Generaal C.J. Snijders, tijdens de Eerste Wereldoorlog opperbevelhebber van de Nederlandse land
en zeemacht, bracht op 5 mei 1917 een bezoek aan Zierikzee. De wijzende man is eerste luitenant
J.P Louwerse, commandant van Schouwen-Duiveland (GASD ZG 0191)
donker raakt het menselijk evenwichtsorgaan ook veel sneller verstoord. Een
vlieger moet daarom op zijn instrumenten vertrouwen, zelfs als dat indruist tegen
zijn richtingsgevoel.
Via welke route de bommenwerper Zierikzee heeft bereikt valt niet met zekerheid
vast te stellen, want volgens De Telegraaf was het toestel zowel boven Middelburg als
Goes gesignaleerd. Eenmaal boven de Oosterschelde waren de bemanningsleden
kennelijk in de veronderstelling dat ze nog altijd voor de Belgische kust vlogen.
Ten aanzien van het zicht boven het 'doelwit' wist Darley zich het volgende te
herinneren: 'I could see the Mole fairly clearly on getting the right angle with the
moon.'15 [Ik kon de strekdam vrij duidelijk zien toen ik onder de juiste hoek met
de maan vloog.] McKimmie Young beaamde dit in zijn verklaring en gaf aan dat
ze voordat ze hun bommen afwierpen in een cirkel over het beoogde doelwit
vlogen. Vanwege hun fixatie op Zeebrugge zagen ze het Havenkanaal van Zierikzee
waarschijnlijk aan voor het kanaal van Zeebrugge naar Brugge. De haveningang
van Zeebrugge leek in die tijd ook wel op die van Zierikzee. In combinatie met
de duisternis en de flarden bewolking is deze vergissing daarom wel enigszins
verklaarbaar.
De terugvlucht
Het vervolg van Darley's verklaring bevat duidelijke aanwijzingen dat ze die nacht
79