0 1 ZIERIKZEE, ZIJN GESCHIEDENIS AAN DE OOSTZEE De relatie tussen Zierikzee en de Hanze in bet Oostzeegebied in de veertiende en vijftiende eeuw door Twan van Dodewaard In de jaren zeventig van de veertiende eeuw ging de Deense koning Waldemar IV de strijd aan met de Duitse Hanze. Al decennia werd de handel in het Oostzeegebied gedomineerd door de samenwerking van de HanzestedenWaldemar wilde de situatie ten gunste van Denemarken veranderen. Hij zag een kans de steden tegen elkaar uit te spelen en een eerste oorlog met de Wendische steden, de traditione e kern van de Hanze, verliep gunstig. Wendische verwijst naar Wendeneen andere naam voor de Slavische stam van Sorben, een minderheidsgroep in het oosten van Duitsland, in de deelstaten Saksen en Brandenburg. Waldemar kon zijn eisen dicteren en zijn handelspositie verbeteren. Nauwelijks was het verdrag getekend of de Pruisische steden kwamen in actie. Ze hadden de Wendische steden niet bijgestaan, maar nu werd hun eigen positie bedreigd door een agressief Denemarken. De Paiisische steden konden Waldemar niet alléén uitdagen en gingen daarom haas ig op zoek naar bondgenoten. Tientallen steden gaven gehoor aan het verzoek. In al e windstreken werden vloten en krijgsgroepen samengesteld om tegen de Denen te vechten. Een van deze oorlogsvloten kwam uit Zeeland en voer uit in naam van de Hoe was Zierikzee betrokken geraakt bij de gebeurtenissen in het Oostzeegebied? Waarom maakte Zierikzee deel uit van een coalitie die in de literatuur bekend staat als een Hanze-onderneming? In dit artikel zal een verklaring worden gegeven voor de aanwezigheid van Zierikzee in het Oostzeegebied in de late middeleeuwen. Hiervoor is de relatie tussen Zierikzee en de Hanze belangrijk. Deze connectie is minder vergezocht dan het op het eerste gezicht lijkt. Westendorp Boerrna schreef in 1976 al dat Zierikzee als Hanzestad beschouwd kon worden, al was dat volgens y hem niet in formeel op zicht. Het beeld van de Hanze werd destijds nog gedomineerd door nati onale grenzen, Zeeland kon daar geen deel van uitmaken. Dit artikel zal inhaken op het huidige beeld dat de literatuur van de Hanze schetst. Geen strak georgani seerd verbond van ste den, maar eerder een verbond van kooplie den. Het draait hierbij om netwerken: com merciële netwerken van imsr/S vxnr.i. 18 handelsstromen tussen gebieden, politieke netwerken waarin steden samenwerken om een vuist te maken tegen ieder die hun belangen en onderdanen bedreigen en persoonlijke netwerken van de kooplieden die de handel daadwerkelijk uitvoeren. In dit artikel zal het verhaal van Zierikzee bij elk van deze netwerken worden onderzocht. De onderzochte bronnen zijn geraadpleegd dooreen aantal bronuitgaven. Er is in de eerste plaats gebruikgemaakt van de Hansisches Urkundenbuchen en de zogenaamde Hanserecessen.1 Deze Duitse edities zijn in de loop van de negentiende en twintigste eeuw gepubliceerd en bieden nog steeds inzicht in de werking van de Hanze. Een andere belangrijke editie is Poelmans Bronnen tot de geschiedenis van den Oostzeehandel. Deze edities bevatten vele verwijzingen naar Zierikzee, waardoor het mogelijk is een deel van de handelsgeschiedenis van de stad te achterhalen. Het commerciële netwerk van Zierikzee Hoe kwam Zierikzee in het Oostzeegebied terecht? Het antwoord op deze vraag zal gezocht moeten worden in de relatie die Zierikzee met de Hanze had. Hiervoor moeten enkele ontwikkelingen uit de twaalfde en dertiende eeuw met de betrekking tot Zierikzee in acht worden genomen. Ook het moderne beeld van de Hanze als een uiterst dynamisch en flexibel samenwerkingsverband, speelt een belangrijke rol bij het beantwoorden van deze vraag. Het exacte verloop van de gebeurtenissen blijft in deze tijd grotendeels giswerk. Peter Henderikx laat zien dat er in het begin van de dertiende eeuw al sprake is van stadsrechten in Zierikzee, maar economisch valt hier nog geen beeld te schetsen. Pas aan het eind van de dertiende eeuw is er bronnenmateriaal beschikbaar dat iets laat zien over de economische positie van de stad. Omstreeks deze tijd had Zierikzee zich ontwikkeld tot de centrale markt op Schouwen en Duiveland. Handel ging via Zierikzee en goederen werden vanuit de stad over de eilanden verspreid. Handel was echter al veel langer een belangrijke bezigheid van de bewoners van de eilanden. Schouwen en Duiveland lagen uiterst gunstig in de Scheldedelta. Over de rivieren waren Holland en het Franse en Duitse achterland bereikbaar. Over zee kon men naar Engeland en de kust van Frankrijk varen. Pal ten zuiden van Zeeland lag Vlaanderen, een van de meest geürbaniseerde delen van Europa. In Vlaanderen was door de lakenindustrie een grote behoefte aan transport. Vooral met Engeland was een constante uitwisseling van wol en laken. Henderikx laat zien dat in Engelse rekeningen een groot aandeel van Zierikzeese schippers in deze handel kan worden waargenomen. In 1248 kregen de poorters van Zierikzee een privilege om hun goederen ook vrij door Holland te mogen vervoeren.2 In 1275 liet de Hollandse graaf vaststellen dat Zierikzeeënaars niet door rechters buiten Schouwen berecht mochten worden.3 In een tijd dat een koopman vaak met zijn goederen meereisde, was dat belangrijke juridische bescherming. Deze bronnen gaven er blijk van dat Zierikzee meer was dan slechts een lokale markt voor Schouwen en Duiveland. Zierikzee was een toegangshaven waar vraag en aanbod niet alleen door de lokale markt werden bepaald. De stad vervulde een netwerkfunctie en zijn handelaren speelden een actieve rol in de handelsnetwerken van West-Europa. Zierikzee was niet alleen actief in de handel tussen Engeland en Vlaanderen. In 1266 werd een bericht gestuurd aan Hamburg waarin al hun handelaren met de handelaren die over de Elbe vanuit Hamburg kwamen een vrijgeleide ontvingen voor hun bezoek aan Holland en Zeeland. Een vrijgeleide gaf de ontvanger bescherming 19 AKN ,<11 hMlIiW.Mb JMH I.W v.v. i>11 rui i.m\s ia:il\.VHN I'll PK UftKIIIMtl Ms VAS NA nr>T/,KKHAWHL Ui-U tlltKU

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2018 | | pagina 11