- m "et
EirSsesTe^
he, Gravensteen gevangen gezet.
echter ook stenn. Zo had De Post „atunrliik ook merkwaardig
van de pakketboten geheel te ver pakketboten werden
da, tussen twee oorlogvoerende landen nog^7£gen voor de
onderhoudenJronisA genoeg ,ac«"rbod u'it evaatdigd op het 'molesteren der
Middelbuigse, Zierikzees Hollandse verordeningen, temeer omdat de
een TOhriacht aan de bekende koopliedenhmaa van
Vlissingen, om uit naam van Heshu.jsen De Jonge d Wargn d vlissingen
Zeeland bij juridische proceduies en e toekomstige prijsrechtspraak in
Egbert Croisset.» Deze was secretaris vanyan Hollan[, en als
Zeeland lijntecht ^aTn^een bo"Ja"f aan advocaat-fiscaal Johan Steengmcht
(S» april
de processen te aullen
-d=?n;^»
ÈjfrS^S! verdere
vertraging van procedures ongewenst.
74
De Zierikzeese raad zinspeelde er 10 april 1783 op dat de kaper en de reder te
goeder trouw hadden gehandeld en daarvoor niet in het nadeel mochten komen
doordat de Admiraliteit hierover beter had moeten communiceren. Men stelde
voor dat de eigenaren lading en schip terugkregen, en dat de boekhouder van
het kaperschip een behoorlijke vergoeding van alle onkosten zou krijgen voor het
buitnemen en opbrengen van de pakketboot.
Hoewel de zaak nog bij de Zeeuwse Admiraliteitsraad lag, begonnen de overige
Admiraliteiten zich ook in de pakketbootkwestie te roeren in het Haagse Besogne
(een overleg van gedelegeerden van alle Admiraliteiten). Nicolaas Steengracht
(Middelburg 27 november 1754-'s-Gravenhage 13 december 1840), jurist en
afgevaardigde in de Haagse Besogne namens de Admiraliteit Zeeland en tevens
familie van advocaat-fiscaal Johan Steengracht, schreef op 13 juli 1783 aan de Eerste
Edele van de Staten van Zeeland, Willem Carel Hendrik van Lynden van Blitterswijk
(Nijmegen 2 september 1736-Arnhem 13 februari 1816). Binnen het Haagse Besogne
was veel gesproken over de neming van de pakketboot, vooral met de Amsterdamse
Admiraliteit. Flynn had restitutie van het schip geëist en een schadevergoeding van
24.000 gulden (10.860 euro) voor de equipage. Na bemiddeling had Steengracht
getracht Flynn tot redelijkheid te brengen en hij was er volgens eigen zeggen in
geslaagd de eis tot schadevergoeding tot een derde terug te brengen tot 1300 pond
sterling (5967 euro ofwel vijfenvijftig procent van de oorspronkelijk schade-eis!),
waarbij hij voor het Engelse pond een nogal royaal lage wisselkoers hanteerde. De
werkelijke schade was door de Zeeuwse Admiraliteit ingeschat op 4000 gulden
75
HBT7ÏBRMBN n&R ËNGEDfCHE
"V«*- HcUauzHxfiucr -rut- ZHnrwtcA y daar d*. CZürïfaitAje.
ddtt 2.* 0c/nfi*
fdraytn aan. 7» Jtsara
frn PARE. TB 0 0T VAN~RVf' T FbRVJ*^
r da Gaode. VerurachtuUfKaft.I.tV. Sr.XTJtOH. f
XEBPfntS 3,r 1»^S CfK.
Sextrohs brik de Goede Verwagting (links) in actie op bet moment dat kapitein Flynn de strijd staakt
op 28 oktober 1 782. Hij iaat de ra 's van de fok tegen de wind in brassen, waardoor bet schip stil
komt te liggen, waarna bet voorslengezagzeil naar beneden wordt gebaald. Kopergravure van jan
Kobeii, 1782. (GASD TH A 0927)