- m "et EirSsesTe^ he, Gravensteen gevangen gezet. echter ook stenn. Zo had De Post „atunrliik ook merkwaardig van de pakketboten geheel te ver pakketboten werden da, tussen twee oorlogvoerende landen nog^7£gen voor de onderhoudenJronisA genoeg ,ac«"rbod u'it evaatdigd op het 'molesteren der Middelbuigse, Zierikzees Hollandse verordeningen, temeer omdat de een TOhriacht aan de bekende koopliedenhmaa van Vlissingen, om uit naam van Heshu.jsen De Jonge d Wargn d vlissingen Zeeland bij juridische proceduies en e toekomstige prijsrechtspraak in Egbert Croisset.» Deze was secretaris vanyan Hollan[, en als Zeeland lijntecht ^aTn^een bo"Ja"f aan advocaat-fiscaal Johan Steengmcht (S» april de processen te aullen -d=?n;^» ÈjfrS^S! verdere vertraging van procedures ongewenst. 74 De Zierikzeese raad zinspeelde er 10 april 1783 op dat de kaper en de reder te goeder trouw hadden gehandeld en daarvoor niet in het nadeel mochten komen doordat de Admiraliteit hierover beter had moeten communiceren. Men stelde voor dat de eigenaren lading en schip terugkregen, en dat de boekhouder van het kaperschip een behoorlijke vergoeding van alle onkosten zou krijgen voor het buitnemen en opbrengen van de pakketboot. Hoewel de zaak nog bij de Zeeuwse Admiraliteitsraad lag, begonnen de overige Admiraliteiten zich ook in de pakketbootkwestie te roeren in het Haagse Besogne (een overleg van gedelegeerden van alle Admiraliteiten). Nicolaas Steengracht (Middelburg 27 november 1754-'s-Gravenhage 13 december 1840), jurist en afgevaardigde in de Haagse Besogne namens de Admiraliteit Zeeland en tevens familie van advocaat-fiscaal Johan Steengracht, schreef op 13 juli 1783 aan de Eerste Edele van de Staten van Zeeland, Willem Carel Hendrik van Lynden van Blitterswijk (Nijmegen 2 september 1736-Arnhem 13 februari 1816). Binnen het Haagse Besogne was veel gesproken over de neming van de pakketboot, vooral met de Amsterdamse Admiraliteit. Flynn had restitutie van het schip geëist en een schadevergoeding van 24.000 gulden (10.860 euro) voor de equipage. Na bemiddeling had Steengracht getracht Flynn tot redelijkheid te brengen en hij was er volgens eigen zeggen in geslaagd de eis tot schadevergoeding tot een derde terug te brengen tot 1300 pond sterling (5967 euro ofwel vijfenvijftig procent van de oorspronkelijk schade-eis!), waarbij hij voor het Engelse pond een nogal royaal lage wisselkoers hanteerde. De werkelijke schade was door de Zeeuwse Admiraliteit ingeschat op 4000 gulden 75 HBT7ÏBRMBN n&R ËNGEDfCHE "V«*- HcUauzHxfiucr -rut- ZHnrwtcA y daar d*. CZürïfaitAje. ddtt 2.* 0c/nfi* fdraytn aan. 7» Jtsara frn PARE. TB 0 0T VAN~RVf' T FbRVJ*^ r da Gaode. VerurachtuUfKaft.I.tV. Sr.XTJtOH. f XEBPfntS 3,r 1»^S CfK. Sextrohs brik de Goede Verwagting (links) in actie op bet moment dat kapitein Flynn de strijd staakt op 28 oktober 1 782. Hij iaat de ra 's van de fok tegen de wind in brassen, waardoor bet schip stil komt te liggen, waarna bet voorslengezagzeil naar beneden wordt gebaald. Kopergravure van jan Kobeii, 1782. (GASD TH A 0927)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2018 | | pagina 39