r,rvoetaX.peffe|^ het schip behouden naar was gearriveerd, werd opnieuw me P -ecember 17g2 bij de hoek van Whitby kruistocht opgezet. Het schip kwam op west ten westen op drie mijl van (nabij Scarborough in Noord-Engela r HierQp werd jacht gemaakt, maar de kust, waar een vloot schepe g genoodzaakt om met de riemen door het wegvallen van de wind wee tot drie brikken kwam. Op te roeien, waarna men op ..i n>e oriismeester vroeg daarop aan beve, van Sex.roh werden de nemen rngehaald. D«pn£ne« zijn kapitein of hij de s p h geweigerd met de mededeling: 'Gij zult in gevisiteerd kon worden. Dit werd hen g g ef liceerde; 'Dat zullen wij de grond "e J!Z gemelde brikken krijgen.' Hierop ontstond er op waagen, wij zullen ligt een dat de prijsmeester opdracht een groot discours onder de e c g anen goed bewapend. Zodra de werd gegeven metnenman.ndeslop werd dit opgemerkt op een sloep een scheepslengte van boor° draaibaSi 0p de sloep schoot, van de brikken die meteen, vermoede j kaperschip. De bemanning Hierop dwong Sextroh hen terug te onaekikkig dat we geen scheepen moogen antwoordde op deze order: Is het me 8 raze8nd zijn geworden op de kapitein, neemen?' De gehele equipage zou ve d moment mogelijk was De bemanning verklaarde dat ™ende ndathet ^op dat geweest met de sloep alle omri g mooeelijkheyd geweest zijn, om kapitein 'niet willende permitteeren, uyt behartigen'. Op 14 het voordeel van de reeden, gepaart met dat an bLin Newcastle en nam drie december 1782 kwam h^P^JP bleken twee zwaar schepen waar, waarvan twee aan de oefziji e komend werd doQr één schip geladen vijandelijke koopvaarders te i J na het op hen afkwam, een schot op hen gelost en de 8*werden neergelaten om Sextroh verkoos opnieuw te vluchte iLOOVaarder onmiddellijk zijn koers zoveel mogelijk zeil te maken, waarrja Goede Verwagting wendde daarop bijstelde en een andere richtmg in ook de steven en volgde de fopen, waarlan volgens het geweer tegen zijn kapitein die °?n d moeten worden. Sextroh was benfin lede, geval be, !n eenï vaarlijke positie gebrach, echter de mening toegedaan dat het k p P schepen ingeklemd zou worden als hij een schip aanviel. Het kon dan a ssen i komen te zitten, waarna het ktipe:i'sch.p genomen ^mnd en zdden dat het officieren en bemanning kwamen hiertege p ngsleden zouden hebben, maar koopvaarders waren d,e nauweh>k^ terwijl het kleinste schip oo nog -antwoordde Sextroh misnoegt: 'Wild Op deze nieuwe opstand van de D dat a[s bjj het commando gif de commando voeren?', waarop de 'en dus doende ESX,;" SS Êfilï» verhaal gaa, over aijn 80 derde kruistocht onder de Engelse kust waarbij hij met zijn kaperschip te midden van andere Engelse schepen bij nacht voor anker ging. 's Nachts werd met de sloep naar een nabijgelegen schip geroeid, maar in plaats van te vluchten voor een schot van een draaibas, werd in dit verhaal door de bemanning aan boord geklommen en werden de luiken dichtgepijkerd, waardoor de Engelse bemanning gevangen zat. Na het kappen van de kabel werden de zeilen bijgezet en werd het schip naar Zierikzee gebracht. De bemanning werd op het Gravensteen gevangen gezet en, zo werd verteld, het schip in de Oude Haven gelegd, 'waar het vele jaren gelegen heeft, dat zeer oude lieden zich zeker nog wel zullen kunnen herinneren'. Dit lijkt een prachtig verhaal, maar het gegeven dat de buit, zijnde een compleet schip, jarenlang in de haven lag zonder dat zich kennelijk een koper aandiende, doet vreemd aan. Het is bekend dat Sextroh op 18 december het schip de William buitnam dat van Littlehampton naar Aberdeen zeilde en was geladen met eiken planken en rum. Schip en lading werden evenwel verkocht. Naast de zeer belastende woorden over de tweede en derde kruistocht van de bemanning was er nog een verklaring van Cornelis Boudewijnse en Willem de Dijk. Zij vertelden dat zij vaak genoeg hadden gehoord wanneer er krijgsgevangenen aan boord kwamen, dat Sextroh tegen hen sprak en woorden in de mond nam als: 'Ik worde genoodzaakt tot deeze kruijstogt, door mijn heeren reeders, en om dezelve genoegen te geeven, heb ik zulks gedaan, maar na deeze togt doe ik het niet meer. Ik heb veel agting voor uw natie en ben een groot vriend der Engjelsen].' Ook zou Sextroh hierbij de krijgsgevangenen hebben gezegd, dat mocht hun iets ontnomen worden, hij het hun uit eigen zak dubbel terug zou geven. Bij aanvang van de laatste kruistocht zou Sextroh gezegd hebben: 'Ik zal geen kruijstogt meer doen, en zoo er toe gedwongen of genoodzaakt worden, zal zo lange maar in hoeken en gaten kruijpen daar geen de minste vijandelijke scheepen te wagten zijn.' De bemanning verklaarde dat Sextroh niet capabel was als kaperkapitein omdat hij een mens vol vrees was. Hij had het scheepsvolk nooit aangemoedigd en daardoor nooit een prijs opgebracht. In hoeverre de beschuldigingen aan het adres van Sextroh waar zijn, zal nooit helemaal duidelijk worden, maar voor rederij Heshuijsen De Jonge waren de beschuldigingen in ieder geval reden genoeg een andere kapitein aan 81 Achttiende eettwse soepterrine met daarop een ajheelding van het schip De jonge Marinas en opschrift 'Kapt. Gillis v.d.Os 1~86. Anonieme vervaardiger, (/.eettwsMaritiem mtt'/Ailium, Vlissingeit, 608)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2018 | | pagina 42