r,rvoetaX.peffe|^
het schip behouden naar
was gearriveerd, werd opnieuw me P -ecember 17g2 bij de hoek van Whitby
kruistocht opgezet. Het schip kwam op west ten westen op drie mijl van
(nabij Scarborough in Noord-Engela r HierQp werd jacht gemaakt, maar
de kust, waar een vloot schepe g genoodzaakt om met de riemen
door het wegvallen van de wind wee tot drie brikken kwam. Op
te roeien, waarna men op ..i n>e oriismeester vroeg daarop aan
beve, van Sex.roh werden de nemen rngehaald. D«pn£ne«
zijn kapitein of hij de s p h geweigerd met de mededeling: 'Gij zult in
gevisiteerd kon worden. Dit werd hen g g ef liceerde; 'Dat zullen wij
de grond "e J!Z gemelde brikken krijgen.' Hierop ontstond
er op waagen, wij zullen ligt een dat de prijsmeester opdracht
een groot discours onder de e c g anen goed bewapend. Zodra de
werd gegeven metnenman.ndeslop werd dit opgemerkt op een
sloep een scheepslengte van boor° draaibaSi 0p de sloep schoot,
van de brikken die meteen, vermoede j kaperschip. De bemanning
Hierop dwong Sextroh hen terug te onaekikkig dat we geen scheepen moogen
antwoordde op deze order: Is het me 8 raze8nd zijn geworden op de kapitein,
neemen?' De gehele equipage zou ve d moment mogelijk was
De bemanning verklaarde dat ™ende ndathet ^op dat
geweest met de sloep alle omri g mooeelijkheyd geweest zijn, om
kapitein 'niet willende permitteeren, uyt behartigen'. Op 14
het voordeel van de reeden, gepaart met dat an bLin Newcastle en nam drie
december 1782 kwam h^P^JP bleken twee zwaar
schepen waar, waarvan twee aan de oefziji e komend werd doQr één schip
geladen vijandelijke koopvaarders te i J na het op hen afkwam,
een schot op hen gelost en de 8*werden neergelaten om
Sextroh verkoos opnieuw te vluchte iLOOVaarder onmiddellijk zijn koers
zoveel mogelijk zeil te maken, waarrja Goede Verwagting wendde daarop
bijstelde en een andere richtmg in
ook de steven en volgde de fopen, waarlan volgens
het geweer tegen zijn kapitein die °?n d moeten worden. Sextroh was
benfin lede, geval be, !n eenï vaarlijke positie gebrach,
echter de mening toegedaan dat het k p P schepen ingeklemd
zou worden als hij een schip aanviel. Het kon dan a ssen i
komen te zitten, waarna het ktipe:i'sch.p genomen ^mnd en zdden dat het
officieren en bemanning kwamen hiertege p ngsleden zouden hebben,
maar koopvaarders waren d,e nauweh>k^
terwijl het kleinste schip oo nog -antwoordde Sextroh misnoegt: 'Wild
Op deze nieuwe opstand van de D dat a[s bjj het commando
gif de commando voeren?', waarop de 'en dus doende
ESX,;" SS Êfilï» verhaal gaa, over aijn
80
derde kruistocht onder de Engelse kust waarbij hij met zijn kaperschip te midden
van andere Engelse schepen bij nacht voor anker ging. 's Nachts werd met de
sloep naar een nabijgelegen schip geroeid, maar in plaats van te vluchten voor
een schot van een draaibas, werd in dit verhaal door de bemanning aan boord
geklommen en werden de luiken dichtgepijkerd, waardoor de Engelse bemanning
gevangen zat. Na het kappen van de kabel werden de zeilen bijgezet en werd het
schip naar Zierikzee gebracht. De bemanning werd op het Gravensteen gevangen
gezet en, zo werd verteld, het schip in de Oude Haven gelegd, 'waar het vele jaren
gelegen heeft, dat zeer oude lieden zich zeker nog wel zullen kunnen herinneren'.
Dit lijkt een prachtig verhaal, maar het gegeven dat de buit, zijnde een compleet
schip, jarenlang in de haven lag zonder dat zich kennelijk een koper aandiende,
doet vreemd aan. Het is bekend dat Sextroh op 18 december het schip de William
buitnam dat van Littlehampton naar Aberdeen zeilde en was geladen met eiken
planken en rum. Schip en lading werden evenwel verkocht.
Naast de zeer belastende woorden over de tweede en derde kruistocht van de
bemanning was er nog een verklaring van Cornelis Boudewijnse en Willem de Dijk.
Zij vertelden dat zij vaak genoeg hadden gehoord wanneer er krijgsgevangenen aan
boord kwamen, dat Sextroh tegen hen sprak en woorden in de mond nam als: 'Ik
worde genoodzaakt tot deeze kruijstogt, door mijn heeren reeders, en om dezelve
genoegen te geeven, heb ik zulks gedaan, maar na deeze togt doe ik het niet meer.
Ik heb veel agting voor uw natie en ben een groot vriend der Engjelsen].' Ook zou
Sextroh hierbij de krijgsgevangenen hebben gezegd, dat mocht hun iets ontnomen
worden, hij het hun uit eigen zak dubbel terug zou geven. Bij aanvang van de laatste
kruistocht zou Sextroh gezegd hebben: 'Ik zal geen kruijstogt meer doen, en zoo
er toe gedwongen of genoodzaakt worden, zal zo lange maar in hoeken en gaten
kruijpen daar geen de minste vijandelijke scheepen te wagten zijn.' De bemanning
verklaarde dat Sextroh niet capabel was als kaperkapitein omdat hij een mens vol
vrees was. Hij had het scheepsvolk nooit aangemoedigd en daardoor nooit een
prijs opgebracht. In hoeverre de beschuldigingen aan het adres van Sextroh waar
zijn, zal nooit helemaal duidelijk worden, maar voor rederij Heshuijsen De Jonge
waren de beschuldigingen in ieder geval reden genoeg een andere kapitein aan
81
Achttiende eettwse soepterrine met daarop een ajheelding van het schip De jonge Marinas en opschrift
'Kapt. Gillis v.d.Os 1~86. Anonieme vervaardiger, (/.eettwsMaritiem mtt'/Ailium, Vlissingeit, 608)