itSX hr^ooreen^e
Welf, en v^r een ,»f ,c
echter dat deze door Sextioh ze g was het bi;zonder dat de schipper
aangezien hijzelf niet kon schiij f klaarblijkelijk had hij een groot
zelf de brieven voor z,,n aan zijn adres. Want wat te
incasseringsvermogen waar het gmg g vrouw via de schipper liet weten
denken van een opvarende als 5ehoorlijk ziek was geweest,
opW nnni een «w» - de
enigszins laaggeletterd aandoet kan Hij schreef zijn eigen naam en
de voor Sextroh derde taal die C'imrman') ontbrak
die van Touser zonder e, maar o rimren) en 'eeadt'(gehad) is duidelijk het
die. In woorden als 'Iran' (aan) en fonetisch weergaf. Een
Zeeuwse dialect herkenbaar, dat de sc irijv Thiiman van wie twee
Lede opvarende van Hi, bekx*.
brieven aan zijn viouw aan de ,.r|miven zodra hij wist wanneer en
in november 1780 om binnen eenii nieuwe jaar bracht Thijman zijn vrouw
waar de retourreis naartoe zou g« aUeen maar de hele equipage
een gezondheidsgroet en melde kwaliteiten van Sextroh als schipper,
nog gezond was. En dat zegt weer iets -oMiike 1-inse reis ziek en velen
wam maat al te vaak was een beman",ng J'J^Lfgtafen blijkt ook tot
werden geveld door tiopische ziekte n nvsleflvn als krijgsgevangenen
S^órgzaamlteid had echter ook een
bemanning beledigen en dat is mteraar waarschijnlijk een goede
moet uitstralen. Zlln werken'met een kleine bemanning van circa
koopvaardijschipper, waardoor het w wisten zijn gebrek aan autoriteit
dertig leden die elkaar kenden enexahun teken «den was initiatief
een gebrek aan gezag en
autoLit mafktln henuoktal ongeschikt als kaperkapttetn.
Conclusie ,rPS van de 'heldendaden' van
Hoe kan het dat de reders van Sextro g derde kruistocilt ontsloegen
de kapitein lieten maken, terwijl pdl.acjlt Voor deze gravures
wegens ongeschiktheid? Zeer waarscli,n:ka itein en deed deze
al gegeven voordat de be'™"dng voortslepende proces rondom de neming
reclame de reders geen kwaad. nea-irieve publiciteit omtrent Sextroh
van de pakketboot Dolphyn konden zij g g' ..f l l d publieke opinie
gebruiken en de fraai uitgevoerde 8™es Z1f faakt als het sublimeren
hebben beïnvloed. Dus waarom van tegen Sextroh
als held meer geld en aanzien opïeveide? De lt^ediverse officieren,
op het schip te kriigen'Hii was immers
84
na het vertrek van Jacques le Breton
de aangewezene om hem op te
volgen, maar werd in de rangorde
overgeslagen door de aanstelling
van Sextroh, wat kwaad bloed
kan hebben gezet. Daar komt bij
dat als Van der Os begin januari
1783 uitvoer als kaperkapitein, de
aanvraag voor zijn commissiebrief
ten minste half november ingediend
moet zijn geweest. Met andere
woorden, terwijl de reders al
wisten dat Sextroh vervangen zou
worden, werd hij nog op een derde
kruistocht gestuurd. In dit licht
bezien doen de woorden die Gillis
van der Os tot prijsmeester Stok
sprak toen hij het commando over
de Goede Verwagting voerde tijdens
de jacht op de Maryann een beetje
té voorspellend aan. Hoewel het
niet kan worden bewezen dat de
Staten van Zeeland een grote hand
in de kwestie hebben gehad, blijft
deze aloude mythe rond de neming
van de Dolphyn onverminderd van kracht. Sextroh kan voor politieke doeleinden
misbruikt zijn en een mondelinge opdracht hebben gehad voor zijn omstreden en
bijzonder opvallende actie tegen de Engelse pakketboot. Het speelde alleszins de
Staten van Zeeland in de kaart de positie van de Staten van Holland, de Staten-
Generaal en de admiraliteitscolleges op scherp te krijgen.
Hoewel er ongetwijfeld genoeg was aan te merken op de leiderschapskwaliteiten
van Sextroh als kaperkapitein, lijkt de komst van de zes opvarenden voor het
optekenen van een attestatie bij notaris Sevenhuijsen op 30 december 1782 volledig
georkestreerd door Boeije. Immers, Gillis van der Os moet amper een week later al
zijn uitgevaren en dat was voor een dergelijke 'onvoorziene' gebeurtenis te kort dag.
Als er schuldigen aan te wijzen zijn voor dit persoonlijke drama dan moeten het
de reders zijn. Samuel Boeije had als boekhouder in moeten zien dat Sextroh
niet geschikt was voor zijn taak als kaperkapitein. Sextroh zelf moet hem zeer
waarschijnlijk hebben verteld dat hij die functie ook niet ambieerde, nadat hij ruim
een jaar later dan gepland thuis kwam van zijn reis naar West-Indië. Wellicht dat
hij zelfs uit Frankrijk was vertrokken om het oorlogsgewoel te ontlopen, om er
tegen zijn zin in de Republiek alsnog mee te worden geconfronteerd. Sextroh zag
geen andere uitweg dan zijn ongeschiktheid openlijk aan de dag te leggen door
een onschendbare pakketboot op te brengen, wat ontaardde in een diplomatieke
rel die zelfs hij wel niet zal hebben voorzien. Toch volhardden zijn reders door
hem nog een tweede en zelfs een derde maal op kruistocht te sturen, waardoor
zij bij het uiteindelijk vervangen van Sextroh met een beschuldigende vinger naar
de opstandige bemanning konden wijzen en zelf ogenschijnlijk schone handen
overhielden.
85
Samuel Boeije (1757-1819), Raacl au Schepen van
Zierikzee en boekhouder voor Hesbuijsen De Jong,
(GASD, SP 0073)