itSX hr^ooreen^e Welf, en v^r een ,»f ,c echter dat deze door Sextioh ze g was het bi;zonder dat de schipper aangezien hijzelf niet kon schiij f klaarblijkelijk had hij een groot zelf de brieven voor z,,n aan zijn adres. Want wat te incasseringsvermogen waar het gmg g vrouw via de schipper liet weten denken van een opvarende als 5ehoorlijk ziek was geweest, opW nnni een «w» - de enigszins laaggeletterd aandoet kan Hij schreef zijn eigen naam en de voor Sextroh derde taal die C'imrman') ontbrak die van Touser zonder e, maar o rimren) en 'eeadt'(gehad) is duidelijk het die. In woorden als 'Iran' (aan) en fonetisch weergaf. Een Zeeuwse dialect herkenbaar, dat de sc irijv Thiiman van wie twee Lede opvarende van Hi, bekx*. brieven aan zijn viouw aan de ,.r|miven zodra hij wist wanneer en in november 1780 om binnen eenii nieuwe jaar bracht Thijman zijn vrouw waar de retourreis naartoe zou g« aUeen maar de hele equipage een gezondheidsgroet en melde kwaliteiten van Sextroh als schipper, nog gezond was. En dat zegt weer iets -oMiike 1-inse reis ziek en velen wam maat al te vaak was een beman",ng J'J^Lfgtafen blijkt ook tot werden geveld door tiopische ziekte n nvsleflvn als krijgsgevangenen S^órgzaamlteid had echter ook een bemanning beledigen en dat is mteraar waarschijnlijk een goede moet uitstralen. Zlln werken'met een kleine bemanning van circa koopvaardijschipper, waardoor het w wisten zijn gebrek aan autoriteit dertig leden die elkaar kenden enexahun teken «den was initiatief een gebrek aan gezag en autoLit mafktln henuoktal ongeschikt als kaperkapttetn. Conclusie ,rPS van de 'heldendaden' van Hoe kan het dat de reders van Sextro g derde kruistocilt ontsloegen de kapitein lieten maken, terwijl pdl.acjlt Voor deze gravures wegens ongeschiktheid? Zeer waarscli,n:ka itein en deed deze al gegeven voordat de be'™"dng voortslepende proces rondom de neming reclame de reders geen kwaad. nea-irieve publiciteit omtrent Sextroh van de pakketboot Dolphyn konden zij g g' ..f l l d publieke opinie gebruiken en de fraai uitgevoerde 8™es Z1f faakt als het sublimeren hebben beïnvloed. Dus waarom van tegen Sextroh als held meer geld en aanzien opïeveide? De lt^ediverse officieren, op het schip te kriigen'Hii was immers 84 na het vertrek van Jacques le Breton de aangewezene om hem op te volgen, maar werd in de rangorde overgeslagen door de aanstelling van Sextroh, wat kwaad bloed kan hebben gezet. Daar komt bij dat als Van der Os begin januari 1783 uitvoer als kaperkapitein, de aanvraag voor zijn commissiebrief ten minste half november ingediend moet zijn geweest. Met andere woorden, terwijl de reders al wisten dat Sextroh vervangen zou worden, werd hij nog op een derde kruistocht gestuurd. In dit licht bezien doen de woorden die Gillis van der Os tot prijsmeester Stok sprak toen hij het commando over de Goede Verwagting voerde tijdens de jacht op de Maryann een beetje té voorspellend aan. Hoewel het niet kan worden bewezen dat de Staten van Zeeland een grote hand in de kwestie hebben gehad, blijft deze aloude mythe rond de neming van de Dolphyn onverminderd van kracht. Sextroh kan voor politieke doeleinden misbruikt zijn en een mondelinge opdracht hebben gehad voor zijn omstreden en bijzonder opvallende actie tegen de Engelse pakketboot. Het speelde alleszins de Staten van Zeeland in de kaart de positie van de Staten van Holland, de Staten- Generaal en de admiraliteitscolleges op scherp te krijgen. Hoewel er ongetwijfeld genoeg was aan te merken op de leiderschapskwaliteiten van Sextroh als kaperkapitein, lijkt de komst van de zes opvarenden voor het optekenen van een attestatie bij notaris Sevenhuijsen op 30 december 1782 volledig georkestreerd door Boeije. Immers, Gillis van der Os moet amper een week later al zijn uitgevaren en dat was voor een dergelijke 'onvoorziene' gebeurtenis te kort dag. Als er schuldigen aan te wijzen zijn voor dit persoonlijke drama dan moeten het de reders zijn. Samuel Boeije had als boekhouder in moeten zien dat Sextroh niet geschikt was voor zijn taak als kaperkapitein. Sextroh zelf moet hem zeer waarschijnlijk hebben verteld dat hij die functie ook niet ambieerde, nadat hij ruim een jaar later dan gepland thuis kwam van zijn reis naar West-Indië. Wellicht dat hij zelfs uit Frankrijk was vertrokken om het oorlogsgewoel te ontlopen, om er tegen zijn zin in de Republiek alsnog mee te worden geconfronteerd. Sextroh zag geen andere uitweg dan zijn ongeschiktheid openlijk aan de dag te leggen door een onschendbare pakketboot op te brengen, wat ontaardde in een diplomatieke rel die zelfs hij wel niet zal hebben voorzien. Toch volhardden zijn reders door hem nog een tweede en zelfs een derde maal op kruistocht te sturen, waardoor zij bij het uiteindelijk vervangen van Sextroh met een beschuldigende vinger naar de opstandige bemanning konden wijzen en zelf ogenschijnlijk schone handen overhielden. 85 Samuel Boeije (1757-1819), Raacl au Schepen van Zierikzee en boekhouder voor Hesbuijsen De Jong, (GASD, SP 0073)

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van het Land van de Zeemeermin | 2018 | | pagina 44