Het kanaal Gent vair Terneuzen WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R J - 1 INLEIDING .Het ontstaan van het kanaal van Gcht naar Terneuzen i hangt iiauw samen met de behoef te, diesteeds yoof $e stad Gent heeft berftaan, over écri eigen of récht- streekse verbinding met zee te kunnen’beschikken. De verbinding via de rivier de Schelde toch vormde een grote omweg en was menigmaal niet van gevaar ontbloot. De Gentenaars hebben dan ook steeds ge tracht voor hun reeds efuwen geleden zo bloeiende handelsstad een goede tofcgang tot zee, niet alleen te hebben, maar ook te behouden. B|j dit streven heeft het hun niet aan teleurstellingen ontbroken; menigmaal moest aan gewijzigde toestan den en omstandigheden worden aangepast. Nu eens waren het krijgsverrichtingen die het gebruik van hun vaart ónmogelijk maakten, dan weer eena be- langrijke schadt aan de kunstwerken, maar vooral ook heeft verzanding van de toegangen vanuit zee nnar hun vaarwater, hen parten gespeeld en wel zo danig, dat het kiezen of graven van een andere vaar weg daardoor noodzakelijk werd. Voor zover bekend is de eerste kunstmatige verbin ding, die Gent met zee heeft gehad „de Lieve" ge weest, een kanaal dat vanaf het Gravensteen te Gent naar Damme liep, waar het aansloot op een toen nog tot Brugge doorlopende z|)tak van het Zwin. Daar het Zwin langzamerhand verzandde verloor de Lieve geleidelijk haar betekenis en is men overge daan. lpuh<t,grauen -van .dp-Sssae. vaart. Anjelke-yan Gent tot het tegenwoordige Sas van Gent liep en aansloot op/een diepe, met de Braakman in verbin ding staande, geul, het zogenaamde Sasse Gat, toen nog de ,Pape geule" genoemd. ;Ook deze geul verzandde, zodat tenslotte verbinding ■met zee werd gezocht door verruiming en verlenging •van de Sasse vaart naar Terneuzen; waar het nieuwe, kanaal rechtstreeks in verbinding met de Wester- schelde werd gebracht. Dit kanaal, nu nog enkele ma len te zijn verruimd en verbeterd, vormt heden nog de verbibding van Gent met zee. Ziehier, met enkele woorden de kunstmatige verbin dingen, die Gent met zee heeft gehad, genoemd. De belangrijke betekenis, die eerst de Lieve, maar vooral later het Kanaal van Gent naar Terneuzen verkreeg, geeft echter alleszins reden, daarvan een en ander wat nader te beschrijven. Hiertoe zal in het volgende van de oudste verbindingen een algemeen overzicht 'warden gegeyenj'-tenvij} bijzondere aandacht zal wor den besteed aap de van 1825 tot 1828 gemaakte wer ken voor de aanleg van het gedeelte op Nederlands .grondgebied. De Lieve Zoals reeds opgemerkt, vormde de Lieve de eerste kunstmatige verbinding van Gent met zee. Weliswaar wordt beweerd dat nog oudere verbindingen zouden hebben bestaan, o.a. een gracht via Cluise, Eertvelde, Bouchaute en langs Biervliet naar de Westerschelde, -otxpr-vaoa, da jui4ibpid, d|t deze.al» verip^ding vooc. •de scheepvaart met zee zou hebben dienst gedaan, a Fig. 1. Situatie van Vlaanderen omstreek» 1300. 1 MoerterM t V AX t f-V7 •AT IJU GOM C Uuau t >1 4 a la •«••«••Ml la fa Cs»l I a iMlt'HM

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1969 | | pagina 18