WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R.
J - 3
binnenvaren. Dit punt was de plaats waar het tegen
woordige Sas van Gent is gelegen
Bij de beschrijving van de Lieve is reeds naar voren
gebracht dat in de loop van drie eeuwen in het ge
bied van het Zwin veel was veranderd Niet alleen
het Zwin, maar ook nagenoeg het gehele gebied van
het tegenwoordige Zeeuwsch-Vlaanderen had belang
rijke veranderingen ondergaan, enerzijds door aan
winst van grond ten gevolge van verzanding of aan
slibbing, anderzijds door verlies tengevolge van over
stromingen.
Het beeld dat het gebied tussen Gent en de Wester-
schelde, ongeveer in het midden van de 16e eeuw,
toen de Sasse vaart werd gegraven, te zien gaf is
aangegeven in fig. 2 en 3.
Tussen het tegenwoordige West- en Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn wel de grootste veranderingen op te
merken. De geul langs Biervliet of de Braakman heeft
geweldige afmetingen aangenomen. En dat niet zon
der oorzaak.
Door verschillende stormvloeden werden in Zeeland
grote verwoestingen aangericht. Vooral door de vloe
den van het jaar 1377 braken vele dijken door en
overstroomden verschillende polders, o.a. Botersande
met Wevelswaal en Pakinge, De Piet en Koudekerke.
In datzelfde jaar viel ten westen van Biervliet een
gat, waardoor deze plaats als een eiland in de aldus
gevormde Braakman kwam te liggen.
In het noordwesten van Vlaanderen is de toestand
in vergelijking met die van 3 eeuwen terug in zoverre
veranderd dat de verondiepte geulen van het Zwin
nog wel aanwezig zijn maar in de breedte sterk zijn
afgenomen.
Een belangrijke strook van het noordelijk deel van
Sasse vaart
De nieuwe verbinding die Gent toen koos was niet
een kanaal naar een reeds bestaand handelscentrum,
zoals dat destijds het geval was met de Lieve. De
keuze viel op een punt waar in 't geheel geen handel
werd gedreven, doch waar wel de mogelijkheid ont
staan was rechtstreeks met zeeschepen door een diep
vaarwater hun daarheen te graven kanaal te kunnen
de tweede helft der 15e eeuw en ook in de 16e eeuw
verminderde de waarde der Lieve. Ze heeft later
nooit meer haar oude betekenis teruggekregen. Door
de langzame maar zekere verzanding van het Zwin
verloren de daarlangs liggende stadjes ook hun bete
kenis als havenplaatsen, wat niet zonder invloed bleef
voor de scheepvaart op Gent.
In 1350 kwamen de Spaanse schepen niet verder meer
dan Sluis en ongeveer 20 jaren later kon Damme niet
anders dan met kleine boten bereikt worden. Welis
waar heeft Brugge alle middelen aangewend om haar
zeeweg open te houden, doch ze kon tegen de ver
zanding niet op.
In 1421 bleef van het Zwin slechts een kronkelend
kanaal met veel ondiepten over. Gent ging nu zijn
waren in Sluis ontladen. Dit mocht echter niet baten.
De verzanding van het Zwin ging voort en dit eens
zo levendig handelscentrum veranderde in een onbe
langrijk gebied.
Ook Gent kon dus op de duur niet meer profiteren van
deze gelegenheid en moest, wilde hel toch kunnen
beschikken over een goede verbinding met zee, een
andere oplossing zoeken, welke gevonden werd in
het graven van de Sasse vaart, een kanaal van Gent
naar het tegenwoordige Sas van Gent.
Fig. 2. Situatie van Vlaanderen omstreeks 1550.
■ten
O
9“
O
o
WAKHtXREN <n IS 50
«na'ti
Bevcrên
■Stoav