WATERBOUWKUNDIG TIJDSCHRIFT O.T.A.R. J - 3 binnenvaren. Dit punt was de plaats waar het tegen woordige Sas van Gent is gelegen Bij de beschrijving van de Lieve is reeds naar voren gebracht dat in de loop van drie eeuwen in het ge bied van het Zwin veel was veranderd Niet alleen het Zwin, maar ook nagenoeg het gehele gebied van het tegenwoordige Zeeuwsch-Vlaanderen had belang rijke veranderingen ondergaan, enerzijds door aan winst van grond ten gevolge van verzanding of aan slibbing, anderzijds door verlies tengevolge van over stromingen. Het beeld dat het gebied tussen Gent en de Wester- schelde, ongeveer in het midden van de 16e eeuw, toen de Sasse vaart werd gegraven, te zien gaf is aangegeven in fig. 2 en 3. Tussen het tegenwoordige West- en Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen zijn wel de grootste veranderingen op te merken. De geul langs Biervliet of de Braakman heeft geweldige afmetingen aangenomen. En dat niet zon der oorzaak. Door verschillende stormvloeden werden in Zeeland grote verwoestingen aangericht. Vooral door de vloe den van het jaar 1377 braken vele dijken door en overstroomden verschillende polders, o.a. Botersande met Wevelswaal en Pakinge, De Piet en Koudekerke. In datzelfde jaar viel ten westen van Biervliet een gat, waardoor deze plaats als een eiland in de aldus gevormde Braakman kwam te liggen. In het noordwesten van Vlaanderen is de toestand in vergelijking met die van 3 eeuwen terug in zoverre veranderd dat de verondiepte geulen van het Zwin nog wel aanwezig zijn maar in de breedte sterk zijn afgenomen. Een belangrijke strook van het noordelijk deel van Sasse vaart De nieuwe verbinding die Gent toen koos was niet een kanaal naar een reeds bestaand handelscentrum, zoals dat destijds het geval was met de Lieve. De keuze viel op een punt waar in 't geheel geen handel werd gedreven, doch waar wel de mogelijkheid ont staan was rechtstreeks met zeeschepen door een diep vaarwater hun daarheen te graven kanaal te kunnen de tweede helft der 15e eeuw en ook in de 16e eeuw verminderde de waarde der Lieve. Ze heeft later nooit meer haar oude betekenis teruggekregen. Door de langzame maar zekere verzanding van het Zwin verloren de daarlangs liggende stadjes ook hun bete kenis als havenplaatsen, wat niet zonder invloed bleef voor de scheepvaart op Gent. In 1350 kwamen de Spaanse schepen niet verder meer dan Sluis en ongeveer 20 jaren later kon Damme niet anders dan met kleine boten bereikt worden. Welis waar heeft Brugge alle middelen aangewend om haar zeeweg open te houden, doch ze kon tegen de ver zanding niet op. In 1421 bleef van het Zwin slechts een kronkelend kanaal met veel ondiepten over. Gent ging nu zijn waren in Sluis ontladen. Dit mocht echter niet baten. De verzanding van het Zwin ging voort en dit eens zo levendig handelscentrum veranderde in een onbe langrijk gebied. Ook Gent kon dus op de duur niet meer profiteren van deze gelegenheid en moest, wilde hel toch kunnen beschikken over een goede verbinding met zee, een andere oplossing zoeken, welke gevonden werd in het graven van de Sasse vaart, een kanaal van Gent naar het tegenwoordige Sas van Gent. Fig. 2. Situatie van Vlaanderen omstreeks 1550. ■ten O 9“ O o WAKHtXREN <n IS 50 «na'ti Bevcrên ■Stoav

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1969 | | pagina 20