J - 10 zo- doorvarcn. de Koning van Het laat zich verstaan, dat door deze maatregel het Fanaal niet meer aan zijn doel beantwoordde, waar- Coor het ook niet meer die verzorging kreeg, welke voor een goed onderhoud nodig is. Het kanaal ge wiste in verval, maar dat niet alleen, ook de geul rsat de Braakman werd ongeschikt voor de zeevaart, omdat door voortdurende verzanding de vaardiepte steeds minder werd. Deze toestand duurde bijna twee eeuwen voort. Eerst na de vereniging van Zuid- met Noord-Nedpr- land in 1815 kwam het weer in bruikbare staat bren gen van de vaart aan de orde. Niet alleen voor de scheepvaart, maar meer nog als afwateringskanaal. r.rou 7Ki.’i:r-:u tueschrift o.t.a.r. aangetekend dat eerst op 7 April li’ 7 de schade ver was her j leid, dat de schepen v.xcr vrij kcrl.m doorvaren. Dit zou erhier slechts van korte duur zyn. Tn 1&72 tekende Gent de Unie van Utrecht tn viel d-iu^clcor -Spanje af, hetwelk tengevolge! had, dat in October 1583 de Spanjaarden zich met btOiulp Eerste plan tot verbetering van de Sasse Vaart In de bijna drie eeuwen die verlopen waren, nadat octrooi werd verleend voor het graven van de Sasse vaart, was de toestand van Zeeuwsch-Vlaanderen weer belangrijk veranderd. Overstromingen kwamen na 1570 wel niet zoveel meer voor, maar het waren vooral de oorlogshandelingen waardoor in meerdere of mindere mate de bedijkte gronden onder water kwamen te staan. Zo lier Maurits in 1586 ter verdediging van het pas herwonnen Axel de dijken in de omgeving van die stad doorsteken. De polders ten westen van de tegen woordige Othenese kreek bleven vrij van water, doch die ten oosten daarvan lagen voor het grootste deel onder water, terwijl Zaamslag geheel overstroomde. Ook in het westen was het droevig gesteld. Ongeveer 1583 vormden Breskens, Groede, Schoondijke, nage- van de verrader Scrvaes van Steeland, ridder en)ie0r van Wissekerke, sedert 1562 hoofdbaljuw van het land van Waas, zich op de afvallige Genteilcars wreekten en Sas van Gent bij verrassing innamen. De vaart kon nu door Gent niet meer worden ge bruikt totdat de stad in 1585 Zelf ook door.de Span jaarden werd ingenomen. Vanaf die tijd is het kanaal ongeveer 60 jaar in Spaanse handen geweïst en kon dus weer geheel voor de scheepvaart worden benut. Voor de zeevaart zal het echter, in verband met de toen heersende vijandelijkheden, wel van niet veel betekenis geweest zijn. Deze werd zelfs geheel onmo relijk toen in 1644 Prins Frederik Hendrjk een veld tocht in Vlaanderen ondernam, waarvan de belege ring van Sas van Gent het hoogtepunt is geweect. Door de verovering van Sas van Gent was de toegang tot Gent wederom afgesloten en zou voor bijna twee eeuwen gesloten blijven, althans voor de zeevaart Waxjt toen in 1648 tussen het uitgeputte Spanje en de Republiek van de zeven Verenigde Nederlanden de vrede te 'Munster werd gesloten, werd in artikel 14 van de voorwaarden bepaald dat de rivier de Schelde, alsmede do kanalen van 't Srs, Swijn en an dere zeegaten daarop responderende, van de zijde der Staten gesloten zullen worden gehouden. ■r i F1X. 8. OÓr.t-Ztcuw»-V}naiidcr<jn o.nsUecit. 14'0 Bjfh,

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1969 | | pagina 28