J - 10
zo-
doorvarcn.
de Koning van
Het laat zich verstaan, dat door deze maatregel het
Fanaal niet meer aan zijn doel beantwoordde, waar-
Coor het ook niet meer die verzorging kreeg, welke
voor een goed onderhoud nodig is. Het kanaal ge
wiste in verval, maar dat niet alleen, ook de geul
rsat de Braakman werd ongeschikt voor de zeevaart,
omdat door voortdurende verzanding de vaardiepte
steeds minder werd. Deze toestand duurde bijna twee
eeuwen voort.
Eerst na de vereniging van Zuid- met Noord-Nedpr-
land in 1815 kwam het weer in bruikbare staat bren
gen van de vaart aan de orde. Niet alleen voor de
scheepvaart, maar meer nog als afwateringskanaal.
r.rou 7Ki.’i:r-:u tueschrift o.t.a.r.
aangetekend dat eerst op 7 April li’ 7 de schade
ver was her j leid, dat de schepen v.xcr vrij kcrl.m
doorvaren.
Dit zou erhier slechts van korte duur zyn. Tn 1&72
tekende Gent de Unie van Utrecht tn viel d-iu^clcor
-Spanje af, hetwelk tengevolge! had,
dat in October 1583 de Spanjaarden zich met btOiulp
Eerste plan tot verbetering van de Sasse Vaart
In de bijna drie eeuwen die verlopen waren, nadat
octrooi werd verleend voor het graven van de Sasse
vaart, was de toestand van Zeeuwsch-Vlaanderen
weer belangrijk veranderd. Overstromingen kwamen
na 1570 wel niet zoveel meer voor, maar het waren
vooral de oorlogshandelingen waardoor in meerdere
of mindere mate de bedijkte gronden onder water
kwamen te staan.
Zo lier Maurits in 1586 ter verdediging van het pas
herwonnen Axel de dijken in de omgeving van die
stad doorsteken. De polders ten westen van de tegen
woordige Othenese kreek bleven vrij van water, doch
die ten oosten daarvan lagen voor het grootste deel
onder water, terwijl Zaamslag geheel overstroomde.
Ook in het westen was het droevig gesteld. Ongeveer
1583 vormden Breskens, Groede, Schoondijke, nage-
van de verrader Scrvaes van Steeland, ridder en)ie0r
van Wissekerke, sedert 1562 hoofdbaljuw van het
land van Waas, zich op de afvallige Genteilcars
wreekten en Sas van Gent bij verrassing innamen.
De vaart kon nu door Gent niet meer worden ge
bruikt totdat de stad in 1585 Zelf ook door.de Span
jaarden werd ingenomen. Vanaf die tijd is het kanaal
ongeveer 60 jaar in Spaanse handen geweïst en kon
dus weer geheel voor de scheepvaart worden benut.
Voor de zeevaart zal het echter, in verband met de
toen heersende vijandelijkheden, wel van niet veel
betekenis geweest zijn. Deze werd zelfs geheel onmo
relijk toen in 1644 Prins Frederik Hendrjk een veld
tocht in Vlaanderen ondernam, waarvan de belege
ring van Sas van Gent het hoogtepunt is geweect.
Door de verovering van Sas van Gent was de toegang
tot Gent wederom afgesloten en zou voor bijna twee
eeuwen gesloten blijven, althans voor de zeevaart
Waxjt toen in 1648 tussen het uitgeputte Spanje en
de Republiek van de zeven Verenigde Nederlanden
de vrede te 'Munster werd gesloten, werd in artikel
14 van de voorwaarden bepaald dat de rivier de
Schelde, alsmede do kanalen van 't Srs, Swijn en an
dere zeegaten daarop responderende, van de zijde der
Staten gesloten zullen worden gehouden.
■r
i
F1X. 8. OÓr.t-Ztcuw»-V}naiidcr<jn o.nsUecit. 14'0
Bjfh,