v.'ATrnr.o- 'S-uhda: 'hl.^c::::i?t o.t.a,a.
J - 12
I’.*. 10. Bcstb&nde en ontworpen bodcmhdlingcn met dr-arbty
ovgcnöinéa cn verwachte vtrbanglünen voor de Siu'se vaart.
Daar de Braakman steeds verder verzandde, was ge-
dioht de bestnande vaart vanaf Sas van Gent door to
Jtkin naar de Margarethapolder, ongeveer 3.5 km
tr. oosten van Terneuzen, waar dan het nieuwe ka-
in de Westerschelde zou uitmonden.
een in 1818 door de toenmalige Inspecteur-Gene-
ia 1 van Waterstaat, Goudriaan, gegeven beschou-
•..hig aangaande dat plan, werd de uitvoering daar-
i :i echter voorlopig ontraden en wel op grond van de
volgende overwegingen.
x.’-* overtollige wateren door Schelde en Lijs komen
in de omtrei: van en binnen de stad Gent in Oost
VI anderen te ramen, alwaar dezelve door sluizen en
fabrieken afge-damd zijn.
Dc Leneden-Schelde is door verzandingen ontoerei
kend het overtollige water naar zee te ontlasten,
wc-rdocr de hulp van kanalen nodig is en wel het ka
na'.1 van Gent naar Brugge en de Sasse vaart. Wel
bi.ir.at er nog een zijdelingse ontlasting vanuit laatst-
ind kanaal door de Moervaart, Langelede, enz.
r.*. ,;.<i kger gelegen punt van de Schelde, doch dat
E r j onvoldoende. Klachten van overstroming blij
ven vc rtduren. De kortste weg om het water naar
r a v( ren is het kanaal van Gent naar Sas van
G Gedacht is dit kanaal door verlenging door te
trekken naar Terneuzen omdat het Sasse gat verzand
is en hot ontgaan van de Braakman ook voor de
ccheïpv^rt nodig is.
Uit een onderzoek is echter gebleken dat uitwatering
het hccMjfhrek is. Nu zijn de kanalen van Brugge
en Sas van Gent aangelegd voor de scheepvaart met
x.’ci.d'’ of geen helling. Bij afvoer wordt het profiel te
I V.;.., .rdoor te weinig snelheid van het rfitro-
r*.:niz water. Bij opname was hot gemiddelde ver-
1
h.zag ylm. -Bij Gent veel minder en bij Sa:
7000
van C <t belangrijk meer.
II«t 1 corJgebrek daarvan is in het kanaal zelve te
zcei.zu, omdat bij verlaging van de waterstand te Sas
van Cct.t het natte profiel te klein wordt. Dit kan
belangrijk verbeterd worden omdat de slagdrempel
van de sluis te Sas van Gent plm. 2 m lager ligt dan
de drempel van de sluis bij het Tolhuis te Gent. In
dien men het kanaal naar Terneuzen zou dóórtrek
ken dan kan de verhangHjn te Sas van Gent, bij eb
Terneuzen, niet zo laag komen ah wanneer Let ka-
..aul niet wordt doorgetrokken (zio fig. 10).
1U conclusie die Inspecteur-Generaal Goudriaan trok
’.’da dat voorlopig het kanaal niet meest weiden door-
I ’trokken naar Terneuzen. Vervracht werd dnt door
intensiever lozing ook de verzanding van het Sasse
gat zou verminderen. Weliswaar zou in de toeken.'.: t,
als d_- jrzanding bkef dcicigian, ook voor dc af', z
-erlj j terlcnging r.;.ar Terneuzen r.o.>dzal:elijk zijn
en vo;r dc scheepvaart was zelfs directe verlenging
gev.euzt, doch deze proficlverruirning zou als eerste
wjit ook l.’.tcr als onderdeel van de dan uit te voeren
werken zijn te beschouwen.
Mcl dit advies schijnt ingestemd te zijn, want op 17
Mei IHIÖ verscheen een Koninklijk Besluit waarin op
grond van de noodzakelijkheid van verbetering van
de af voer van het water van de rivieren de Schelde
en Lijs, tot voorkoming van overstromingen van lan
den langs dj^ rivieren en om schade van de eigenaren
te voorkomen, werd goedgevonden, dat uitdieping
van het kanaal zal worden uitgevoerd, zodra fondsen
zijn bepaald en aangewezen, welke daarvoor vereist
worden.
Er werd bij bepaald dat het Rijk de helft van de kos
ten, die op 404.700,waren geraamd, zou bijdra
gen, terwijl de andere helft zou worden voorgeseho-
ten onder voorwaarde dat de belanghebbende eige
naren deze in 3 of 4 termijnen, verlopende uiterlijk
31 December 1821, zouden terugbetalen.
De eerste jaren is van uitvoering van genoemde wer
ken niets gekomen. De belanghebbende eigenaren
zullen ongetwijfeld wel bezwaren aangeveerd heb
ben tegen de voorwaarde dat zij de heltt van de
kosten moesten dragen.
De verzoeken om verbetering in de afwatering l.
brengen bleven echter aanhouden. Van doorslagge
vende aard schijnt geweest te zijn een request r.u
niet van eigenaren van gronden langs de boven-Schc
de, maar van eigenaren van landen uit.'.atercmk
de Braakman.
Naar aanleiding daarvan werd n.l door («e.ieput
Staten van Zeeland in Januari 1822 voorgesteld n
vergadering te Gent te beleggen om te komen tot
meest geschikte wijze, waarop bij de steeds nicer er.
meer toenemende opslikking van de Braakman ci-n
voldoende uitwatering zoude worden bezorgd en
werd verzocht da hooxdingcnieur daarovei te i<r.n
adviseren, tevens in het midden brengende of c-n zo
ja, in hoeverre ten en ander in verband kon worden
gebracht met de in 1818 voorgestelde verbetering vu.i
het kanaal van Gent naar Sas van Gent
Men wilde de zaak dus weer aan het rollen brengt.,
en zeer waarschijnlijk is liet feit, dat aan genoemd-
hoofdingênieur enkele maanden later opdracht wer
gegeven, het nodige te doen voor het maken van een
kostenberekening voor het dóórtrekken van het ka
naal naar Terneuzen, daarvan een gevolg geween
I
icwcwim iwi ccm.tc.zmu^n
kr rn ia
*»a»j