12h
J
1.921.800,—
78.200,—
2.000.000
26.000
8.400
nog moest
en de plaats waar ze zouden worden gebouwd. Men
moest dus geheel afwachten welke nadere voorwaar
den in de „te formeren, speciale en gedetailleerde be
stekken” zouden worden opgenomen. Hoeveel palen
moesten worden geheid, welke lengte ze zouden ver-
krijgen, dikte vloeren en muren, constructie van deu
ren en bewegingsinrichtingen, nog niets was daarvan
bekend. Alleen wist men dat ze moesten kunnen vol
doen aan de eisen die daaraan zouden worden gesteld.
Zo leest men in het vervolg van de vierde afdeling dat
ten aanzien der sluiswerken, bruggen, enz. in afwach
ting der opgemaakte gedetailleerde bestekken in het
algeirtfeen wordt yastgpsteid, dat dezelve naar gelang
van derzelver hiervoren bepaalde capaciteiten alle
zullen^moeten geconstrueerd worden, *eik naar dex-
zelver soort en bestemming, met materialen van de
beste kwaliteit, mitsgaders zodanig soliditeit, sierlijk
heid en gemakken ter gebruik of manoeuvre, als dezer
dagen de werken van die aard voor onmiddellijke
rekening en onder directie van het Gouvernement zijn
en worden uitgevoerd.
Verder moet de concessionaris zorgen dat de passage
gedurende de uitvoering der werken ongehinderd kan
voortgaan, waartoe geen dijken of wegen mogen wor
den gestremd alvorens nieuwe communicatie's zullen
geopend zijn. Ook voor de afwatering zijn speciale
voorwaarden opgenomen waarin wordt bepaald dat
die steeds ongehinderd moet kunnen voortgaan.
Wat de uitvoering der werken in het algemeen, be
treft is bepaald dat ze moeten worden uitgevoerd on
der de directie en surveillance van de daartoe te dele-
gueren Ingenieurs en ambtenaren welker orders, met
opzicht tot de werken te geven, stiptelijk moeten na
gekomen worden, op poene dat daartegen gehandeld
werd, het kwalijk geconstrueerde of niet voldoende
aan de bestekken, dadelijk ten koste van de conces
sionaris afgebroken en door ander voltooid werk zal
moeten vervangen worden.
Niettegenstaande de vage beschrijvingen van de te
maken werken werd nochtans geëist dat de- bepalin
gen van de te formeren bestekken stipt zouden wor
den nagekomen.
Men heeft blijkbaar ,de moeilijkheid ingezien die voor
de gegadigden verbonden was aan het berekenen der
kosten voor de te maken werken, want tot slot van de
vierde afdeling wordt medegedeeld dat de kosten door
de directie zijn berekend op:
le. De eerste aanleg der werken
2 De aankoop van gronden en schade
loosstellingen
sionaris opgedragen. Daaromtrent wordt onder meer
als volgt bepaald:
Nopens de indemniteiten der gronden of gebouwen
of wat dies meer is, welke tot de emplacementen der
omschreven werken zullen moeten geoccupeerd wor
den, zal de aannemer trachten zich in der minnen met
derzelver respective eigenaren te verstaan, maar
zulks niet kunnende geschieden zal de onteigening
plaats hebben op die wijze als bij de onteigening van
gronden ten behoeve van het Rijk voor werken van
algemeen nut gebruikelijk is, zullende de concessiona
ris in alle gevallen verplicht wezen om binnen de
tijd van een jaar na de voltooiing des kanaals, aan
het departement van Binnenlandse Zaken, Onderwijs
en Waterstaat, in te zenden de bewijsstukken £fet de
tot de aanleg der kanalen ingenomen objecten, wet
tige mitsgaders vrije en onbelaste eigendommen zijn
tot het kanaal behorende; alle kosten hieraan verbon
den zijn ten laste van de concessionaris
Deze bepaling hield dus niet meer of minder in, dan
dat de concessionaris alle onderhandelingen moest
voeren, voor de aankoop van gronden, nodig voor de
aanleg van de kanaalwerken. Men moest dus maar af
wachten of deze onderhandelingen al of niet zouden
vlotten en, indien dat tegenliep, er op berekend zijn
dat een vrij langdurige procedure voor onteigening
moest worden gevolgd.
Artikel 3 handelt over het onderhoud der gemaakte
werken en de bediening van sluizen en bruggen.
Van de onderhoudswerken wordt onder meer gezegd
dat jaarlijks vóór de le Mei door de concessionaris
moet worden ingezonden een beredeneerde opgaaf en
berekening der kosten van de gedurende dat jaar te
doene reparatiën en deze hetzij met of zonder verande
ring goedgekeurd zijnde, zal de concessionaris zo ten
opzichte van de tijd als wijze, diens volgens te zijnen
koste de executie laten doen, onder het onmiddellijk
toezicht van een daartoe te delegueren Rijksambte-
naar.
Hoewel op de voorgeschreven wijze het onderhoud al
leen met goedkeuring en onder toezicht van de direc
tie werd uitgevoerd, zou het initiatief toch van de
concessionaris uitgaan, wat wel als een bezwaar moet
worden aangemerkt.
Wat de bediening van de kunstwerken betreft wordt
verder in dit artikel bepaald dat de concessionaris
voor een alleszins prompte bediening moet zorgen,
door hem sluis- en brugmeesters mogen worden be
noemd, echter met goedkeuring door of vanwege het
departement van Waterstaat, dat het personeel de
orders van de ambtenaren van de Waterstaat moet
opvoigen en dat schade aangericht tengevolge van
het niet naleven van die orders, ten laste van de con
cessionaris komt.
In arikel 4 wordt over tijdsbepaling, risico, enz. ge
handeld. Alle de werken, zo staat er, moeten voltooid
wezen binnen de tijd van twee volle werkjaren, nadat
de concessie finaal zal geaccordeerd zijn, zodat vóór of
uiterlijk op de 1ste November van het tweede werk
jaar, het hoofdkanaal te Terneuzen geopend worde:
de voltooiing van het zijkanaal naar Hulst, voor het
gedeelte begrepen tussen die stad en de Axelse Sas
sing, zal evenwel tot de le November van het 3e werk
jaar kunnen uitgesteld blijven.
Indien de concessionaris niet tijdig genoeg zou aan-
Samen
3e. Het jaarlijks onderhoud van alle
werken, gedurende rde gehele tijd
der concessie, door elkanderen
4e. De bezoldiging van sluis- en brug
wachters mitsgaders onkosten van
directie
Aangezien de directie zelf de bestekken
opmaken kan deze opgave niet meer dan een globale
raming geweest zijn.
Een zeer belangrijke bepaling die in deze afdeling is
opgenomen is die van indemniteiten. De kwestie van
^grondaankoop wordt nagenoeg geheel aan de conces-
H
ÏJ