F - 43
en
toe te
2e
het gezang beviel mij zeer.
In dit verslag lezen we, dat het lokaal te klein is. In 1855 zijn er plannen
gemaakt om te komen tot een nieuwe openbare school. Deze school werd gebouwd
op de plaats, waar nu de meubelzaak van de heer Hoefmans is. Verschillende
ouderen onder ons kunnen zich die school nog herinneren. Ze hebben er onder»
wüa genoten van de heren Michielsen en Wehrens. Tot 1916 heeft dit gebouw
dienst gedaan als schooll
In 1916 werd de nieuwe school A in de Wilhelminalaan in gebruik genomen.
Toen ook dit gebouw niet meer aan de eisen des tijds voldeed, werd besloten
een nieuwe openbare school te bouwen. Dit gebeurde in I960. Dan werd de
Frederik Hendrikschool in gebruik genomen. Al spoedig was ook deze school
te klein en moest met nieuwe lokalen worden uitgebreid.
De openbare school B stond in de Zandstraat.
De aanleiding tot stichting van deze school is geweest: een brief van de
gemeente Philippine d.d.19 januari 1898, waarin een tegemoetkoming gevraagd
wordt in de kosten van verbouwing van de openbare school aldaar. Die kosten
zouden ongeveer 5000,- bedragen.
De verbouwing in Philippine was nodig, doordat er 50 a 40 kinderen uit de
Zandstraat de school in Philippine bezochten.
De gemeente vraagt aan Philippine onder welke voorwaarden de kinderen de
school kunnen blijven bezoeken.
Op 2 april 1898 antwoordt de gemeente Philippine en vraagt van Sas van (lent 1
1 De gemeente moet 10 .laar lancr f 750.- betalen voor de eerste 50 kinderen.
De gemeente moet 10 jaar lang 750
Boven dat aantal 25,- per kind.
De gemeente Sas van Gent moet de helft van de verbouwingskosten betalen.
De gemeenteraad is het met deze voorstellen van Philippine niet «ens
vraagt alleen de kinderen uit de Sint Pieterspolder tot de school
laten tegen een vergoeding van ƒ2,- per maand per kind.
Philippine gaat niet in op dit voorstel en stelde de gemeente er van in
kennis, dat aan de kinderen de school zou worden ontzegd per 1 juli 1898.
De gemeente overwoog de kinderen met de trein naar Sas van Gent te laten
komen en vroeg een onderhoud aan met de directie van de "S.A.de Chemin de Fer
de Gand a Terneuzen". De abonnementsprijs bedroeg frs.10,- enkele reis.
Er waren echter grote bezwaren tegen deze treinreizen n.l. 1
1 Het in en uitstappen was voor de kleintjes te gevaarlijk.
2 De trein vertrok ’s avonds pas om kwart over zes.
Wat moesten die kinderen van vier tot zes uur doen
Wie moest er toezicht op houden
II
J