vliegen kan kan het ook varen Als beton Scheepsbouw van H J. Lócman 123 Tekening van de betonnen gastanker met een laadvermogen van 122.000 m3, die door het Amerikaans-Duits-Britse Consortium Dytam Marine Ine werd ontworpen. Rechtsboven een dwarssnede die aangeeft hoe de LNG- tanks zijn geprojecteerd .Het is mcgelijk vliegtuigvleugels voorgespannen beton te construeren. Ik zou zeggen: als beton kan vliegen, kan het ook varen.” Een uitspraak van ir. J. Bouvy tij dens het in Delft gehouden symposium ..Vaart in Beton”. Een bijeenkomst, gehou den op initiatief van het „Betondispuut” (Delftse TH-stiidénten) en bedoeld om de heren scheepsbouwmeesters wat meer be grip bij te brenger, van de voordelen die betonnen schepen zouden bieden boven stalen schepen. Op wat hóger niveau een eerste treffen tussen twee totaal uiteenlo pende vakdisciplir.es: scheepsbouwkunde en betontechnièk. Het onderwerp was .actueel genoeg. Beton, gedompeld in zeewater, begint een rol te spelen. Er is al een aantal betonnen pro- duktie- en opslagplatforms in de olierijke Noordzee neergezet (er. er komen er neg vele bij), er drijft sinds 1975 in de Javazee een betonnen 60.000-ton: opslagtank voc: vloerbaar propaangas (LPG) en in de Bondsrepubliek zóu men morgen kunnen beginnen met de constructie van een grote betonnen tanker, die 128.OCO m3 vloeibaar aardgas (LNG) kan transporteren. Het ontwerp ligt al kant en klaar. Vooral het bouwen van deze gastankers van voorgespannen beton zien de betoncon- structeurs als een m vele Opzichten haalbare zaak. Zij zeggen: voor ladingen met een laag volumegewicht zoals bij voorbeeld vloeibaar aardgas zal een betonnen schip zeer economisch blijken te zijn. Ir J. Buys, in Nederland de grote propagandist voor de vaart in beton, zei tijdens hét symposium dat een betonnen schip gebouwd kan wor den voor 62? van de kosten van een stalen schip. Vooral Omdat voorgespannen beton goedkoper is dan staal, ook wat de verwer king, betreft door relatief laag geschoolde arbeiders. Een betonnen schip heeft ook een tweemaal langere levensduur dan een conventioneel schip (50 tegenover 25 jaar), het is beter bestand tegen zout water en tegen extreem lage temperaturen, het is niet corrosief en er kan ook goedkoper m.ee ge varen worden, omdat het een minimum aan ten hebben gevaren. Er'heerste toen staal- scliaarste en die leidde ertoe dat er ook be tonnen zeeschepen in de vaart kwamen. Er was zelfs een licht-betonnen tanker bij (bouwjaar 1919) van 6400 dwt. die er in de jaren '50 nog piekfijn uitzag. Een in 1916 in dé VS gebouwd betonnen vrachtschip doet thans in Brits Colombia nog dienst als golf breker-havenhoofd. Ook tjdens de Tweede Wereldoorlog zijn er. met name in de VS - alweer uit gebrek aan ./mal - heel wat betonnen vrachtsche pen gebouwd, allemaal 110 m lang en 1714 :n breed. De totale tonnage bedroeg 500.000 trn .’m"gvermogen, zodat het zeker om teer cc.i honderd schepen ging. L-'it doe: uiteraard de t raag rijzen waarom de reder jen nadien het beton totaal in de steek hebben gelaten en zonde- uitzonde ring met hot stalen schip zijn verder geva ren. Het melwoord dat in Delft werd gege ven, was: het betrof schaper, van gewapend béton en dat is ia wezen inferieur aan het voorgespannen beton zoals wij dat kennen. Het iérro-Cemehl dat de Fransman Lambot in hst midden van dé vorige eeuw gebruikte om een paar roeiboten ie mokert, vindt nog steeds zijn toep-zzing, vooral bij de bouw var. kleine ple..lervaai tuigen zoals kano’s en jollen. Ook in Nederland, waar in 1971 ■ten echtpaar uil West-Knollendam zelfs een tweernasts zeiljacht van fcrró-cement maakte. C’p dit ogenblik is een aantal stu denten bouwkunde en civiele techniek, en oök wat HTS’ers druk bezig met hét bou wen van betonnen tweepersoons kano’s, 4.30 m lang, 80 cm breed en met een ge wicht van 150 kg. De bedoeling is dat er op 14 mei a.s. in Delft een wedstrijd met deze zelfgebouwde kano's wordt gehouden. Een aantal wordt gesponsord door het bedrijfs leven en hel is niet moeilijk te raden welke ondernemingen dit zijn: uiteraard beton bedrijven. Die hebben er ook voor gezorgd dat er beloningen zijn uitgeloofd, een snel heids-, een constructie- en een prestatie- prijs. De Delftse studenten, die overigens een pluim verdiénen voor de w ijze waarop zij het symposium Organiseerden, dromen er al van straks de Amerikaanse studenten uit te kunnen dagen. die öp hel gebied van eigetigebouwde betonnen kano's hun spo ren a verdiend hebben. ELSEVIERS MAGAZINE >6 APRIL 1977 onderhoudskosten vereist. Aangroetsels tij dens de vaart en in de havens zijn er nau welijks. De basis-filosofie dient'er echter op gericht te zijn dat het stalen schip niet klakkeloos mag worden nagebouwd, aldus ir. Buys. Het betonnen schip moet ,zó ontwerpen worden dat de specifieke eigenschappen van het voorgespannen beton niét alléén benut maar ook ui: ger uit worden. ’lij is het volmondig cezs me; nrof. ir. Erugg;'..-g. voorzitter van de Be cnverenigirtg. da: Ne derland bij he. er van aardgas in be tonnen LNG-tanke. een positieve houw:. dient aan te nemen. ..Indien wij da’. niet doen, doen de Du laars. Neren en Japan ners hét wel. Er F ia ons land heel el kennis over voorgespannen beton en daar moet gebruik van gemaakt worden.” De betonconstracteurs zullen daarbij de volledige medewerking van de Nederlandse scheepsbouw niet kunnen ontberen. De zorgen zie daar Fiee.sen, zijn echte- zo be- nauwer.d groot dat het clan cm a_:i een totaal nieuwe dir.aipi.ne te beginnen, cp dit pgenbl.k vermuedeiijk niet worden cpge- hfacht. Wie tijdens het Delftse symposium :r. J. Smit, d.rccteur nieuwe projecten van het E.ljn-Schdde-Vzrolme-c/r.cern, heeft horen praten, kan geen andere conclusie trekken. Merkwaardig genoeg is men z! vroegtijdig op de gedachte gekomen vaartuigen van beton cf cement te vervaardigen. De Fransman Lambot maakte al :n 1848 een paar roeiboten van g tas ifsgesmeerd met cement (wat wij thans ferre-cement noe men). waarvan er een in een Frans museum is terechtgekomen en er nog wonderlijk goed uitziet. Hetzelfde kan men zeggen van de vier meter lange sloep ..De Zeemeeuw die in 1887 in Sas van Gent werd vervaar digd door de firma Picha-Stevens, het eerste Nederlandse gewapend-betonbedrijf. De familie Stevens schonk dit bootje later aan het Amsterdamse Ar’.. en daar leende men het uit aan b.c; Betondispuut in Delft. Men stond ervan te kijken toe gaaf dok dit ne gentig jaar oude schuitje er nog uitzag Weinig, bekend is ca'. er vlak voor en tijdens de Eerste Wereld in de Amsterdamse grachten heel wat betonnen Jckschui-

Tijdschriftenbank Zeeland

Kroniek van de Stichting Heemkundige Kring Sas van Gent | 1980 | | pagina 7