De natuur gevangen op een ei door G.J.C. Buth Wij hebben waarschijnlijk een oerdrift om te creëren en te onderzoeken. Twee fenomenen overigens, die veel met elkaar te maken hebben. Zo heeft het natuurgetrouw natekenen van planten en dieren een erg belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de studie van de levende natuur, de biologie dus. Zodra je namelijk een plant, dier of onderdeel hiervan probeert na te tekenen, word je gedwongen om zeer nauwkeurig het objekt te bekijken om de opbouw en de verhoudingen juist weer te geven. De menselijke nieuwsgierigheid, of officiëler, onze wetenschappelijke aanleg, zal bij dat nauwkeurig observeren snel geprikkeld worden om de wijze waarop een biologisch objekt is samengesteld funktioneel te begrijpen, en in feite is dan de anatomische les begonnen. Als indertijd ergens op de wereld weer een nieuw gebied ontdekt werd, begon men de natuur te bestuderen door het maken van fraaie tekeningen van de verzamelde planten en dieren. Ook in het huidige computer tijdperk schenkt het gedetailleerd en natuurgetrouw tekenen of schilderen van planten en dieren vele mensen voldoening. De biologisch-wetenschappelijke waarde van dergelijke werk stukken heeft nu echter veelal plaats gemaakt voor het artistieke aspekt. Iemand die natuurbeelden op een zeer speciale wijze probeert „te vangen" is Jacques Kunst en het landschap Willems (artiestennaam) uit Domburg. Hij schildert namelijk minuscule natuurtafereeltjes niet alleen op paneeltjes, maar ook op eieren. De aanleiding om eieren te beschilderen was voor hem, het kan niet missen, Pasen. Ooit begonnen met het beschilderen van paneeltjes, uitgedaagd worden door het werken op kleinschalig niveau en een soort „ruimte-vrees" om grote schilderijen te maken, vormen de verdere achtergrond voor het eieren beschilderen. Voor zover hij weet, is hij, met de door hem toegepaste techniek, de enige in Nederland die zo natuurbeelden, vooral vogels, op eieren schildert. Bij het schilderen maakt Jacques gebruik van een combinatie van twee technieken. De achtergrond wordt volgens de air-brush techniek op het ei gespoten, terwijl het objekt met behulp van olieverf en fijne penseeltjes geschilderd wordt. Met de air brush techniek zijn zeer fraaie overgangen van kleuren te creëren, wat ideaal is om „Tusk", een in brons gegoten olifantje. bijvoorbeeld een onweerslucht weer te geven. Afgezien van voorbereidingen als verf mengen en dergelijke, duurt het zo'n vijf tot zes uur voor een ei- schildering klaar is. (vervolg zie pagina 12) Miniatuurschilderijtje van een roodhalsgans op een ei. De week van het Landschap wordt dit jaar gehouden van 23 september t/m 1 oktober. Dit jaar staan de aktiviteiten in het teken van „Kunst en het Landschap". In dit nummer een voorproefje in de vorm van een interview met de veelzijdige kunstenaar Jacques Willems en een fotoserie van Hannie Joziasse. Een overzicht van de aktiviteiten volgt in het volgende nummer van ons tijdschrift. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1989 | | pagina 9