De natuur gevangen op een ei
door G.J.C. Buth
Wij hebben waarschijnlijk een
oerdrift om te creëren en te
onderzoeken. Twee fenomenen
overigens, die veel met elkaar te
maken hebben. Zo heeft het
natuurgetrouw natekenen van
planten en dieren een erg
belangrijke rol gespeeld bij de
ontwikkeling van de studie van
de levende natuur, de biologie
dus. Zodra je namelijk een
plant, dier of onderdeel hiervan
probeert na te tekenen, word je
gedwongen om zeer
nauwkeurig het objekt te
bekijken om de opbouw en de
verhoudingen juist weer te
geven. De menselijke
nieuwsgierigheid, of officiëler,
onze wetenschappelijke aanleg,
zal bij dat nauwkeurig
observeren snel geprikkeld
worden om de wijze waarop
een biologisch objekt is
samengesteld funktioneel te
begrijpen, en in feite is dan de
anatomische les begonnen. Als
indertijd ergens op de wereld
weer een nieuw gebied ontdekt
werd, begon men de natuur te
bestuderen door het maken van
fraaie tekeningen van de
verzamelde planten en dieren.
Ook in het huidige computer
tijdperk schenkt het gedetailleerd
en natuurgetrouw tekenen of
schilderen van planten en dieren
vele mensen voldoening. De
biologisch-wetenschappelijke
waarde van dergelijke werk
stukken heeft nu echter veelal
plaats gemaakt voor het artistieke
aspekt. Iemand die natuurbeelden
op een zeer speciale wijze
probeert „te vangen" is Jacques
Kunst en het landschap
Willems (artiestennaam) uit
Domburg. Hij schildert namelijk
minuscule natuurtafereeltjes niet
alleen op paneeltjes, maar ook op
eieren.
De aanleiding om eieren te
beschilderen was voor hem, het
kan niet missen, Pasen. Ooit
begonnen met het beschilderen
van paneeltjes, uitgedaagd
worden door het werken op
kleinschalig niveau en een soort
„ruimte-vrees" om grote
schilderijen te maken, vormen de
verdere achtergrond voor het
eieren beschilderen. Voor zover
hij weet, is hij, met de door hem
toegepaste techniek, de enige in
Nederland die zo natuurbeelden,
vooral vogels, op eieren schildert.
Bij het schilderen maakt Jacques
gebruik van een combinatie van
twee technieken. De achtergrond
wordt volgens de air-brush
techniek op het ei gespoten,
terwijl het objekt met behulp
van olieverf en fijne penseeltjes
geschilderd wordt. Met de air
brush techniek zijn zeer fraaie
overgangen van kleuren te
creëren, wat ideaal is om
„Tusk", een in brons gegoten olifantje.
bijvoorbeeld een onweerslucht
weer te geven. Afgezien van
voorbereidingen als verf mengen
en dergelijke, duurt het zo'n vijf
tot zes uur voor een ei-
schildering klaar is.
(vervolg zie pagina 12)
Miniatuurschilderijtje van een
roodhalsgans op een ei.
De week van het Landschap wordt dit jaar gehouden van 23
september t/m 1 oktober. Dit jaar staan de aktiviteiten in het
teken van „Kunst en het Landschap". In dit nummer een
voorproefje in de vorm van een interview met de veelzijdige
kunstenaar Jacques Willems en een fotoserie van Hannie Joziasse.
Een overzicht van de aktiviteiten volgt in het volgende nummer
van ons tijdschrift.
9