Zeeuws Landschap Van de redactie 5e jaargang nr. 3 september 1989 HET ZEEUWSE LANDSCHAP Redactieadres Stichting "Het Zeeuwse Landschap" Landgoed Landlust Postbus 25 4450 AA Heinkenszand Telefoon 01106-2640 Postrekening 245740 Bank: ABN Middelburg Rek.nr. 51.03.36.167 Giro van de bank 46882 Redactie P.H. Nienhuis (voorzitter) R.J.B.M. Willems J. v. d. Boom G.J.C. Buth M. Jacobusse J. van Kasteel (eindredacteur) Kopij Bijdragen voor dit blad in de vorm van artikelen, ingezonden stukken, foto's enz. kunnen worden gezonden aan de redactie. Inlevering voor het eind van elk kwartaal. Plaatsing van deze artikelen betekent niet dat deze het inzicht van de redactie weergeven. Foto's en illustraties Ch. Jacobusse 1, 3, 4, 5, 6, 7, 12, 13, 14, 15, 17, 20 C. Riemslag 4 H. Joziasse 20 (bloedsteelmycena) Vormgeving en druk Pitman B.V., Goes Inhoudsopgave - Van de redactie 2 - Boomkikkers in West Zeeuws- Vlaanderen 3 - Wandelingen door het Zeeuwse Landschap 6 - Uit het beheer 8 - Week van het landschap 1989 10 - Excursies 11 - Ruilverkaveling Walcheren, winst voor natuur en landschap 12 - De bordjes verhangen?! 15 - Spotvogels en andere zangers 16 - Eendenkooi Anna Jacobapolder 20 Zeeuws I.andschan is een mrpave van en de 7r»rp vnnr landsrhannelnk "Zeeuws Landschap" is een uitgave van de Stichting "Het Zeeuwse Landschap". Het blad verschijnt vier maal per jaar en wordt toegezonden aan begunstigers van de Stichting. De uitgaven van de Stichting geven voorlichting over het behoud van en de zorg voor landschappelijk, natuurwetenschappelijk en cultuur historisch belangrijke terreinen in het algemeen en in Zeeland in het bijzonder. Overname van artikelen en illustraties alleen met toestemming van de redactie. Omslagfoto Nazomer op de Rumoirtschorren Enigszins overschaduwd door de publiciteit rond het uitkomen van het Nationale Milieubeleids plan, heeft de demissionaire minister Braks afgelopen voorjaar het Natuurbeleidsplan uitgebracht. Geeft het Milieu beleidsplan de noodzaak van drastische maatregelen voor de verbetering van de lucht, de bodem en het water aan, in het Natuurbeleidsplan wordt ervan uitgegaan dat daarnaast tevens de nog steeds doorgaande teloorgang van natuur- en landschaps waarden krachtig aangepakt moet worden om ons land nu en later leefbaar te houden. In het Natuurbeleidsplan kiest het rijk voor het herstel en behoud van een ecologische hoofdstruktuur van Nederland. Een dergelijke te creëren ecologische hoofd struktuur zal gevormd worden door een netwerk van in de eerste plaats de reeds bestaande natuurgebieden en waardevolle landschappen. Daarnaast zullen zogenaamde natuur ontwikkelingsgebieden belangrijke onderdelen van dat ecologische netwerk gaan vormen. Die ontwikkelings gebieden zijn in de meeste gevallen gebieden die op dit moment een agrarische funktie hebben en tevens belangrijke landschappelijke- en natuur waarden vertegenwoordigen. Door middel van natuurbouw- maatregelen en een ecologisch beheer zullen de potentiële natuurwaarden hier verder ontwikkeld worden. In de praktijk zal dat betekenen dat gronden aan de gangbare land bouw onttrokken worden. (Dit sluit aan bij voorstellen in de recent uitgekomen Structuurnota Landbouw van Minister Braks.) Natuur buiten de traditionele natuurgebieden dus. Voor Zeeland wordt in het Natuur beleidsplan onder andere een strook achter de verschillende duingebieden als natuur ontwikkelingsgebied aangegeven, evenals een strook langs de Thoolse, Schouwse en Noord- Bevelandse Oosterscheldekust en de omgeving van de Zwaakse Weel, de Braakman en de Wester- schenge. Bij elkaar gaat het om een oppervlakte van ettelijke honderden hectaren. Voor de uit voering van de plannen worden onder andere genoemd het verwezenlijken van natuur ontwikkeling via landinrichtings- projekten en het relatienota- beleid. Tevens wordt er in het kader van de decentralisatie vanuit gegaan dat niet het rijk maar de provincies een voor trekkersrol zullen vervullen. Voor Zeeland zullen dan echter de bakens nog stevig verzet moeten worden. Zoals elders in dit nummer te lezen is komt verwezenlijking van natuur- en landschapsbelangen via een land- inrichtingsprojekt nog maar moeizaam tot stand, terwijl de provinciale politieke wil om veel aan natuurbescherming te doen op dit moment niet groot is. Een lichtpunt is misschien dat, na een advies van een commissie van wijze mannen, Gedeputeerde Staten vorig jaar in haar Strategische Verkenning de waarden van een schoon en groen Zeeland als een belangrijk uitgangspunt voor het te voeren beleid gekozen heeft. Weliswaar kwam men niet zozeer uit het oogpunt van ethische motieven en „zorgen voor morgen" op dit idee, maar vooral vanwege de rekreatief-economische belangen. Feit is echter dat het een hoopvol uitgangspunt vormt. Nu het Natuurbeleidsplan op tafel ligt, en het rijk hiervoor de komende jaren 317 min. extra wil uit trekken, krijgt Zeeland de kans om het concept „Zeeland, groene kwaliteitsprovincie" concreet te maken. G.J.C Buth

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1989 | | pagina 2