Uiteraard hoort hier een
financieel plaatje bij. Berekend
is hoeveel subsidiegeld gemid
deld jaarlijks gereserveerd moet
worden om deze gewenste
veiligstelling ook daadwerkelijk
mogelijk te maken.
Wij vertrouwen erop dat dit
goede en helder geschreven
provinciale veiligstellingsplan
nog in 1990 door Provinciale
Staten wordt vastgesteld. Het
plan geeft duidelijkheid over
het aankoopbeleid en zal leiden
tot een betere veiligstelling van
de ons resterende Zeeuwse
natuurgebieden. Uiteraard gaan
wij ervan uit dat de
consequenties van het
voorgenomen beleid ook
financieel vertaald zullen
worden.
Is bij de vaststelling van dit
belangrijke plan nu alles voor
eens en altijd goed geregeld?
Xee. zeker niet. Het recente
Natuurbeleidsplan van de Rijks
overheid is bijvoorbeeld nog
niet in dit provinciale beleid
verwerkt. Er zal dus nog een
tweede ronde moeten volgen.
Ook kan het zo zijn dat bepaal
de natuurgebieden wel naar de
mening van het Zeeuwse Land
schap moeten worden aange
kocht maar dat de overheid om
wat voor reden dan ook de
aankoopwaardigheid (nog) niet
onderschrijft. In het verleden is
dat vaak voorgekomen en ook
in de toekomst zal dit onge
twijfeld gebeuren. Dan moet de
particuliere natuurbescherming
de kracht op kunnen brengen
om zonder subsidie aan te ko
pen. Via giften en legaten
vanuit de Zeeuwse bevolking
moet dit net als in het verleden
mogelijk blijven. Dit particulier
initiatief blijft onmisbaar om
natuur en landschap in Zeeland
echt te kunnen behouden.
„Relatienotagebieden" zoals het
onlangs aangekochte grasland op
het Platte van Walcheren, zijn door
de overheid aangewezen met het
doel om bestaande waarden van het
platteland in tact te houden.
10