Uiteraard hoort hier een financieel plaatje bij. Berekend is hoeveel subsidiegeld gemid deld jaarlijks gereserveerd moet worden om deze gewenste veiligstelling ook daadwerkelijk mogelijk te maken. Wij vertrouwen erop dat dit goede en helder geschreven provinciale veiligstellingsplan nog in 1990 door Provinciale Staten wordt vastgesteld. Het plan geeft duidelijkheid over het aankoopbeleid en zal leiden tot een betere veiligstelling van de ons resterende Zeeuwse natuurgebieden. Uiteraard gaan wij ervan uit dat de consequenties van het voorgenomen beleid ook financieel vertaald zullen worden. Is bij de vaststelling van dit belangrijke plan nu alles voor eens en altijd goed geregeld? Xee. zeker niet. Het recente Natuurbeleidsplan van de Rijks overheid is bijvoorbeeld nog niet in dit provinciale beleid verwerkt. Er zal dus nog een tweede ronde moeten volgen. Ook kan het zo zijn dat bepaal de natuurgebieden wel naar de mening van het Zeeuwse Land schap moeten worden aange kocht maar dat de overheid om wat voor reden dan ook de aankoopwaardigheid (nog) niet onderschrijft. In het verleden is dat vaak voorgekomen en ook in de toekomst zal dit onge twijfeld gebeuren. Dan moet de particuliere natuurbescherming de kracht op kunnen brengen om zonder subsidie aan te ko pen. Via giften en legaten vanuit de Zeeuwse bevolking moet dit net als in het verleden mogelijk blijven. Dit particulier initiatief blijft onmisbaar om natuur en landschap in Zeeland echt te kunnen behouden. „Relatienotagebieden" zoals het onlangs aangekochte grasland op het Platte van Walcheren, zijn door de overheid aangewezen met het doel om bestaande waarden van het platteland in tact te houden. 10

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1990 | | pagina 10