N\ VvN Hoog bezoek in Saeftinghe III Chemisch luchtje? Een eeuwenoude traditie De buitendijkse schapenteelt was er al vóór de oudste Zeeuwse bedijkin gen. Traditie leeft voort; tot in het atoomtijdperk toe. Saeftinghe-beheerder Jos Neve was privé-chauffeur van de prins bij de tocht door het terrein. Wij hebben nog maar weer eens uitgelegd dat het om een ontdekkingstocht in de natuur en niet om een sportieve prestatie gaat. Nog geen week later, namelijk op 11 september, mochten wij in de persoon van Prins Bernhard een lid van het Koninklijk Huis in Saeftinghe begroeten. Die bezocht het gebied voor de overdracht van de nieuwe zomerschaapskooi en een nieuw aangelegde brug in het Verdronken Land. Deze voorzieningen kwamen tot stand dank zij een spon- soring-aktie van de Lions-club Oost-Zeeuws-Vlaanderen. Ter gelegenheid van hun 25-jarig jubileum brachten de Lions een bedrag van honderddertig duizend gulden bij elkaar om de beweiding van Saeftinghe te optimaliseren. Bij dit bezoek was volop pers aanwezig. Per tractor met aan hangwagen werden enkele tientallen journalisten en foto grafen vooruit gereden naar de brug die naar de naam van de hoofdsponsor. Herbert G. Dow- brug genoemd is, om daar de aankomst van de prins te ver eeuwigen. De brug werd in gebruik genomen door voor de eerste keer een deel van de schaapskudde over de brug te laten passeren. Ook de nieuwe schaapskooi werd ingewijd door de toekomstige bewoners. Hiervoor is te lezen hoe dank zij een sponsoring-aktie van de Lions-club Oost-Zeeuws-Vlaan- deren een nieuwe zomer- schaapkooi en een nieuwe brug ten behoeve van de beweiding in Saeftinghe tot stand kwamen. Hoofdsponsor was DOW- chemical in Terneuzen. Een chemische fabriek die het beheer van een natuurgebied sponsort, zit daar geen luchtje aan? Wij legden die vraag voor aan DOW'-medewerker E. van Wijk. Het antwoord laat aan duidelijkheid niets te wensen over: „Die sponsoring is be paald niet bedoeld om het publiek zand in de ogen te strooien. Onze doelstelling is om zo veilig en milieuvriende lijk mogelijk te produceren. Eén van de middelen om dat duidelijk te maken is het orga niseren van open dagen waarbij wij een openhartige discussie aangaan met ieder die dat wil. En het motief om het beheer van Saeftinghe te sponsoren? Het bedrijf voert een donatie- beleid waarbij projecten van educatieve, sportieve, culturele en charitatieve aard gesteund worden. Het sponsoringproject Saeftinghe past daar prima in. Ook het sponsoringbeleid is mede bedoeld om een open discussie te bewerkstelligen". Een gewetensvraag: „Als DOW nu al of niet per ongeluk een onacceptabele lozing loslaat op de Westerschelde, wordt dan van het Zeeuwse Landschap als gesponsorde instelling een clemente houding verwacht?" Van Wijk: „Dat zeker niet; wat wij wel verwachten is de bereidheid tot een open discus sie, waarbij beide partijen luis teren naar eikaars argumenten.'1 17

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1990 | | pagina 17