Hoofdsponsor EuropaTuin-Beveland bv Een nieuw Zakgidsje voor het Zeeuwse Landschap Niet zelden gaat bij een jubileum een lang gekoes terde wens in vervulling. Zo verging het ook de stichting Het Zeeuwse Landschap bij het 55-jarig jubileum. Al lang was er het plan om een terreingidsje in kleur uit te geven, waarin onze dona teurs een aantrekkelijk gepresenteerd overzicht van de terreinen zouden krijgen. Zo'n gidsje is er inmiddels, en zelfs is het zo dat wij het aan alle bestaande en nieuwe donateurs gratis kunnen aanbieden. Dat zoiets, ondanks krappe budgetten mogelijk is, danken we aan een forse sponsoring-bij- drage van het tuincentrum/ hoveniersbedr ij f EuropaTuin-Beveland BV in Goes. Reden genoeg voor de redaktie om eens langs te gaan bij het bedrijf voor een gesprek met directeur C.J. Nouse. Hoe komt liet bedrijf ertoe om Het Zeeuwse Landschap te sponsoren? „Als bedrijf dat zich met het landschap bezighoudt is er voor ons een natuurlijke betrokkenheid met het Zeeuwse Landschap. Daarnaast is het voor ons gewoon een sympathieke club. Al bij de opening van ons bedrijf in 1982 schonken wij een aantal bomen aan de Stichting. Natuurlijk is er ook een zakelijk belang. Voor de hovenierspoot van ons bedrijf richten wij ons op een groei in de richting van de wat grotere projecten bij de over heid en bij het bedrijfsleven. Als sponsor van Het Zeeuwse Landschap willen wij extra aandacht vestigen op onze aktiviteiten op landschappelijk gebied. Juist dit aspect van het werk wordt op die manier voor het voetlicht gehaald. De affiniteit met groen die Nouse heeft komt tot uiting in zijn aktiviteiten als publicist. Het ZLM-blad, de Boerderij, af en toe de PZC en ons eigen Zeeuws Landschap en diverse andere bladen bevatten arti kelen van zijn hand. Door de snelle ontwikkeling van het bedrijf staat de schrijverij op een laag pitje, maar nog steeds wordt Nouse aangesproken met vragen als „Oh eh, Nouse... die van het ZLM-blad?" In de artikelen van Nouse klinkt een grote betrokkenheid bij al wat leeft en groeit door. Ook het bedrijf straalt dat uit. Daarvan zegt Nouse: „Het is uiteraard niet door de aktiviteiten van één man dat het bedrijf zijn gezicht heeft. Hier werkt een deskundig gemotiveerd team van ruim 20 mensen, die met elkaar het gezicht van EuropaTuin-Beveland bepalen. En interdaad: we zijn niet zomaar handelaren in planten die het verder wel geloven." Dat dit niet alleen maar een wervende uitspraak is om klanten te winnen ziet iedereen die op het bedrijf een bezoek brengt. Ook vanuit Het Zeeuwse Landschap was het geen toeval dat EuropaTuin- Beveland als eerste (en enige!) benaderd werd voor het sponsoren van het nieuwe zakgidsje. Het kan bijna niet anders of een bedrijf dat dagelijks met tuin en landschapsaanleg bezig is ontwikkelt zich in een speciale richting. Bij EuropaTuin- Beveland is dat niet anders: „Wij zijn vooral sterk in de aanleg van natuurlijke tuinen, in die zin dat de soortenkeuze en soortencombinatie wordt afgestemd op de natuurlijke gesteldheid van bodem, klimaat en dergelijke. Het is één van de redenen waarom ons bedrijf de collectie van inheemse en ouderwetse tuinplanten van kwekerij „De Hoveling" voert. Men zou kunnen spreken van een voorkeur voor de Duitse tuincultuur boven de meer gestyleerde Engelse. Behalve esthetische, levert dat ook praktische voordelen op, want naarmate de aanleg van tuinen en landschappen beter inspeelt op de natuurlijke situatie, is het noodzakelijke onderhoud minder intensief." „Geen afrikaantjes en chrysanten in keurig geordende perken dus?" „Ze zijn niet bepaald favoriet, maar natuurlijk staan de wensen van klanten voor een bedrijf altijd voorop." Als hoofdsponsor houdt EuropaTuin-Beveland een speciale open dag voor donateurs van Het Zeeuwse Landschap. Die is op zaterdag 27april 1991. Om 10.00 uur wordt er op het bedrijf een gezamenlijke excursie verzorgd door C.J. Nouse en M. Jacobusse. U komt toch ooki Natuurlijke tuin in Oost-Souburg; ontworpen door EuropaTuin-Beveland. 20

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1991 | | pagina 20