N atuursponsoring; een noodzakelijk kwaad of...? door Cliiel Jacobusse Natuursponsoring raakt meer en meer ingeburgerd. Wie het nieuws op dit front bijhoudt vindt voorbeelden te over. Een atlas van de Europese vogels komt tot stand dankzij de adoptie van "soortteksten" door bedrijven en instellingen. Niet zolang geleden bood de ontdekker van een nieuwe vogelsoort de vogel "te koop" aan. Het bedrijf wat het meeste geld bood mocht zijn naam blijvend aan de vogel verbinden door als officiële auteur van de nieuw ontdekte soort op te treden. Dit om een adequate bescherming van de soort te verzekeren. Andersom heeft ook het bedrijfsleven natuursponsoring ontdekt als aantrekkelijk medium. Er worden pandabroodjes gebakken en door de beken in het oosten van ons land stroomt heerlijk, helder... je weet wel. Ook bij Het Zeeuwse Landschap is de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan met sponsoring. Dat kon tot nu toe op een tamelijk vrijblijven de basis. Sponsoring was er voor de extraatjes: een grote ledenwervings- aktie, de financiering van een onge subsidieerde aankoop, de uitgave van een zakgidsje en dat soort dingen. Op die manier is wat ervaring opgedaan met de mogelijkheden en beperkin gen van sponsoring. Om het wereldje wat te verkennen volgde ik als beginnend voorlichter een cursus sponsoring. Met flink wat voorbehoud betrad ik de lokaliteit waar we onze "training" zouden ontvangen. Met de wat besmuikte opmerking "Hier is toch de cursus "Bedelen bij bedrijven?" De docent reageerde als door een wesp gesto ken: "Zo zeg je dat morgen niet meer"! Sponsoring, zo werd ons alras bijgebracht is een zakelijke transaktie, waarbij sponsor en gesponsorde een gelijk belang hebben. Doe je het anders, dan is er geen sprake van sponsoring, maar van fundraising, een bedelaktie of wat dan ook. De Stichting heeft aan dat soort akties veel te danken maar het is iets anders dan sponsoring. Je hoeft dus niet op pad te gaan als je beoogde sponsors niet iets te bieden hebt. En dat wat je een sponsor te bieden hebt moet een waarde hebben die tenminste gelijk is aan het bedrag wat je vraagt. Je mag er van uitgaan dat het bedrijfsleven geen behoefte heeft aan gebakken lucht en soortgelijke produkten. Wat heb je als natuurbeschermings organisatie te bieden behalve open haardhout, onbespoten hooi en andere weinig kapitaalintensieve produkten uit je terreinen? Een prikkelende cursus, maar meer nog een aantal jaren ervaring met gespon sorde projecten heeft de medewerkers tal van ideeën opgeleverd. Een orga nisatie als Het Zeeuwse Landschap, die door één op de twaalf Zeeuwse huishoudens daadwerkelijk gesteund wordt heeft een grote goodwill in de samenleving. En goodwill is geld waard. Je kan in de meest elementaire vorm een boodschap van een sponsor overbrengen via een advertentie of free publicity in het tijdschrift. Maar heel vaak werkt sponsoring subtieler. Lang niet iedere sponsor is uit op naamsbekendheid. Een grote sponsor voor een project in Saeftinghe zag de investering vooral als een bijdrage aan het op peil houden van hoogwaardige voorzieningen, die nodig zijn om hooggeschoold personeel in de regio te kunnen vasthouden. Een andere sponsor neemt al enkele jaren 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1995 | | pagina 12