7JSS-*— Zakg'd®j®s"held' ;obl*SSe —-»paTuin Beveland «S»0R(ltew(.g;,b belangrijke relaties mee naar het gesponsorde project om zakelijke contacten ook een attractief sociaal kantje te geven. Ook zijn er diverse bedrijven die een aantal personeels leden of klanten een donateurschap aanbieden. Excursies, lezingen en dergelijke voor verschillende relaties vormen ook een veelvoorkomende tegenprestatie. Kan dat zomaar? Op de cursus was al voorspeld: het zal meer energie kosten om bestuur, personeel en achterban van de orga nisatie van het nut van sponsoring te overtuigen, dan om sponsors te vinden. Stel dat een vervuilend bedrijf je een sponsorcontract aanbiedt: hoe moet je daarmee omgaan. Dat is geen theoretische kwestie, maar een gewoon praktijkvoorbeeld. Kun je als ideële organisatie met iedere wille keurige sponsor in zee gaan? Het antwoord is ja en nee. Nee als een bedrijf op die manier een soort publieke aflaat koopt ("gewetensgeld betaalt"Ook niet als een bedrijf zich via sponsoring een image aan wil meten wat strijdig is met de werke lijkheid. De boodschap die je door geeft moet waar zijn. Zowel in het belang van de sponsor als de gesponsorde. Als aan dat fundamentele criterium voldaan wordt kan er heel veel. Om een voor beeld te noemen: Waarom zou een fabrikant van bestrijdingsmiddelen (pardon: gewasbeschermingsmidde len) niet via een sponsorschap van een natuurorganisatie naar het publiek duidelijk mogen maken dat het bedrijf zich bezighoudt met het beperken van de nadelen voor natuur en milieu? De organisatie is in het bezit van goede communicatiekanalen naar degenen die belang hechten aan natuur en milieu. Via een sponsor contract kunnen die communicatie kanalen geld opleveren dat ten goede komt aan de doelstellingen van de natuurorganisatie. Om bij voorbaat onjuiste geruchten en veronder stellingen te vermijden is openheid essentieel. Bij het publiek is er weinig kennis van de manier waarop sponsoring gestalte krijgt. Dat blijkt ook uit reakties die op het aangaan van sponsorrelaties soms loskomen. Toekomst De grote bezuinigingsoperaties van de overheid gaan ook aan de natuur organisaties niet voorbij. Het Zeeuw se Landschap wordt geconfronteerd met kortingen van tientallen procen ten. Bij bezuinigingsoperaties wordt ook door de overheid verwezen naar mogelijkheden die sponsoring biedt. Concreet betekent dat dat sponsoring niet iets is voor de extra's en de franje, maar dat het een noodzakelijk onderdeel kan worden om de finan ciële basis van het natuurbescher- mingswerk gezond te houden. Het Zeeuwse Landschap zit in de fase dat hierover intensief nagedacht wordt. Als particuliere organisatie hechten wij daarbij ook grote waarde aan meningen en suggesties die leven bij de achterban. Graag nodigen wij u als lezer uit om op dit artikel te reageren. Reakties kunnen verzonden worden aan Redaktie Zeeuws Landschap, Postbus 25, 4450 AA Heinkenszand. 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1995 | | pagina 13