Verdronken land van Saeftinghe leverd- wordt aan het bedrijfsleven. Ergens tussen die twee uitersten ligt de waarheid over 'terreinadoptie', zoals wij de nieuwe vorm van spon soring genoemd hebben. Sponsoring is geen verkapte vorm van bedelen. Natuurlijk kun je als ideële instelling bij bedrijven aankloppen om steun voor het goede doel. Maar je bent dan één van de velen. PR-man Van Waterschoot van Neckermann schat dat het aantal aanvragen bij het bedrijf in de vele tientallen per jaar ligt. Het bedrijfsleven moet dus hoe dan ook schiften en het is logisch dat behalve de mate waarin het doel aan spreekt en de persoonlijke sympa thieën van 'descision-makers', ook het belang voor het bedrijf een belangrijke rol speelt. Dat hoeft overigens niet per definitie een puur commercieel belang te zijn. In ons get al zou dat trouwens ook niet werken. Het Zeeuwse Landschap is nu een maal geen partij die met miljoenen orders rond kan strooien. Leefomgeving Drs. R.J. van der Berg, lid van de hoofddirectie van Neckermann ging bij zijn toespraak ter gelegenheid van de ondertekening van het adop tiecontract in op de redenen om Saeftinghe te adopteren. Het bedrijf heeft in de regio (Nederland en België) zo'n negenhonderd werkne mers in dienst, die in de omgeving niet alleen werken, maar ook wonen en recreëren. De reden dat Necker mann zoveel geld investeert in het gebied is "in de eerste plaats onze maatschappelijke betrokkenheid met de streek. Een goed woon- en leef klimaat voor onze medewerkers en hun gezinnen is ook van belang voor het goed functioneren van ons bedrijf. Het Verdronken Land van Saeftinghe als een uniek natuurgebied draagt daar zeker aan bij", aldus Van der Berg. Maar ook de geboden tegenprestaties, zoals vermelding in de folder en gratis excursies waren reden voor een positiev e beslissing. "Het sprak ons als bedrijf zeer aan". Tot slot sprak Van der Berg de wens uit dat het voorbeeld van Necker mann door vele anderen zal worden gevolgd. De als "vogeloloog vermomde Frans de Schepper zorgde voor een vrolijke noot bij de onder tekening van het adoptiecontract. gebied voor een periode van 3 jaar te adopteren. Het houdt concreet in dat een bedrijf of instelling jaarlijks een bijdrage in de beheerskosten van een gebied betaalt. In mil daarvoor bieden wij een tegenprestatie, varië rend van het recht om zich bij recla me-uitingen als adoptant van een Zeeuws natuurgebied te profileren tot het verzorgen van lezingen of excursies voor personeel en zakelijke relaties. Ook advertenties in dit tijd schrift, vermelding op informatie borden of terreinfolders en aandacht in audiovisuele presentaties behoren tot de mogelijkheden. Ieder bedrijf krijgt gegarandeerde branche- exclu siviteit. Dat houdt in dat geen spon sorrelatie wordt aangegaan met een ander bedrijf dat opereert in dezelfde branche. De eerste reacties van het bedrijfs leven zijn bemoedigend. Over het algemeen is men zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden die de adoptie van een natuurgebied biedt. Op 16 oktober werd het eerste adop tiecontract ondertekend. Postorder bedrijf Neckermann B.V. adopteert voor de komende drie jaar het Verdronken Land van Saeftinghe. Wellicht telt ook onze lezerskring mensen die geïnteresseerd zijn in de mogelijkheden van terreinadoptie. Een telefoontje naar de afdeling voorlichting (0113-562640) is voldoende om de presentatiemap 'Samen werken aan het landschap in Zeeland' op te vragen. 9

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1996 | | pagina 9