Neckermann b.v. adopteert hu Succesvolle start van nieuwe jubileumcampagne door Chiel Jacobusse Postorderbedrijf Neckermann B.V. heeft iets met het Verdronken Land van Saeftinghe. Dat begon in 1993 toen sponsors gezocht werden om de aankoop van het particuliere deel van het gebied te kunnen financieren. Neckermann droeg, als grootste sponsor uit het bedrijfsleven, een bedrag bij van 40.000,Als blijvende blijk van waardering werd een getijdegeul in het oostelijk deel van Saeftinghe vernoemd naar het bedrijf. Wie een beetje vertrouwd is met het Verdronken Land weet waar de Neckermanngeul ligt. Maar het is niet bij die ene blijk van betrokkenheid gebleven. Bij de ope ning van het nieuwe bedrijfsgebouw in Terneuzen in 1994 werd in de feestvreugde ook weer spontaan aan het grootste natuurgebied uit de regio gedacht. In dank aanvaardden we 25000 gulden als bijdrage aan de totstandkoming van het bezoekers centrum. Al met al lag het dus best voor de hand dat bij de sponsor campagne ter gelegenheid van ons 60-jarig jubileum 'de dikste winkel van Nederland' als één van de eersten werd benaderd. Dit keer niet voor een bijdrage aan een bepaald project, maar voor een meer duurzame relatie. Neckermann werd gevraagd om het gebied voor een periode van drie jaar te adopteren. Achterafis het mis schien niet zo verwonderlijk dat we ook dit keer geen vergeefs beroep deden op het bedrijf. Maar toch was het best spannend toen we uitgeno digd werden voor een eerste gesprek. Adoptie Adoptie van een natuurgebied is niet iets waar iedereen zich direct een concrete voorstelling bij vormt. De één denkt aan niks anders dan het jaarlijks overmaken van een geld bedrag; de ander denkt dat het complete beheer van een natuur gebied uitbesteed -of zelfs uitge- Ondertekenin# van het sponsorcon tract in Saefthinpe. Zittend links: R.J. van der Berjj van de hoofd directie van Neckermann B. V. Rechts: voorzitter C. Kosten se van Het Zeeuwse Landschap. Adoptiecampagne Sponsoring van natuurbehoud is allang niet meer nieuw. Tal van orga nisaties leggen contacten met het bedrijfsleven om op die manier extra middelen te krijgen om hun doelstel ling te realiseren. Nog niet zo lang geleden bood de ontdekker van een nieuwe vogelsoort de te geven naam te koop aan, om op die manier geld te krijgen voor een adequate bescherming. Onderzoeken tonen unaniem aan dat er bij het bedrijfsleven veel interesse bestaat voor sponsoring van natuur en milieu. Ook Het Zeeuwse Land schap heeft daar in de afgelopen jaren de nodige ervaring mee opgedaan. Het gaat echter vrijwel altijd om de sponsoring van bepaalde projecten. Als gevolg van steeds verder gaande bezuinigingen op subsidies wordt het ook bij het dagelijks beheer van onze natuurgebieden steeds moeilijker om financieel de eindjes aan elkaar te knopen. En het knotten van wilgen, of het maaien van rietland zijn niet direct aansprekende projecten, waar mee men bij een sponsor kan aan kloppen. Om toch het beheer van onze reser vaten optimaal te kunnen houden, bedacht Het Zeeuwse Landschap een totaal nieuw e aanpak. Ter gelegen heid van het zestigjarig jubileum werd gestart met een 'adoptiecam pagne'. Bedrijven worden in de gelegenheid gesteld om een natuur- 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1996 | | pagina 8