Sponsormiddag Begin mei werd op Landgoed Landlust een sponsormiddag georganiseerd voor vijf bedrijven tegelijk, die alle maal een gebied geadopteerd hebben. In afwachting van een aantal spon sors, kregen de reeds aanwezige personen in vogelvlucht te horen hoe HZL was ontstaan en gegroeid, de indeling in regio's met bijbehorende reservaten, invloedsferen enz. Tevens werd duidelijk gemaakt wat de beweegredenen van HZL waren/zijn om "de markt op te gaan" en gebie den te laten sponsoren. Inmiddels waren de ontbrekende sponsors ook gearriveerd en dus was de groep compleet. Het betreft de volgende vijf bedrijven (in willekeurige volgorde): H.C.Z. Koole (horecagroothandel), vertegenwoordigd door dhr. Den Haan. Ter gelegenheid van de her opening van het bedrijf en de ingebruikname van een nieuw pand adopteert het bedrijf een vliedberg bij Koudekerke en de vliedberg van Groede. Het kadaster, vertegenwoordigd door dhr. De Koster. Het Kadaster neemt de Eendenkooi in Anna Jacobapolder als adoptant voor haar rekening. Boom Kollektief (reklame en com municatie), vertegenwoordigd door dhr. Van den Boom. Boom Kollektief gaat bijdragen aan de bescherming van de Weel in de Heerenpolder, tussen Goes en Wolphaartsdijk.- Rekreatiecentrum Pannenschuur, vertegenwoordigd door dhr. Van de Velde. Het bedrijf adopteert de aangrenzende Verdronken Zwarte Polder. E.P.Z. NV (energie en waterprodu cent), vertegenwoordigd door dhr. Den Boer en dhr. Villerius. EPZ adopteert de Berg van Troye bij Borssele. Boswandeling In verband met de fris groene voor- jaarstinten van het bos, was het idee gerezen om met de sponsors een korte boswandeling te maken. Ver schillende bestuursleden waren in middels ook gearriveerd en konden meegenieten van de door Chiel geleide wandeling/excursie. Verschil lende algemene planten en dieren passeerden de revue en zullen dankzij de erbij vertelde anekdotes waar schijnlijk nog lang worden herinnerd. Ondertekening sponsorcontracten Nadat iedereen zich weer had "geze teld" in de commissiekamer, nam de voorzitter, na een "wie is wie rond je", het woord. Door een toename van het aantal werkzaamheden en een vermindering van de overheidssubsi dies, dreigt HZL financiële tekorten te krijgen. Ledenwerfacties kunnen het tekort aan middelen niet opbren gen, aangezien Het Zeeuwse Landschap vrijwel aan het plafond van het aantal donateurs lijkt te zitten. Om toch niet in de financiële pro blemen te komen, is er een unieke formule bedacht, namelijk het sponsoren van HZL-terreinen door het bedrijfsleven. Dit is een door slaand succes gebleken. Deze dag is een hoogtepunt in de geschiedenis van HZL, aangezien het nog nooit eerder is gebeurd dat er op één dag vijf bedrijven een sponsorcontract ondertekenden. Na het heffen van het glas met de daarbijbehorende lovende woorden door de voorzitter, konden de contracten worden ondertekend. Dit alles in een zeer ontspannen en gezellige sfeer. De contracten werden vervolgens ondertekend namens de bovengenoemde bedrijven. Onder het genot van een hapje en een drankje werd er nog even na gepraat over velerlei zaken. Sommige sponsors kregen tussen de "groene" onderwerpen te horen waar ze nog niet eerder in hun leven over hadden nagedacht, zoals de vroege en massale aankomst van tjiftjaffen dit voorjaar. Een mooi voorbeeld van spontane, maar zeer belangrijke natuureducatie. De middag was al aardig aan het einde en verschillende mensen keer den huiswaarts. Er kan worden terug gekeken op een gezellige en zeer geslaagde middag! Ondertekening van het adoptiecontract voor de Weel in de Heerenpolder. V.l.n.r.: J.T. Laport (penningmeester HZL), van den Boom (Boom Kollektief) en drs C. Kostense (voorzitter HZL). 7

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1997 | | pagina 7