A midsummer night's dream nachtelijke romantiek tijdens vaarexcursie door Arnold van der Wees m" i - m es m mm Ijr iiuk Al eeuwen bestaan er rond de langste dag feesten. Feesten die het begin van de zomer, de tijd van de zonnestilstand en de langste dag vieren. Ook anno 1997 valt zoiets nog steeds te vieren. Op het water bijvoorbeeld, op een nostalgische salonboot. Natuurlijk ontbreekt een romantisch strijkje niet, tenslotte staat er een lange avond voor de boeg. Enthousiaste musici brengen toepasselijke muziek ten gehore. Wat te denken van 'Traümerei', of 'Eine kleine Nachtmusik' van Mozart. Midden op het water zwelt de 'Watermusik' van Handel aan, zonder 'Fireworks' dit keer. Licht klassiek dus, maar ook klanken van Glenn Miller swingen over het dek. 'In the Mood', daar gaat het om bij deze bijzondere midzomernachtvaartocht. Alleen al de combinatie van muziek en een authentieke salonboot de 'Friesland' staat garant voor een stemmige avond. Het is opvallend hoeveel dichters en romantici zich lieten inspireren door de langste avond van het jaar. De Engelse toneelschrijver William Shakespeare liet zich in 1595 verleiden tot het schrijven van 'A Midsummer Night's Dream', een levenslustige comedie met verschillende plots. Het centrale thema is, hoe kan het ook anders: 'Falling in love'. Liefde als iets magisch, iets waar mensen geen grip op hebben. Liefde veroorzaakt door het sap van een bijzondere plant. En sap kan er gedronken worden aan boord. Misschien niet als een extract van de plant die Shakespeare voor ogen had, maar dan toch op zijn minst van vruchten met een hoog romantiekgehalte: druiven. Lawine De 'Friesland' is een voormalige Waddenboot, die in 1956 in de vaart kwam, Al gauw bleek de ruimte voor tien auto's een lachertje en kwamen er meer en grotere boten om het toenemend autoverkeer te verwerken. Nu vaart de 'Friesland' als passagiers schip over de Zeeuwse wateren. Het water wat zo'n bepalende invloed heeft gehad op de vorming van het Zeeuwse land. Ook de Oosterschelde heeft een roemruchte reputatie op dit De Friesland. Visdief met jong. gebied. De wijde Oosterschelde was in de Middeleeuwen nog maar een stroompje, vergeleken met nu. Het eiland Schouwen was toen ook veel groter en in de tweede helft van de 12 de eeuw in een soort Middeleeuws Deltaplan in één keer van een ringdijk voorzien. Vanaf de 14de eeuw traden er in korte tijd zware overstromingen op. Sterk verminderde komberging, als gevolg van grootscheepse bedijkingen, was één van de oorzaken. Vooral tussen de 15de en 17de eeuw is de Oosterschelde veel breder geworden. Enkele duizenden hectaren land, met zo'n 12 dorpen schoven in een paar eeuwen de zee in. Op weg naar Neeltje Jans vaart het schip over de Middeleeuwse zuiddijk, zo'n vier kilometer ten zuiden van de huidige dijk. Sindsdien zijn er heel wat zuiddijken geweest. In tegenstelling tot wat meestal gedacht wordt, waren naast stormvloeden, meestal dijkvallen de oorzaak van landverlies. De dijken rustten niet alleen op stevige klei, maar kruisten ook oude zandige inbraakkreken. Deze ondergrond kon vanuit de inmiddels door eb en vloed tot 40 m. uitgeschuurde Schelde, doorweekt raken. Het zandpakket veranderde in een zware stroperige vloeistof, waarin de zandkorrels leken te zweven. Door geringe trillingen, konden honderduizenden kubieke meters zand als een onderzeese lawine in beweging komen. Vooral tijdens laag water, bij geringe tegen druk, is menig dorp de Schelde ingeschoven. 12

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1997 | | pagina 12