Wat is de oorzaak van het feit dat de
Westerschelde bij de Zeeuwse Milieu
federatie pas in later stadium, in ver
gelijking met de andere Zeeuwse
wateren, belangstelling gekregen
heeftr
"Dat heeft volgens mij twee oorzaken.
Ten eerste omdat er in het kader van
de Deltawerken niets hoefde te gebeu
ren. De tweede verklaring is dat de
Westerschelde voor veel mensen on
interessant is, en het beeld oproept van
een vuile rivier waar fabrieken langs
staan en boten varen. Het natuur-
aspect is onderbelicht gebleven. Geluk
kig is de laatste jaren, doordat het
aspect 'natuurlijkheid' steeds promi
nenter op de agenda is komen te staan
en er door de Deltawerken nogal wat
aan natuurlijkheid verloren is gegaan,
zowel vanuit publiciteit als vanuit het
beleid de aandacht voor de Wester
schelde toegenomen".
Wat zijn de meest belangrijke nega
tieve gevolgen voor de natuurwaar
den waaraan door het verdiepen
afbreuk wordt gedaan?
"Door verdieping van de vaargeul
wordt er veel meer water door de Wes
terschelde geleid èn neemt de stroom
snelheid enorm toe. Dat veroorzaakt
erosie: uitschuring, wat vooral in de
buitenbochten optreedt. Om veiligheid
te garanderen, denk aan ondermij
ning van de zeedijk, en om het water
in goede banen te leiden, worden enor
me hoeveelhedeti stenen en fosforslakken
in de Westerschelde gestort. Het gevolg
is dat de nu nog slingerende Wester
schelde daarmee op een kanaal gaat
lijken. Uit berekeningen van Rijks
waterstaat blijkt dat daardoor veel
schor, slik en ondiep water verloren
gaat, natuurgebieden die vanuit eco
logisch oogpunt een belangrijk onder
deel van het Schelde-estuarium zijn".
Vindt die verdieping in het gehele
traject plaats?
"Nee, je praat vooral over het verdie
pen van de drempels in de vaargeul.
Die drempels, waarvan de belangrijk
ste in de monding van de vaargeul
ligt, voor Cadzand en Knokke, verhin
deren dat grote schepen naar Antwer
pen kunnen varen. De geul heeft niet
overal dezelfde diepte, op sommige
plaatsen is hij met 60 d 70 meter diep
genoeg".
Zijn de economische belangen te
combineren met natuurwaarden?
"Dat is in dit geval erg moeilijk. Het
verdiepen heeft toch ingrijpende con
sequenties voor de natuurwaarden.
Het kanaal- achtige uiterlijk zorgt
voor aantasting van het zeer
gevarieerde natuurgebied".
Hoe kan dit verlies aan natuurwaar
den het best gecompenseerd worden?
"De natuurbeschermingsorganisaties
zien buitendijks ontpolderen als meest
ideale manier van compensatie.
Vanwege het vele politieke en publieke
verzet, wat gebaseerd is op gemeende
aantasting van de veiligheid, is dit op
korte termijn geen reële optie. Bewo
ners, die buitendijks ontpolderen zien
als het 'teruggeven van ingewonnen
landkunnen dit na een eeuwenlange
strijd tegen de zee niet verkroppen. Als
second-best oplossing is daarom gekozen
voor een natuurontivikkelingsplan
waarbij natuurontwikkeling aan de
binnenkant van de dijk gerealiseerd
wordt, zodat het verlies zoveel mogelijk
gecompenseerd wordt met natuur die
echt iets met de Westerschelde te maken
heeft en de natuurwaarden van de
Westerschelde versterkt. Hierbij wordt
gebruik gemaakt van het brakke, zoute
kwelwater wat onder de dijk doorkomt.
De natuurgebieden die zullen ontstaan
hebben daarmee, qua plantengroei en
Schorren, zoals de hier afgebeelde Paulinaschorren staan bloor aan sterke afslag.
8