Wat is de oorzaak van het feit dat de Westerschelde bij de Zeeuwse Milieu federatie pas in later stadium, in ver gelijking met de andere Zeeuwse wateren, belangstelling gekregen heeftr "Dat heeft volgens mij twee oorzaken. Ten eerste omdat er in het kader van de Deltawerken niets hoefde te gebeu ren. De tweede verklaring is dat de Westerschelde voor veel mensen on interessant is, en het beeld oproept van een vuile rivier waar fabrieken langs staan en boten varen. Het natuur- aspect is onderbelicht gebleven. Geluk kig is de laatste jaren, doordat het aspect 'natuurlijkheid' steeds promi nenter op de agenda is komen te staan en er door de Deltawerken nogal wat aan natuurlijkheid verloren is gegaan, zowel vanuit publiciteit als vanuit het beleid de aandacht voor de Wester schelde toegenomen". Wat zijn de meest belangrijke nega tieve gevolgen voor de natuurwaar den waaraan door het verdiepen afbreuk wordt gedaan? "Door verdieping van de vaargeul wordt er veel meer water door de Wes terschelde geleid èn neemt de stroom snelheid enorm toe. Dat veroorzaakt erosie: uitschuring, wat vooral in de buitenbochten optreedt. Om veiligheid te garanderen, denk aan ondermij ning van de zeedijk, en om het water in goede banen te leiden, worden enor me hoeveelhedeti stenen en fosforslakken in de Westerschelde gestort. Het gevolg is dat de nu nog slingerende Wester schelde daarmee op een kanaal gaat lijken. Uit berekeningen van Rijks waterstaat blijkt dat daardoor veel schor, slik en ondiep water verloren gaat, natuurgebieden die vanuit eco logisch oogpunt een belangrijk onder deel van het Schelde-estuarium zijn". Vindt die verdieping in het gehele traject plaats? "Nee, je praat vooral over het verdie pen van de drempels in de vaargeul. Die drempels, waarvan de belangrijk ste in de monding van de vaargeul ligt, voor Cadzand en Knokke, verhin deren dat grote schepen naar Antwer pen kunnen varen. De geul heeft niet overal dezelfde diepte, op sommige plaatsen is hij met 60 d 70 meter diep genoeg". Zijn de economische belangen te combineren met natuurwaarden? "Dat is in dit geval erg moeilijk. Het verdiepen heeft toch ingrijpende con sequenties voor de natuurwaarden. Het kanaal- achtige uiterlijk zorgt voor aantasting van het zeer gevarieerde natuurgebied". Hoe kan dit verlies aan natuurwaar den het best gecompenseerd worden? "De natuurbeschermingsorganisaties zien buitendijks ontpolderen als meest ideale manier van compensatie. Vanwege het vele politieke en publieke verzet, wat gebaseerd is op gemeende aantasting van de veiligheid, is dit op korte termijn geen reële optie. Bewo ners, die buitendijks ontpolderen zien als het 'teruggeven van ingewonnen landkunnen dit na een eeuwenlange strijd tegen de zee niet verkroppen. Als second-best oplossing is daarom gekozen voor een natuurontivikkelingsplan waarbij natuurontwikkeling aan de binnenkant van de dijk gerealiseerd wordt, zodat het verlies zoveel mogelijk gecompenseerd wordt met natuur die echt iets met de Westerschelde te maken heeft en de natuurwaarden van de Westerschelde versterkt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het brakke, zoute kwelwater wat onder de dijk doorkomt. De natuurgebieden die zullen ontstaan hebben daarmee, qua plantengroei en Schorren, zoals de hier afgebeelde Paulinaschorren staan bloor aan sterke afslag. 8

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1997 | | pagina 8