NATUURSPONSORING DOOR CAROLIEN ABRAHAMSE Bedrijven en instellingen die een natuurgebied van de Stichting Het Zeeuwse Landschap adopteren: een vorm van sponsoring waarbij het bedrijf zijn naam verbindt aan die van een bepaald natuurterrein. In het vorige nummer heeft u kunnen lezen waarvoor de Stichting Het Zeeuwse Landschap die bijdrage aanwendt. We kijken nu eens naar de andere kant van de medaille: wat doen de bedrijven met het sponsorcontract en sponsorcontact? Waarom 'sponsoring?' Wat is de reden voor een bedrijf of instelling om een natuurgebied van de Stichting Het Zeeuwse Landschap te adoptereren? Bij de opzet van de sponsorcampagne is dit door de Stichting als volgt geformuleerd: "Natuursponsoring biedt bedrijven en instellingen een unieke gelegenheid zich op een onderscheidende wijze te profileren naar allerlei doelgroepen. Bij sponsoring kan men deze mensen ervan overtuigen dat het bedrijf be trokken is bij de maatschappij in het algemeen en de natuur in het bij zonder. Het doel kan zijn: naams bekendheid, imago-verbetering, to nen maatschappelijke betrokkenheid, beïnvloeding van overheden, meer opdrachten of een betere natuur in Zeeland". Nu de campagne draait, blijkt de belangrijkste reden voor een bedrijf om een natuurgebied te adop teren te zijn om te communiceren dat zij niet alleen op hun eigen business gericht zijn, maar ook de kwaliteit van de woon-werk omgeving be langrijk vinden, naast het tonen van maatschappelijke betrokkenheid. Sponsorstrategie Enkele bedrijven, bijvoorbeeld Auto lease Goes, de adoptant van de Ankeveersedijk, houden er een sponsorstrategie op na. Zij spon soren naast natuur ook ander soortige projecten zoals sport, cultuur en/of kunst. Dat is ook de strategie van Boom Kollektief en Het Kadaster te Middelburg. Beiden onderschrijven zij daarbij het belang dat de te sponsoren projecten bij de organisatie passen. "Je moet betreffende sponsoring duidelijk overwogen keuzes maken om te voorkomen dat je geld geeft aan doelen die niet bij jouw bedrijf en bedrijfscultuur passen. Bij ons past het sponsoren van een natuurgebied heel duidelijk bij het streven om een prettige woonomgeving te creëren voor ons personeel. Wij zijn een in Zeeland gevestigd bedrijf, en willen dat onze medewerkers dit als prettige woonomgeving ervaren. De natuur maakt daar deel van uit. De overheid geeft geld, maar het be drijfsleven kan daar zeker aan meewerken", aldus Jan van den Boom. Bij Verduijn is de aanleiding om een natuurgebied te sponsoren zelfs in een nog hoger niveau in de organisatie vastgelegd. Het leveren van een bijdrage in de zorg voor natuur en milieu staat vermeld in de 'mission statement' van het bedrijf. De mission statement omvat de rol en de ambities van de organisatie en eflecteert de organisatiefilosofie en -cultuur. Interne communicatie Maar... hoe brengen de bedrijven de sponsoring tot uiting? Hoe, en aan wie vertellen zij dat? Want sponso ring is een zakelijke overeenkomst, waarbij Het Zeeuwse Landschap com municatiemogelijkheden verschaft, zowel intern als extern. Als voorbeeld van een bedrijf dat gebruik maakt van de mogelijkheid om binnen het bedrijf te communiceren dat zij zich inzetten voor het behoud van de Het infobord bij de Eendenkooi vermeldt de adoptie door het Kadaster.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1998 | | pagina 16