werden geëxposeerd en van zijn negen inzendingen werden er vijf verkocht. Spoedig volgde een vol gende expositie: in het Zeeuws Bio logisch Museum. Een aantal jaren achtereen vond daar een winter tentoonstelling plaats van beroeps tekenaars. Op initiatief van een kennis kwamen daar ook de werken van Adri Karman tussen te hangen. "Daarmee was ik best vereerd" geeft hij toe. Een jaar nadien vond in de zomer van '87 op dezelfde locatie zijn eerste eigen tentoonstelling plaats. Alle aanwezige werken wer den, op twee na, verkocht; een ge weldige stimulans! Via zijn werk als huisschilder aan het koetshuis op het landgoed "Landust", kwam Adri in contact met Zeeuws Landschap. Logisch dat hier voor deze tekenaar van natuur en landschap een op dracht uit voortkwam. Er werd over eengekomen dat hij illustraties van vogels aanleverde voor de wekelijkse natuurtip in het advertentieblad, die Chiel Jacobusse destijds schreef. Die tekeningen en vogelverhalen zijn gebundeld tot het boek 'Vogelvrij'. Het resultaat was naar ieders tevre denheid hetgeen leidde tot meer samenwerking: een poster van Het Verdronken Land van Saeftinghe, illustraties voor het tijdschrift van Zeeuws Landschap en illustraties voor het Zakgidsje van Saeftinghe. Tegenwoordig kunnen we ook iedere week van een tekening genieten die 's woensdags op de voorpagina van het katern 'Buitengebied', onder de rubriek 'Natuurjournaal', van de PZC staat. Adri ervaart dat als een leuke opdracht, omdat hij zelf de bijbe horende tekst aanlevert. "Daarvoor moet ik op zoek naar informatie en op die manier kom ik vrij veel te weten over het onderwerp van de tekening. Ik ervaar dat als extra dimensie aan mijn tekening, niet alleen voor mijzelf, maar, naar ik hoop ook voor diegenen die het zien. Met mijn werk wil ik proberen de aandacht en interesse voor de natuur over te dragen. Ik hoop dat mensen er even bij stilstaan". Na deze tekensuccesstory van Adri is zijn tekening van het landschap extra de moeite waard. Hoewel hij het liefst vogels en daarnaast (kleinere) dieren tekent, gaat het tekenen van landschappen hem ook goed af. Het landschap op deze tekening is een impressie van "De Valle" in de win ter, een afgedamde getijdenkreek die door het dorp Colijnsplaat loopt. Het is daarmee eigenlijk een van de 'roots' van zijn carrière, want het vele observeren is naast de fascina tie een hulpmiddel bij het ontwikke len van zijn talent. Als we nog eens even kijken naar de tekening van de patrijs lijkt het alsof we kunnen voelen dat de vleugels harde pennen bevatten, dat de borstveren als zachte donsjes aanvoelen en dat de borst zacht is als je er met je vinger in prikt. Op de vraag welke techniek Adrie toepast om een tekening bij een kijker het gevoel te geven dat hij het dier kan pakken en hoe het dier aanvoelt moet Adri het antwoord schuldig blijven. "Dat ligt niet aan het papiersoort of het gebruik van kleuren. Misschien komt het doordat ik mijzelf in zo'n dier inleef, het gevoel wat ik zelf bij die materie heb of de manier waarop ik mijn penseel vasthoud. En het komt zeker door ervaring. Pas in de loop van de jaren heeft die 'echtheid' van wat ik teken zich ontwikkeld. Want alleen aanleg is niet voldoende; je moet eraan werken. Talent moet je door middel van veel oefenen ontwikkelen. En volhouden is de kracht erachter". Adri heeft zijn talent zover ontwik keld, dat hij er makkelijk van zou kunnen leven. "Maar dat ambieer ik niet. Het is en blijft mijn hobby, ik doe het voor de ontspanning en beleef er veel plezier aan. Op die manier hoop ik het nog lang te mogen doen. En dat hopen wij bij de Stichting ook, want al onze donateurs en belangstellenden genie ten regelmatig van zijn werk!

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1998 | | pagina 9