ILLUSTRATOR ADRI KARMAN DOOR CAROLIEN ABRAHAMSE Gefascineerd door de natuur De confrontatie met natuur en landschap is ieder jaargetijde, zo ook in de winter, fascinerend. De bomen staan als kale staken in het landschap. De wind voelt guur aan. Grauwe tinten kleuren het geheel. De behoefte om iets met de beleving van de natuur te doen, in welk seizoen dan ook, is bij veel mensen aanwezig. De een neemt takjes of vruchten mee naar huis, om er vervolgens een bloemstuk van te maken. Een ander trekt er met zijn fotocamera op uit om zijn impressies vast te leggen. Een derde neemt een potlood of penseel ter hand. Zo iemand is Adri Karman. "Mijn motivatie om te gaan tekenen is zeker ook: het gefascineerd zijn door de natuur". Adri is geboren, getogen en nog steeds woonachtig in Colijnsplaat, wat midden in het polderlandschap langs de Ooster- schelde ligt. "Als kind al kon ik, buiten, uren naar vogels kijken. Niet alleen hun gedrag en leefwijze inte reseerden me, maar vooral het beeld, de fascinatie en impressie die ik ervaar probeer ik vast te leggen". Als voorbeeld nemen we deze tekening van een patrijs. "Die vogel heb ik al zo vaak gezien, hij komt hier nog vrij veel voor. Maar toen ik hem eens in de winter in de sneeuw zag, deed mij dat iets. De kleuren van zijn verenpak kwamen schitterend uit in het witte landschap. Het was steen koud buiten. Zou hij het ook koud hebben? Dat beeld, dat gevoel pro beer ik dan vast te leggen". Dat doet hij thuis, met het beeld op zijn net vlies als voorbeeld en uitgangspunt. Alleen voor de details slaat hij er naslagwerk op na. Het beeld dat Adri in zijn hoofd heeft ontwikkelt zich tijdens het tekenen. Dat was ook het geval bij de teke ning van koolmeesjes. "Naar vogels kijken doe ik nog net zo graag als vroeger. Vanaf de keukentafel heb ik een prachtig zicht op de tuin, waar we tijdens de koude winter van 1993 een pindasnoer voor vogels opge hangen hadden. Onder andere koolmeesjes maakten er gebruik van; altijd waren er een aantal aanwezig. Zij inspireerden me tot het maken van deze tekening. Dikwijls laat ik onnodige details weg. Een deel van een pergola met een pindasnoer vond ik voldoende om een mooi en vooral duidelijk beeld te vormen. Het resultaat is dan zowel illustratief als decoratief. Meestal begin ik met een ruwe schets waarna ik in kleur begin te schilderen. Het uiteindelijke beeld groeit tijdens het werken daaraan. Vandaar dat het ook altijd spannend blijft. Ik heb wel een globaal beeld in gedachten, maar weet van tevoren nooit hoe het eindresultaat precies zal zijn. Ook dat is fascinerend. Adri heeft dat door ervaring ondervonden en zich aangeleerd. Op zijn eerste tekenin gen is de achtergrond een volle omgeving. De aanleiding voor die eerste tekeningen, die hij op onge veer 38-jarige leeftijd maakte, was een door het blad 'Vogels' uitge schreven tekenwedstrijd. Pas op die leeftijd is hij aan de slag gegaan met zijn talent voor tekenen. Op de la gere school werd dat talent al door een meester onderkend. Hij advis eerde Adri dan ook om een kunst- of tekenacademie te volgen. Maar zo makkelijk werd die keuze destijds nog niet gemaakt. Jongens gingen naar de ambachtsschool om een vak als timmerman of schilder te leren. Adrie koos laatstgenoemde. Als die vakman is hij nog steeds werkzaam, het tekenen houdt hij als hobby. Hij is een uitgesproken autodidact zonder specialistische opleiding. Met zijn eerste tekeningen viel hij niet in de prijzen. Wel voor zichzelf, want alle ingezonden tekeningen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 1998 | | pagina 8