WESTERSCHELDE
CONTAINER TERMINAL
DOOR MARTEN HEMMINGA
De aanleg van de Westerschelde Container Terminal zal ongetwijfeld gunstig zijn voor de werkgelegen
heidsontwikkeling in de provincie. Maar het is de vraag of achteruitgang van de kwaliteiten van Zeeland als
blauw-groene oase en van de Westerschelde als uniek estuarium voorkomen dan wel gecompenseerd kan
worden. Marten Hemminga verwoordt het standpunt van de Stichting.
Afgelopen zomer is het Milieu-effect
rapport verschenen over de Wester
scheid e Container Terminal (WCT).
Zeeland Seaports wil deze container-
terminal aanleggen in het havengebied
Vlissingen-Oost. Het gaat daarbij om
een grootschalige faciliteit: een
zogenaamde "world class terminal",
waar containerschepen met een
diepgang tot veertien meter kunnen
aanmeren, desnoods met zes tegelijk.
Dat vereist een grote kadelengte
- de voorkeur gaat uit naar een lengte
van 2615 meter -, en een grote afhan
delingscapaciteit om de containers te
verwerken.
Het deze zomer uitgebrachte Milieu
effect rapport doet een poging om
de milieugevolgen van deze mega-
terminal in beeld te brengen.
Aanzuigende werking
Het kan haast niet anders of de WCT
zal met een voorziene overslag
capaciteit van 1,5 miljoen containers
per jaar grote gevolgen hebben voor
Midden-Zeeland. De gevolgen voor
de werkgelegenheid in het Sloegebied
zijn ongetwijfeld positief. Bleef het
daar maar bij. Maar helaas is te
verwachten dat de aanleg ook zal
leiden tot een afkalving van kwali
teiten die de Provincie hoog in het
vaandel heeft. De kwaliteiten van het
landelijk gebied bijvoorbeeld, die
zowel voor recreanten als voor de
inwoners van belang zijn. Het Milieu
effect rapport brengt dit risico onvol
doende in beeld; het is daarvoor te
beperkt van opzet. Een goede
afweging van kosten en baten die de
komst van de WCT met zich mee
brengt, is daardoor onmogelijk. Het
Milieu-effect rapport doet bijvoor
beeld geen kwantitatieve uitspraken
over de mate waarin de WCT een
aanzuigende werking zal hebben op
andere industrievestigingen in
Midden-Zeeland. Die aanzuigende
werking kan de landschaps- en leef
kwaliteiten van de provincie in een
neerwaartse spiraal brengen. In het
Milieu-effect rapport wordt bijvoor
beeld ook de toename van geluid en
trillingen alleen maar bepaald voor
het aantal woningen dat last krijgt
van het toegenomen verkeer. In
werkelijkheid is het storende effect
van het toegenomen geluid natuurlijk
veel breder; iedereen in het buiten
gebied, recreant en inwoner, zal tot
op kilometers afstand van de spoor
lijn en de wegen waarover de
containers worden vervoerd het
verkeersgeruis horen.
Het zijn dit soort aspecten die wel
degelijk ook in beeld gebracht moeten
worden om te zien of de winst in de
ene sector niet teniet wordt gedaan
door het verlies in een andere sector
(bv. de recreatiesector). Of, om dichter
bij het welzijn van de inwoners te
blijven, of de WCT niet ten koste
gaat van omgevingskwaliteiten die
door de meeste Zeeuwen zeer worden
gewaardeerd.
Stellingname
Het is maar de vraag of zelfs ingrij
pende effectdempende maatregelen
zullen kunnen voorkomen dat bij
realisering van de WCT Zeeland er,
Zicht vanaf de
Katoot op de
energiecentrales
bij Borssele.
(Marten
Hemminga)