WESTERSCHELDE CONTAINER TERMINAL DOOR MARTEN HEMMINGA De aanleg van de Westerschelde Container Terminal zal ongetwijfeld gunstig zijn voor de werkgelegen heidsontwikkeling in de provincie. Maar het is de vraag of achteruitgang van de kwaliteiten van Zeeland als blauw-groene oase en van de Westerschelde als uniek estuarium voorkomen dan wel gecompenseerd kan worden. Marten Hemminga verwoordt het standpunt van de Stichting. Afgelopen zomer is het Milieu-effect rapport verschenen over de Wester scheid e Container Terminal (WCT). Zeeland Seaports wil deze container- terminal aanleggen in het havengebied Vlissingen-Oost. Het gaat daarbij om een grootschalige faciliteit: een zogenaamde "world class terminal", waar containerschepen met een diepgang tot veertien meter kunnen aanmeren, desnoods met zes tegelijk. Dat vereist een grote kadelengte - de voorkeur gaat uit naar een lengte van 2615 meter -, en een grote afhan delingscapaciteit om de containers te verwerken. Het deze zomer uitgebrachte Milieu effect rapport doet een poging om de milieugevolgen van deze mega- terminal in beeld te brengen. Aanzuigende werking Het kan haast niet anders of de WCT zal met een voorziene overslag capaciteit van 1,5 miljoen containers per jaar grote gevolgen hebben voor Midden-Zeeland. De gevolgen voor de werkgelegenheid in het Sloegebied zijn ongetwijfeld positief. Bleef het daar maar bij. Maar helaas is te verwachten dat de aanleg ook zal leiden tot een afkalving van kwali teiten die de Provincie hoog in het vaandel heeft. De kwaliteiten van het landelijk gebied bijvoorbeeld, die zowel voor recreanten als voor de inwoners van belang zijn. Het Milieu effect rapport brengt dit risico onvol doende in beeld; het is daarvoor te beperkt van opzet. Een goede afweging van kosten en baten die de komst van de WCT met zich mee brengt, is daardoor onmogelijk. Het Milieu-effect rapport doet bijvoor beeld geen kwantitatieve uitspraken over de mate waarin de WCT een aanzuigende werking zal hebben op andere industrievestigingen in Midden-Zeeland. Die aanzuigende werking kan de landschaps- en leef kwaliteiten van de provincie in een neerwaartse spiraal brengen. In het Milieu-effect rapport wordt bijvoor beeld ook de toename van geluid en trillingen alleen maar bepaald voor het aantal woningen dat last krijgt van het toegenomen verkeer. In werkelijkheid is het storende effect van het toegenomen geluid natuurlijk veel breder; iedereen in het buiten gebied, recreant en inwoner, zal tot op kilometers afstand van de spoor lijn en de wegen waarover de containers worden vervoerd het verkeersgeruis horen. Het zijn dit soort aspecten die wel degelijk ook in beeld gebracht moeten worden om te zien of de winst in de ene sector niet teniet wordt gedaan door het verlies in een andere sector (bv. de recreatiesector). Of, om dichter bij het welzijn van de inwoners te blijven, of de WCT niet ten koste gaat van omgevingskwaliteiten die door de meeste Zeeuwen zeer worden gewaardeerd. Stellingname Het is maar de vraag of zelfs ingrij pende effectdempende maatregelen zullen kunnen voorkomen dat bij realisering van de WCT Zeeland er, Zicht vanaf de Katoot op de energiecentrales bij Borssele. (Marten Hemminga)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2001 | | pagina 4