I
IN DIT NUMMER
UIT HET LANDSCHAP
2
.1
I
Door Marten Hemminga
Zeeland: eilanden-rijk
Het Deltagebied neemt in West-Europa een
unieke positie in wat betreft de omvang van
het ingepolderde schorgebied.
Marten Hemminga beschrijft de ontwikkeling
van dit voormalige schorgebied tot het huidige
mozaïek van polders met een fijnmazig netwerk
van inpolderingsdijken.
p. 3
Het jaar van de wijting
Het beloofde een prima jaar te worden voor
de broedende sterns op de Hoge Platen.
De legselgrootte van dwergsterns en grote
sterns was veelbelovend. Toch werd het een
debacle. Waar bleef de haring?
p. 6
De meidoorn:
Koningin der Zeeuwse Hagen
Onze prachtige meidoorn wordt stiefmoeder
lijk behandeld. Peter Fraanje houdt een
pleidooi voor eerherstel van de meidoorn,
de Koningin der Zeeuwse hagen.
p. 10
Weg met de allerlaatste weggetjes
op Walcheren p. 13
Aad de Klerk constateert dat drie oude
wegelingen op Walcheren zomaar zijn
verdwenen. Zit hier een complot achter?
Vogels kijken in het Verdronken
Land van Saeftinghe p. 14
Door de afgelegen ligging en ontoegankelijk
heid is Saeftinghe nog niet zo geliefd onder
vogelaars. Toch loont het zeer de moeite eens
een tocht naar dit deel van Zeeuws-Vlaanderen
te ondernemen.
Koert p. 18
Wel eens dieren met elkaar horen praten?
Dat doen ze niet alleen met hun mond!
In Koert lees je er van alles over.
Snel opzoeken maar!
Landschap in 't kort p. 20
Agenda p. 22
Foto voorzijde: graszanger. (Yves Baptiste)
Zeeland na de WCT
Op 4 oktober zijn de Provinciale Staten akkoord
gegaan met de komst van de Westerschelde
Containerterminal. Met dat besluit is de kans groter
geworden dat op termijn de belangrijkste troefkaart
die Zeeland heeft, de rustige, nog redelijk onbedorven
open ruimte, verloren gaat. Het is mijn stellige overtui
ging dat als er een afweging was gemaakt die de
Zeeuwse belangen had overstegen, een keuze tégen de
komst van de WCT bijna vanzelfsprekend zou zijn
geweest. Bekeken vanuit een nationaal perspectief is
het nauwelijks denkbaar dat de waardevolle omge
vingskwaliteiten van Zeeland op het spel worden gezet
voor het aantrekken van containervervoer, terwijl de
nabij gelegen Rotterdamse en Antwerpse havens op
dat gebied al wereldposities innemen. En dat de WCT
dé passende banenmotor is voor Zeeland, lijkt mij ook
bepaald aanvechtbaar. Het is teleurstellend dat de sta
tenleden niet de tijd hebben genomen om grondig te
laten onderzoeken of een economisch vitale toekomst
voor Zeeland ook niet gebaseerd zou kunnen worden
op zaken als woonkwaliteit, natuurbeleving en recrea
tie, en verbrede landbouw.
De landschappelijke kwaliteiten van Zeeland zullen dus
verder onder druk komen te staan. Gelukkig is er nog
wel een lichtpuntje. Het leek er even op dat met de
komst van het kabinet-Balkenende het plan voor de
instelling van Nationale Landschappen van tafel was
verdwenen. De Zeeuwse/ Zuid-Hollandse delta zou één
van die Nationale Landschappen worden: een prachtige
kans voor kwaliteitsbehoud en kwaliteitsverbetering
van het landelijk gebied. Demissionair minister Kamp
van VROM heeft echter het signaal afgegeven dat de
instelling van Nationale Landschappen nog niet hele
maal uit beeld is. Veel zal nu ook afhangen van de
opstelling van de Provincies. Het huidige College van
Gedeputeerde Staten had zich al uitgesproken vóór de
aanwijzing van het grootste deel van Zeeland als
Nationaal Landschap. Dat was een opmerkelijke en
moedige stap. Het nu met kracht bepleiten van de
daadwerkelijke instelling van dat Nationale Landschap,
en het formuleren van daaraan gekoppelde doelen
voor bescherming en versterking van de ruimtelijke
kwaliteit, zou veel kunnen betekenen voor herstel van
de balans tussen rood en groen in het Zeeland van na
de WCT.
Dr. M.A. Hemminga is directeur van Het Zeeuwse
Landschap.