In dit nummer
Uit het landschap
Door Marten Hemminga
Sporen van de ramp p. 3
De overstromingramp van 1953 is een
breuklijn in de ontwikkeling van het
landschap geweest. Een vergelijking van
kaarten voor en na de ramp spreekt
boekdelen.
Littekens in Stavenisse p. 6
Ook in door de ramp getroffen dorpen zijn
de sporen van 1953 nog steeds te zien.
Maar daarvoor moet je wel goed kijken.
Andre Knuist onderzocht Stavenisse op
sporen van de ramp.
Begrazing op de Slikken van de Heen p. 8
De keuze voor een bepaalde manier van
begrazing in natuurgebieden is complex,
maar wel van groot belang voor de
ontwikkeling van de aanwezige
natuurwaarden.
Zandbijen in Zeeland p. 11
De grootste bijenfamilie is die van de
zandbijen, waarvan in Zeeland ruim de helft
van de vijfenzeventig Nederlandse soorten
voorkomen. De prachtige zoekkaart helpt u
bij het determineren!
Voorjaarstrek bij telpost Breskens p. 14
Een beschrijving van een unieke vogeltelpost:
met een dagrecord van 143 soorten een
ongeëvenaarde Nederlandse locatie!
Lees maar eens over Denderende Dinsdag
en Zinderende Zaterdag...
Extra acties dankzij NPL
p. 17
Koert p. 18
Dit keer bekijken we eens heel goed een
heel gewone Paardebloem. En dat is leuker
dan je misschien denkt...
Landschap in 't kort
Agenda
p. 20
p. 22
Op het moment dat ik dit schrijf, een paar weken voor
de verschijning van dit tijdschriftnummer, ligt er een
massieve zanddam in de monding van het Zwin.
Inmiddels alweer ruim twee weken. Met die zanddam is
het Zwin tijdelijk zijn meest karakteristieke kenmerk
kwijt: het door een opening in de duinenrij heen en
weer stromende zeewater. De olie die vrijkwam uit het
wrak van de Tricolor, het schip dat half december zonk
in het Nauw van Calais, vormde uiteindelijk een te
grote bedreiging voor het natuurgebied.
Elke keer blijkt opnieuw wat een enorme milieudrei
ging de olie is die als lading, maar ook als scheeps
brandstof, in talloze schepen langs de Europese kusten
wordt vervoerd. Zolang er olie over zee wordt ver
voerd, zullen er ongelukken mee gebeuren. Door de
formulering van strenge regelgeving (verplicht dubbele
scheepswanden!) en de realisatie van steeds betere
bewakingssystemen voor het scheepvaartverkeer heb
ben de overheden een taak bij het terugdringen van
het aantal olierampen.
Wanneer het over het Zwin gaat, ligt er ook voor Het
Zeeuws Landschap en Compagnie 't Zoute, de natuur
beheerders van het Zwin aan beide zijden van de grens,
een taak. Een aantal jaren geleden is er onder verant
woordelijkheid van de Commissaris van de Koningin in
Zeeland en de Gouverneur van West-Vlaanderen een
calamiteitenregeling opgesteld voor het geval van drei
gende olievervuiling van het Zwin. Voor het eerst werd
deze calamiteitenregeling nu in werking gezet. Goed
dat die er was! Maar in de harde praktijk komen behalve
de goede onderdelen van zo'n regeling ook onvermij
delijk de zwakkere kanten ervan naar voren. Zo bleken
Zeeuwen en Vlamingen er verschillende ideeën op na
te houden over het moment waarop afsluiting van het
Zwin met een zanddam echt nodig werd geacht.
Discussies daarover kun je maar beter al gevoerd heb
ben vóórdat er sprake is van olie-alarm. Voor de toe
komst zullen we een aantal situaties van een verschil
lend dreigingsniveau met erbij behorende maatregelen
al overdacht moeten hebben, zodat snel en een
drachtig opgetreden kan worden. Aan beide zijden van
de grens willen overheden en natuurbeheerders uitein
delijk hetzelfde: de bescherming van de natuurwaarden
van het Zwin. Daar moet dus uit te komen zijn!
Dr. M.A. Hemminga is directeur van Stichting
Het Zeeuwse Landschap.
Foto voorzijde: Slikken van de Heen met gedeelte
van Beukelenberg.