In dit nummer Uit het landschap Door Marten Hemminga Sporen van de ramp p. 3 De overstromingramp van 1953 is een breuklijn in de ontwikkeling van het landschap geweest. Een vergelijking van kaarten voor en na de ramp spreekt boekdelen. Littekens in Stavenisse p. 6 Ook in door de ramp getroffen dorpen zijn de sporen van 1953 nog steeds te zien. Maar daarvoor moet je wel goed kijken. Andre Knuist onderzocht Stavenisse op sporen van de ramp. Begrazing op de Slikken van de Heen p. 8 De keuze voor een bepaalde manier van begrazing in natuurgebieden is complex, maar wel van groot belang voor de ontwikkeling van de aanwezige natuurwaarden. Zandbijen in Zeeland p. 11 De grootste bijenfamilie is die van de zandbijen, waarvan in Zeeland ruim de helft van de vijfenzeventig Nederlandse soorten voorkomen. De prachtige zoekkaart helpt u bij het determineren! Voorjaarstrek bij telpost Breskens p. 14 Een beschrijving van een unieke vogeltelpost: met een dagrecord van 143 soorten een ongeëvenaarde Nederlandse locatie! Lees maar eens over Denderende Dinsdag en Zinderende Zaterdag... Extra acties dankzij NPL p. 17 Koert p. 18 Dit keer bekijken we eens heel goed een heel gewone Paardebloem. En dat is leuker dan je misschien denkt... Landschap in 't kort Agenda p. 20 p. 22 Op het moment dat ik dit schrijf, een paar weken voor de verschijning van dit tijdschriftnummer, ligt er een massieve zanddam in de monding van het Zwin. Inmiddels alweer ruim twee weken. Met die zanddam is het Zwin tijdelijk zijn meest karakteristieke kenmerk kwijt: het door een opening in de duinenrij heen en weer stromende zeewater. De olie die vrijkwam uit het wrak van de Tricolor, het schip dat half december zonk in het Nauw van Calais, vormde uiteindelijk een te grote bedreiging voor het natuurgebied. Elke keer blijkt opnieuw wat een enorme milieudrei ging de olie is die als lading, maar ook als scheeps brandstof, in talloze schepen langs de Europese kusten wordt vervoerd. Zolang er olie over zee wordt ver voerd, zullen er ongelukken mee gebeuren. Door de formulering van strenge regelgeving (verplicht dubbele scheepswanden!) en de realisatie van steeds betere bewakingssystemen voor het scheepvaartverkeer heb ben de overheden een taak bij het terugdringen van het aantal olierampen. Wanneer het over het Zwin gaat, ligt er ook voor Het Zeeuws Landschap en Compagnie 't Zoute, de natuur beheerders van het Zwin aan beide zijden van de grens, een taak. Een aantal jaren geleden is er onder verant woordelijkheid van de Commissaris van de Koningin in Zeeland en de Gouverneur van West-Vlaanderen een calamiteitenregeling opgesteld voor het geval van drei gende olievervuiling van het Zwin. Voor het eerst werd deze calamiteitenregeling nu in werking gezet. Goed dat die er was! Maar in de harde praktijk komen behalve de goede onderdelen van zo'n regeling ook onvermij delijk de zwakkere kanten ervan naar voren. Zo bleken Zeeuwen en Vlamingen er verschillende ideeën op na te houden over het moment waarop afsluiting van het Zwin met een zanddam echt nodig werd geacht. Discussies daarover kun je maar beter al gevoerd heb ben vóórdat er sprake is van olie-alarm. Voor de toe komst zullen we een aantal situaties van een verschil lend dreigingsniveau met erbij behorende maatregelen al overdacht moeten hebben, zodat snel en een drachtig opgetreden kan worden. Aan beide zijden van de grens willen overheden en natuurbeheerders uitein delijk hetzelfde: de bescherming van de natuurwaarden van het Zwin. Daar moet dus uit te komen zijn! Dr. M.A. Hemminga is directeur van Stichting Het Zeeuwse Landschap. Foto voorzijde: Slikken van de Heen met gedeelte van Beukelenberg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2003 | | pagina 2