singen of vanzelfsprekendheden.
'Rentmeesterschep blijft een kwes
tie van steeds op zoek zijn naar het
juiste evenwicht'.
Dossiers als het natuurherstel
Westerschelde vergen veel bestuur
lijk manoeuvreren. Op mijn vraag
heeft Hamelink wel een advies voor
de natuurorganisaties in deze:
De sector moet oog hebben voor
de gevolgen van hun keuzes. 'Geen
absolute benadering, maar de con
sequenties van je keuzes meewegen
inje beleid, zoals ook een bedrijf
dat moet doen'. Anderzijds geeft de
gedeputeerde aan pijnlijk getroffen
te zijn door een actie als 'stop de
groene leugen'. Elkaar verketteren
lost niets op, daar moeten we het
zeker niet van hebben.
Deltawateren
Naast de controversiële zijn er
ook minder moeizame dossiers.
Hamelink praat er met zichtbaar
genoegen over. Bijvoorbeeld de
vorderingen in het Volkerak-
Zoommeer. 'Na de Deltawerken zijn
de Deltawateren weliswaar veilig
tegen overstromingen, maar ecolo
gisch gezien is de zaak niet op orde.
Zo worstelt het Volkerak-Zoommeer
al jaren met giftige blauwalgen'.
Onlangs heeft het Bestuurlijk
Overleg Krammer-Volkerak (waarin
de gemeenten, waterschappen,
provincies en het rijk zijn vertegen
woordigd). zich onder zijn leiding
unaniem uitgesproken voor herin
troductie van zout water met enig
getij op het Volkerak-Zoommeer.
Als randvoorwaarde geldt dat het
zoetwatervraagstuk opgelost moet
zijn voordat het zoute water wordt
toegelaten.
Het proces dat leidde tot de keuze
voor zout was taai en stroperig.
Er was wel overleg en er kwamen
voldoende ideeën op tafel, maar
besluiten nemen gaat een stap ver
der. De bestuurlijke opgave is uit
de ideeënfase te komen en te zorgen
dat zaken uitgevoerd kunnen wor
den. En dat komt wat het Volkerak-
Zoommeer betreft stap voor stap
dichterbij.
Ook voor de andere Deltawateren
liggen er nog grote uitdagingen.
Door het vergroten van het inlaat-
rniddel in de Brouwersdam kan het
oppervlak intergetijdegebied in de
Grevelingen van 100 naar 1200 hec
tare. Voor de Oosterschelde wordt
gestudeerd op de realisatie van een
'zandmotor' in de monding, om de
zandhonger te stillen. Voor al deze
projecten worden koersen uitgezet,
al moetje beseffen dat ze niet alle
maal ineens gerealiseerd kunnen
worden. Het gaat om kostbare pro
jecten die niet slechts winst voor de
natuur, maar ook andere voordelen
moeten bieden. Zulke complexe pro
jecten kosten simpelweg veel tijd.
Openstelling
Terug naar de dagelijkse praktijk
in de Zeeuwse natuurgebieden.
Hamelink is een groot voorstander
van het toegankelijk maken van
natuurgebieden. Optimale toegan
kelijkheid van de natuurgebieden
bevordert de waardering voor de
natuur. Volgens de gedeputeerde
valt er nog veel te winnen, maar
zijn er ook positieve voorbeel
den. Zo was het krekengebied in
Zeeuws-Vlaanderen altijd slecht
ontsloten. Maar nu loopt er rond de
Otheense kreek een wandelroute,
waar veel gebruik van gemaakt
wordt. Toen het woongebied
omringd werd door natuur was die
behoefte niet zo groot, maar nu ook
het platteland voller wordt, neemt
de behoefte toe. Het college van
Gedeputeerde Staten hecht veel
waarde aan de toegankelijkheid en
beleefbaarheid van natuurgebieden.
Daarbij is er speciale aandacht
voor gehandicapten. Vaak vergt het
maar een minimale aanpassing om
bijvoorbeeld een vogelobservatiehut
ook voor hen toegankelijk te maken.
Daar waar behoefte is, zet het col
lege nadrukkelijk in op speciale
voorzieningen.
Als ik door de gangen van het fraaie
historische abdijgebouw weer naar
beneden loop weet ik ineens wat ik
vergeten ben. Wetend dat die hem
na aan het hart liggen had ik het
ook willen hebben over de Staats-
Spaanse linies en het behoud en
herstel daarvan. Nou ja. dat moet
later nog maar eens...
Chiel Jacobusse is hoofd ecologie en
beheer bij Stichting Het Zeeuwse
Landschap.
Zicht op het
Volkerak-Zoommeer.
Foto Chiel Jacobusse.
ZeeuwsLandschap 11