singen of vanzelfsprekendheden. 'Rentmeesterschep blijft een kwes tie van steeds op zoek zijn naar het juiste evenwicht'. Dossiers als het natuurherstel Westerschelde vergen veel bestuur lijk manoeuvreren. Op mijn vraag heeft Hamelink wel een advies voor de natuurorganisaties in deze: De sector moet oog hebben voor de gevolgen van hun keuzes. 'Geen absolute benadering, maar de con sequenties van je keuzes meewegen inje beleid, zoals ook een bedrijf dat moet doen'. Anderzijds geeft de gedeputeerde aan pijnlijk getroffen te zijn door een actie als 'stop de groene leugen'. Elkaar verketteren lost niets op, daar moeten we het zeker niet van hebben. Deltawateren Naast de controversiële zijn er ook minder moeizame dossiers. Hamelink praat er met zichtbaar genoegen over. Bijvoorbeeld de vorderingen in het Volkerak- Zoommeer. 'Na de Deltawerken zijn de Deltawateren weliswaar veilig tegen overstromingen, maar ecolo gisch gezien is de zaak niet op orde. Zo worstelt het Volkerak-Zoommeer al jaren met giftige blauwalgen'. Onlangs heeft het Bestuurlijk Overleg Krammer-Volkerak (waarin de gemeenten, waterschappen, provincies en het rijk zijn vertegen woordigd). zich onder zijn leiding unaniem uitgesproken voor herin troductie van zout water met enig getij op het Volkerak-Zoommeer. Als randvoorwaarde geldt dat het zoetwatervraagstuk opgelost moet zijn voordat het zoute water wordt toegelaten. Het proces dat leidde tot de keuze voor zout was taai en stroperig. Er was wel overleg en er kwamen voldoende ideeën op tafel, maar besluiten nemen gaat een stap ver der. De bestuurlijke opgave is uit de ideeënfase te komen en te zorgen dat zaken uitgevoerd kunnen wor den. En dat komt wat het Volkerak- Zoommeer betreft stap voor stap dichterbij. Ook voor de andere Deltawateren liggen er nog grote uitdagingen. Door het vergroten van het inlaat- rniddel in de Brouwersdam kan het oppervlak intergetijdegebied in de Grevelingen van 100 naar 1200 hec tare. Voor de Oosterschelde wordt gestudeerd op de realisatie van een 'zandmotor' in de monding, om de zandhonger te stillen. Voor al deze projecten worden koersen uitgezet, al moetje beseffen dat ze niet alle maal ineens gerealiseerd kunnen worden. Het gaat om kostbare pro jecten die niet slechts winst voor de natuur, maar ook andere voordelen moeten bieden. Zulke complexe pro jecten kosten simpelweg veel tijd. Openstelling Terug naar de dagelijkse praktijk in de Zeeuwse natuurgebieden. Hamelink is een groot voorstander van het toegankelijk maken van natuurgebieden. Optimale toegan kelijkheid van de natuurgebieden bevordert de waardering voor de natuur. Volgens de gedeputeerde valt er nog veel te winnen, maar zijn er ook positieve voorbeel den. Zo was het krekengebied in Zeeuws-Vlaanderen altijd slecht ontsloten. Maar nu loopt er rond de Otheense kreek een wandelroute, waar veel gebruik van gemaakt wordt. Toen het woongebied omringd werd door natuur was die behoefte niet zo groot, maar nu ook het platteland voller wordt, neemt de behoefte toe. Het college van Gedeputeerde Staten hecht veel waarde aan de toegankelijkheid en beleefbaarheid van natuurgebieden. Daarbij is er speciale aandacht voor gehandicapten. Vaak vergt het maar een minimale aanpassing om bijvoorbeeld een vogelobservatiehut ook voor hen toegankelijk te maken. Daar waar behoefte is, zet het col lege nadrukkelijk in op speciale voorzieningen. Als ik door de gangen van het fraaie historische abdijgebouw weer naar beneden loop weet ik ineens wat ik vergeten ben. Wetend dat die hem na aan het hart liggen had ik het ook willen hebben over de Staats- Spaanse linies en het behoud en herstel daarvan. Nou ja. dat moet later nog maar eens... Chiel Jacobusse is hoofd ecologie en beheer bij Stichting Het Zeeuwse Landschap. Zicht op het Volkerak-Zoommeer. Foto Chiel Jacobusse. ZeeuwsLandschap 11

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2009 | | pagina 11