Lichtintensiteit snel te hoog
De harde kleuren in foto 1 worden
veroorzaakt doordat de foto ergens
midden op de dag genomen is. In het
algemeen is in het zomerhalfjaar het
licht tussen pakweg tien uur 's och
tends en drie uur 's middags veel te
hard om landschapsfoto's te maken.
De mooiste foto's maak je aan de
randen van de dag. Zonsopkomst en
zonsondergang zijn voor veel foto
grafen favoriet momenten. Maar ook
dan geldt weer dat alleen de vlam
mend oranje lucht of de schittering
op het water niet voldoende zijn om
anderen in de betovering van het
moment te laten delen. Bovendien
ligt juist bij dit soort foto's het
gevaar van overdaad levensgroot op
de loer.
Compositie
Foto 3 is een klassieker die in vele
variaties door heel veel fotografen
gemaakt is. Deze plaat is gemaakt
vlak voor zonsondergang vanaf de
Oesterdam. In deze foto zit een ele
ment waar elk beginnershandboek
al voor waarschuwt. De horizon zit
tamelijk dicht bij het midden. Zeker
in zo n strak landschap kan dat de
foto "breken"zodat de foto niet als
één geheel ervaren wordt. De vlak
verdeling op de foto is bedoeld om de
uitgestrektheid van de slikken extra
te accentueren.
De meeste fotografen hanteren de
"gulden snede", wat betekent dat
ze het te maken beeld in gedachten
zowel in de lengte als in de breedte
in drieën verdelen. De horizon, maar
ook een eventuele verticale vlakver
deling moet zoveel mogelijk samen
vallen met die denkbeeldige lijnen.
Belangrijke elementen in een foto.
bijvoorbeeld een plant of dier. komen
het beste tot hun recht als ze op de
snijpunten van de denkbeeldige lij
nen gesitueerd worden.
LO-RB
Handig te weten is dat de meeste
waarnemers een beeld scannen van
linksonder naar rechtsboven. Het
snijpunt linksonder heeft dus de
meeste attentiewaarde.
Foto 4 maakt daar mooi gebruik
van. De invoerende lijn volgt als
het ware de kijkrichting van de
beschouwer en dat geeft de foto rust
en evenwicht. De foto is gemaakt op
de slikken in de Biezelingse Ham, in
de Westerschelde. De ondergaande
zon is hier overigens niet bedoeld als
hoofdonderwerp, maar de kronkelige
geul waarvan het verloop door het
lage zonlicht extra geaccentueerd
wordt. Daardoor heeft deze foto niet
te kampen met de wat clichématige
uitstraling van foto 3. Deze foto
is onbewerkt en rechtstreeks uit
de camera. Moderne bewerkings
programma's kunnen heel simpel
kleuren manipuleren en contrasten
versterken, maar afgezien van artis
tieke aspiraties leidt dat meestal niet
tot bevredigende resultaten. Veel
mensen hebben de neiging door te
slaan bij het bewerken, waardoor de
authenticiteit van het beeld verloren
gaat.
Foto 5 is genomen op ongeveer
dezelfde plaats als foto 4. maar
dan 24 uur later. Ook deze foto
is onbewerkt, hoewel dat op het
eerste gezicht niet zo lijkt. Het
heftige kleurenspel geeft een bijna
surrealistische indruk en het is zo
t Foto 3. Pierenspitters
bij ondergaande zon
langs de Oesterdam.
ZeeuwsLandschap 13