Lichtintensiteit snel te hoog De harde kleuren in foto 1 worden veroorzaakt doordat de foto ergens midden op de dag genomen is. In het algemeen is in het zomerhalfjaar het licht tussen pakweg tien uur 's och tends en drie uur 's middags veel te hard om landschapsfoto's te maken. De mooiste foto's maak je aan de randen van de dag. Zonsopkomst en zonsondergang zijn voor veel foto grafen favoriet momenten. Maar ook dan geldt weer dat alleen de vlam mend oranje lucht of de schittering op het water niet voldoende zijn om anderen in de betovering van het moment te laten delen. Bovendien ligt juist bij dit soort foto's het gevaar van overdaad levensgroot op de loer. Compositie Foto 3 is een klassieker die in vele variaties door heel veel fotografen gemaakt is. Deze plaat is gemaakt vlak voor zonsondergang vanaf de Oesterdam. In deze foto zit een ele ment waar elk beginnershandboek al voor waarschuwt. De horizon zit tamelijk dicht bij het midden. Zeker in zo n strak landschap kan dat de foto "breken"zodat de foto niet als één geheel ervaren wordt. De vlak verdeling op de foto is bedoeld om de uitgestrektheid van de slikken extra te accentueren. De meeste fotografen hanteren de "gulden snede", wat betekent dat ze het te maken beeld in gedachten zowel in de lengte als in de breedte in drieën verdelen. De horizon, maar ook een eventuele verticale vlakver deling moet zoveel mogelijk samen vallen met die denkbeeldige lijnen. Belangrijke elementen in een foto. bijvoorbeeld een plant of dier. komen het beste tot hun recht als ze op de snijpunten van de denkbeeldige lij nen gesitueerd worden. LO-RB Handig te weten is dat de meeste waarnemers een beeld scannen van linksonder naar rechtsboven. Het snijpunt linksonder heeft dus de meeste attentiewaarde. Foto 4 maakt daar mooi gebruik van. De invoerende lijn volgt als het ware de kijkrichting van de beschouwer en dat geeft de foto rust en evenwicht. De foto is gemaakt op de slikken in de Biezelingse Ham, in de Westerschelde. De ondergaande zon is hier overigens niet bedoeld als hoofdonderwerp, maar de kronkelige geul waarvan het verloop door het lage zonlicht extra geaccentueerd wordt. Daardoor heeft deze foto niet te kampen met de wat clichématige uitstraling van foto 3. Deze foto is onbewerkt en rechtstreeks uit de camera. Moderne bewerkings programma's kunnen heel simpel kleuren manipuleren en contrasten versterken, maar afgezien van artis tieke aspiraties leidt dat meestal niet tot bevredigende resultaten. Veel mensen hebben de neiging door te slaan bij het bewerken, waardoor de authenticiteit van het beeld verloren gaat. Foto 5 is genomen op ongeveer dezelfde plaats als foto 4. maar dan 24 uur later. Ook deze foto is onbewerkt, hoewel dat op het eerste gezicht niet zo lijkt. Het heftige kleurenspel geeft een bijna surrealistische indruk en het is zo t Foto 3. Pierenspitters bij ondergaande zon langs de Oesterdam. ZeeuwsLandschap 13

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2009 | | pagina 13