Vogels hebben recht op rust Files zijn nog niet waargenomen langs de dijken van Ooster- en Westerschelde. Maar door de aanleg van riante onderhoudswegen is het aan de waterkant wel veel drukker geworden. Vooral fietsers profiteren. Hier en daar wordt een deel afgesloten voor doorgaand fietsverkeer, omwille van de rust voor de vogels. En hoewel dat geen overbodige luxe is, houdt het de gemoederen aardig bezig. HHHHI t De diik bi i Katseveer, een stuk zonder onder- hOUdSWeg. (C. Jacobusse) Als het smal is of je hebt niks - dat werkt niet goed. Het materieel van nu is ook heel anders dan vroeger. Op een betonnen padje of een onverharde gras berm moetje niet met een zware kraan komen. Dan maak je veel kapot.' De voorkeur gaat uit naar aanleg van een drie meter brede asfaltweg, met een 40 centimeter dikke fundatie van slakken. Die slakken moeten overigens aan allerlei specificaties voldoen en ze worden ingepakt in geotextiel, zodat geen uitloging optreedt. De laag asfalt is zes centimeter dik. 'Je moet er goed met nes. Nu komt het project zeeweringen voorbij en leggen we standaard zoveel mogelijk onderhoudswegen aan. Het heeft ook te maken met de golfoploop. Met de buitenberm bouw je een rem in.' Daarom worden te laag liggende bermen tegelijk met het vernieuwen van de steenbekleding verhoogd. Ze erkennen dat het mooi meegenomen is dat de mogelijkheden om langs de dijk te fietsen worden verruimd. Maar het ontwerp van de brede onderhouds wegen heeft daar niet mee te maken, onderstrepen Marinisse en Derksen. Zijn de onderhoudswegen op de dijken wel nodig of gaat het om een recreatieve voorziening, betaald met geld voor de waterkeringen? André Marinisse en Raymond Derksen van waterschap Zeeuwse Eilanden (vanaf 2011 water schap Scheldestromen) zijn zeer stellig: 'Het gaat in de eerste piaats om de vei ligheid. In geval van calamiteiten moe ten we altijd aan de buitenkant terecht kunnen, ook met grote en zware machi- Zeeuws Landschap gras. Ruim de helft van de dijken gen aan waarop het ook prima fietsen was, zeker voor fietsers, slecht toegan- is. Jammer alleen van die vervelende kelijk. Het project zeeweringen - 325 broed- en foerageergebieden en hoog- kilometer nieuwe steenbekleding - watervluchtplaatsen, afgekort als heeft hierin verandering gebracht. De hvp's, voor vogels, waterschappen leggen onderhoudswe- Het provinciaal bestuur is enthousi- ast, want de fietspaden zijn goed voor recreatieland Zeeland. Volgens de plannen ligt er in 2015 aan de buiten- kant van de dijken aan de Ooster-en Westerschelde 230 kilometer fietspad. De waterschappen noemen het bui- tenbermen. Ze zijn vrij en makkelijk toegankelijk voor iedereen. Dat geldt voor de overige 70 kilometer onderhoudswegen die wel verhard zijn, maar daarna afgedekt met grond en gras. 230 kilometer wel begaan baar, 70 kilometer niet: een verhou ding van 77 om 23. 77 om 23 Tot enkele jaren geleden waren de fietsmogelijkheden aan de buitenkant van de zeedijken beperkt. Hier en daar was een verhard pad aanwezig, maar op de meeste dijken lag gewoon Doorgeschoten hobby Gek genoeg is er over die 23 procent veel te doen. Sommige mensen win-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2010 | | pagina 12