een onderhoudsvoertuig op kunnen', zegt Marinisse. Omdat in beginsel elke vreemde overgang in een dijk - ofwel wisseling van materiaal - een potentieel gevaar vormt, wordt de weg aan de ran den goed geborgd: ingegoten met asfalt of betonzand, zodat er een gesloten constructie ontstaat aan de kant van het benedentalud. En het is erg belangrijk dat er op het boventalud een goede gesloten grasmat ligt. De onderhoudswegen komen overal, op enkele plaatsen na waar dat praktisch niet mogelijk is (geen ruimte). Ook op stukken dijk die voor de vogels belang rijk zijn, worden de wegen aangelegd. Alleen komt daar geen asfalt, vertelt Marinisse. Waar natuurwaarden in het geding zijn wordt de verharding (funde ring van geotextiel en slakken, met 20 centimeter open steenasfelt erop) afge dekt met grond en komt er een grasmat. Of en hoe een dijkvak wordt afgesloten voor fietsers, besluit het waterschap. 'Maar de provincie heeft een dikke vinger in de pap. Die geeft op basis van een natuurtoets een vergunning af in het kader van de Natuurbeschermingswet. In de vergunning staan voorwaarden en maatregelen, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar de natuurbelangen', merkt Marinisse op. Over de uitvoering van maatregelen vindt overleg plaats. Gaandeweg zijn verschillende vormen van afsluiting uitgeprobeerd. Van een fletsonvriendelijk strook en werkweg, een hekwerk of dwarsaffastering, tot slagboom en informatieborden. Heel effectief blijkt schapenbeweiding te zijn. Mensen lopen of njden niet graag door uitwerpselen. Vogels trekken zich daar niets van aan. Het belang van hvp's Wannes Castelijns, medewerker ecologie van Het Zeeuwse Landschap (HZL), weet veel over hoogwa- den zich er flink over op. Zij willen overal ongehinderd kunnen fietsen en recreëren en dus moet het aantal onbegaanbare kilometers worden teruggebracht. 'Daar hebben we recht op', klinkt het en ook 'Wij wijken niet voor wat vogels'. Nog een sterke: 'De vogels hebben geen last van ons, ze blijven gewoon zitten'. Dat vogels aan de dijk eigen plekjes nodig hebben is volgens hen flauwekul, ondanks dat die stelling met feiten en argumenten onderbouwd kan worden. Het past in de huidige trend om natuurbelangen af te doen als hobby van wat doorge schoten vogelaars en plantengekken. Maar zonder wettelijke spelregels zag het er voor de vogels, waarvoor de beide Scheldes van levensbelang zijn, erg somber uit. Nieuwe onderhoudsweg ten zuiden van Kapelle. De weg is afgesloten i.v.m. een hvp. (C. Jacobusse) De steenloper is een typische dijkvogel langs de Zeeuwse zeedijken. (C. Jacobusse) tervluchtplaatsen. Een duidelijke benaming trouwens hoogwatervlucht- plaats, als relatief hooggelegen plek waar vogels, die bij laagwater op het droogvallend slik eten zoeken, bij hoogwater naar toe gaan om te rusten. Castelijns benadrukt de noodzaak rekening te houden met de vogelgebieden aan de zeedijken, zoals de hvp's. 'Hoe dichter bij het eetge- bied, hoe beter. Dat is een pure ener giekwestie', legt Castelijns uit. 'Een

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2010 | | pagina 13