k
•"'-aw22
A
a Wulpen, scholeksters en
steenlopers gebruiken hier
de diik zelf als hvp.
(C. Jacobusse)
Fietsers en een hengelaar
maken gretig gebruik van
een onderhoudsweg vlak
langs de Westerschelde bij
Nummer Eén. (N. van den Berg)
korte afstand kost minder energie.
Als je eerst gegeten hebt en je moet
kilometers vliegen om een rustplaats
te vinden, dan verlies je veel energie.'
De vogels zoeken bij voorkeur hogere
schorranden (mits niet begroeid),
strandrandjes, strekdammen of
droogblijvende stukken plaat. Bij
springtij zijn ze gedwongen wat hoger
op de dijk te zitten of moeten ze toch
verderop een rustplek zoeken. 'Dan
zie je ze ook onrustiger worden', weet
Castelijns.
De hvp's zijn onmisbaar voor de
echte wadlopers als plevieren, strand-
lopers en scholeksters. Vogels die niet
binnendijks foerageren. Anders dan
in de Waddenzee, waar een heel groot
wad met veel droogvallende plek
ken is, zijn de wadvogels in de delta
aangewezen op hvp's bij de dijken.
Het liefst zitten ze op een eilandje, dat
is het veiligst. Hoe opener, hoe beter.
Op de platen zijn dan ook de grootste
groepen te zien. Belangrijke hvp s
zijn onder meer de Hooge Platen,
de Platen van Valkenisse, Nummer
Een, Othene, Ossenisse, Baarland,
Biezelingse Ham. Sint-Philipsland,
zuidkust van Schouwen-Duiveland
(onder meer Schelphoek en Neeltje
Jans).
De ene verstoring is de
andere niet
Castelijns stelt 'Rust is heel belang
rijk, weer vanwege die energie.
Vogels moeten niet steeds opvliegen
door verstoring. Ze slapen ook. Vaak
zitten ze met de kop in de veren te
wachten tot het water weer gezakt
is.' Er bestaat een groot verschil met
broedvogels: rustende wadlopers
zijn veel gevoeliger voor verstoring.
'Broedvogels wennen bijvoorbeeld
aan fietsers, terwijl wadvogels dat
veel minder doen. Een auto zorgt voor
de minste verstoring, gevolgd door
een fietser en wandelaar. Loslopende
honden verstoren het meest. Dat heeft
te maken met de bewegingsfrequen
tie', aldus de HZL-medewerker. 'Een
mens beweegt lopend meer en anders
dan op de fiets. In een auto beweegt
eigenlijk niks. Als je altijd op een
vaste lijn zit verstoor je minder dan
wanneer je een zigzagpatroon volgt.
Als vogels weten dat fietsers niet op
een strekdam komen, is daar de ver
storing gering.'
De commotie over het afsluiten van
enkele dijkvakken ervaart Castelijns
als een beetje raar. Hij wijst op de
afsluiting van een groot stuk dijk
vanaf het Paulinaschor richting
Temeuzen ten behoeve van Dow
Benelux. 'Je hoort er nooit iemand
over dat daar niet gefietst mag wor
den. Bovendien ligt er binnendijks in
Braakman-Noord een leuk alternatief.
Het is dus belangrijk met wat simpele
voorzieningen en goede routebordjes,
ervoor te zorgen dat ook binnen
dijks aantrekkelijk valt te fietsen.
Buitendijks fietsen is leuk en veroor
zaakt voor het merendeel geen proble
men, maar zit dan niet te zeuren over
de kleine stukken waar het vanwege
de vogels niet kan.'
R. Antonisse is journalist en lid van
de redactie van Zeeuws Landschap.