k •"'-aw22 A a Wulpen, scholeksters en steenlopers gebruiken hier de diik zelf als hvp. (C. Jacobusse) Fietsers en een hengelaar maken gretig gebruik van een onderhoudsweg vlak langs de Westerschelde bij Nummer Eén. (N. van den Berg) korte afstand kost minder energie. Als je eerst gegeten hebt en je moet kilometers vliegen om een rustplaats te vinden, dan verlies je veel energie.' De vogels zoeken bij voorkeur hogere schorranden (mits niet begroeid), strandrandjes, strekdammen of droogblijvende stukken plaat. Bij springtij zijn ze gedwongen wat hoger op de dijk te zitten of moeten ze toch verderop een rustplek zoeken. 'Dan zie je ze ook onrustiger worden', weet Castelijns. De hvp's zijn onmisbaar voor de echte wadlopers als plevieren, strand- lopers en scholeksters. Vogels die niet binnendijks foerageren. Anders dan in de Waddenzee, waar een heel groot wad met veel droogvallende plek ken is, zijn de wadvogels in de delta aangewezen op hvp's bij de dijken. Het liefst zitten ze op een eilandje, dat is het veiligst. Hoe opener, hoe beter. Op de platen zijn dan ook de grootste groepen te zien. Belangrijke hvp s zijn onder meer de Hooge Platen, de Platen van Valkenisse, Nummer Een, Othene, Ossenisse, Baarland, Biezelingse Ham. Sint-Philipsland, zuidkust van Schouwen-Duiveland (onder meer Schelphoek en Neeltje Jans). De ene verstoring is de andere niet Castelijns stelt 'Rust is heel belang rijk, weer vanwege die energie. Vogels moeten niet steeds opvliegen door verstoring. Ze slapen ook. Vaak zitten ze met de kop in de veren te wachten tot het water weer gezakt is.' Er bestaat een groot verschil met broedvogels: rustende wadlopers zijn veel gevoeliger voor verstoring. 'Broedvogels wennen bijvoorbeeld aan fietsers, terwijl wadvogels dat veel minder doen. Een auto zorgt voor de minste verstoring, gevolgd door een fietser en wandelaar. Loslopende honden verstoren het meest. Dat heeft te maken met de bewegingsfrequen tie', aldus de HZL-medewerker. 'Een mens beweegt lopend meer en anders dan op de fiets. In een auto beweegt eigenlijk niks. Als je altijd op een vaste lijn zit verstoor je minder dan wanneer je een zigzagpatroon volgt. Als vogels weten dat fietsers niet op een strekdam komen, is daar de ver storing gering.' De commotie over het afsluiten van enkele dijkvakken ervaart Castelijns als een beetje raar. Hij wijst op de afsluiting van een groot stuk dijk vanaf het Paulinaschor richting Temeuzen ten behoeve van Dow Benelux. 'Je hoort er nooit iemand over dat daar niet gefietst mag wor den. Bovendien ligt er binnendijks in Braakman-Noord een leuk alternatief. Het is dus belangrijk met wat simpele voorzieningen en goede routebordjes, ervoor te zorgen dat ook binnen dijks aantrekkelijk valt te fietsen. Buitendijks fietsen is leuk en veroor zaakt voor het merendeel geen proble men, maar zit dan niet te zeuren over de kleine stukken waar het vanwege de vogels niet kan.' R. Antonisse is journalist en lid van de redactie van Zeeuws Landschap.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2010 | | pagina 14