Zeeuwse tarweteelt (al®®? In de vorige eeuw onderging de Zeeuwse landbouw een metamorfose die zo ingrijpend was dat we ons nauwelijks meer kunnen voorstellen hoe het er vroeger aan toe ging. Hoe boerden boeren zonder kunstmest en machines? Wat verbouwden ze op hun land? Met welke moeilijkheden kamp ten ze? Overheidsarchieven, oude tijdschriften en verslagen van reizigers die de provincie bezoch ten, lichten een tipje van de sluier op. Wit en zwart De grote omwenteling Morgen slachten we De tarweoogst in de omgeving van Goes, omstreeks 1650. De arbeiders snijden het graan met een sikkel. De halmen zijn veel langer dan tegen woordig. (Zeeuws Archief, Middelburg) T Paardenknechten waren tussen 'half korte maand' (februari) en Sint Maarten vrijwel continu aan het ploe gen. Op de foto paarden knecht Paul Evertse op een boerderij bij Haamstede, omstreeks 1905. (P. Boot, 'Het plattelandsleven van Schouwen-Duiveland in vroeger tijd'.) lijjlaitit Zeeuws Landschap - 1794. Op 10 november 1782 meldt hij haar dat het de laatste tijd erg nat is geweest. Het land rondom de boerderij is door de herfstregens 'vloeibaar' geworden. Hij heeft daardoor nog niet veel kunnen zaai en. Maar hij klaagt niet. Morgen is het Sint Maarten, van oudsher de dag dat de paarden op stal worden gezet. Het ploegen en al het andere werk op het land is achter de rug. Isaac heeft ondanks de regen blijk baar toch een goed seizoen gehad en wil dat vieren: 'Morgen slagten wij de volle koe, den zegen van het weijland. Wij bakken van de nieuwe tarwe goed brood. De aard appels zijn uit, de knollen wagten en mama is in de kelder niet slegt voorsien'. Allemaal eigen produc ten, voegt hij eraan toe. Isaac vermeldt het niet in zijn brief, maar waarschijnlijk zal hij op Sint Maarten ook zijn vier paarden knechten uitbetalen. Ze zijn half februari op de boerderij komen wonen en hebben zo nu en dan al een voorschot op het afgesproken loon gekregen. Op 11 november krijgen ze het restant contant uitbetaald. De meeste knechten gaan daarna naar huis of zoeken onderdak bij familie, tot volgend jaar februari. Waarschijnlijk blijft één knecht op de boerderij achter om de paarden op stal te verzorgen. Verder zal hij samen met arbeiders uit het dorp de graanoogst dorsen. Na Sint Maarten wordt niet meer op het land gewerkt. Het is te nat, de onverharde kleiwegen zijn zo goed als onbegaanbaar voor paard en wagen. Isaac had, net als de meeste land bouwers op de Zeeuwse klei, een akkerbouwbedrijf met een kleine veestapel. Vermoedelijk beschikte hij over minstens 60 hectare landbouwgrond. Dergelijke grote In de twintigste eeuw brachten nieuwe gewasrassen, kunstmest en machines een omwenteling teweeg op de boerderij. De paarden werden afgedankt, de arbeiders ontslagen, de koeien verkocht. Veel boeren stopten met hun bedrijf. De blijvers namen het oude Middeleeuwse landschap op de schop. Ze dempten de reeën en duiven, draineerden het land en ploegden de kleine, bolle akkers plat. Ruilverkavelingen gaven het boerenland een modern aanzien. Sommige aantekeningen en brie ven van mensen die de periode daarvoor van nabij hebben mee gemaakt zijn bewaard gebleven. Zo zijn recentelijk de brieven teruggevonden die boer Isaac Benteijn uit Scherpbier bij Groede stuurde aan zijn zus Willemina in Wemeldingeuit in de periode 1778

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2010 | | pagina 7