en financiering van het Nationaal Landschap heeft nog te kort bestaan om al in de haarvaten van de samen leving te zijn doorgedrongen, maar de insteek was goed. De financiering van landschapskwaliteit door de overheid is m.i. ook in de toekomst onmisbaar. Alle mooie ideeën over particuliere financiering ten spijt ('adopteer een elzenhaag j, de struc turele beschikbaarstelling van over heidsmiddelen is essentieel voor een brede spreiding van ingrepen die het landschap kwalitatief verbeteren. De overheden (inclusief de waterschap pen) kunnen door specifiek hiervoor bestemde heffingen en subsidiere gelingen uitvoering en beheer van landschapsmaatregelen financieren. Het is daarbij goed te bedenken dat een aantrekkelijk landschap ook weer geld in het laatje brengt. Zonder twijfel spint Walcheren -via de inkomsten die toeristen genere ren- economisch garen bij zijn aan trekkelijke landschap. Geef de landbouw bestaansper- spectief, en betrek de zorg voor het landschap daarbij. 70% van Nederland is landbouwgebied. Nog los van het vanzelfsprekende belang van voedselproductie, zou lande lijk Nederland zichzelf niet meer zijn zonder akkers en weilanden. Alleen daarom al is perspectief voor de landbouwsector noodzakelijk. Maar er is een schaduwzijde aan de moderne landbouw: het Europese landbouwbeleid is nu sterk gericht op productie, wat in de afgelopen decennia sterk heeft bijgedragen aan kwaliteitsverlies van het landschap, de vermindering van de biodiversi teit en de belasting van het milieu. Het moet dus anders in de toekomst. Wat betreft het landschap, zou het een hele verbetering zijn als boeren niet alleen voor de landbouwproduc ten die ze leveren worden betaald, maar ook voor ecologisch en land schappelijk waardevolle 'groene diensten', bijvoorbeeld voor de aan leg of beheer van natuurelementen in het landschap: akkerranden, hagen etc. De visie van het (inmiddels in ELI hernoemde) ministerie van LNV is dat het Europese landbouwbeleid, dat nu eenzijdig gefocust is op pro ductie, omgebogen wordt naar een beloning voor een scala aan maat schappelijk gewaardeerde prestaties, waaronder ook het leveren van land schapskwaliteit. Als die visie het redt bij de komende herziening van het Europese landbouwbeleid, betekent dat een verbreding van de mogelijk heden van boeren hun bedrijf ren dabel te houden op een wijze die het landschap versterkt. Zorg voor natuur in elke regio. De afwisseling van natuur en landbouw verrijkt het landschap, in meerdere opzichten. De landbouw zorgt voor de openheid, de natuur voor variatie en vooral ook voor diversiteit aan planten en dieren. Het is een illusie te denken dat de verbrede landbouw van hierboven, die op zich waardevol kan zijn voor de aantrekkelijkheid van het landschap, volstaat om de Nederlandse soortenrijkdom te behouden. Uiteindelijk zullen daar alleen die soorten voorkomen die kunnen leven in de marge van het boerenbedrijf en grotendeels onder de voorwaarden van dat boerenbe drijf. Verwevenheid van landbouw met natuurelementen zal wellicht wel voor de patrijs en leeuwerik, maar zeker niet voor de kluut en de lepe laar geschikt leefgebied opleveren. Natuurgebieden, met hun vaak eigen water- en mineralenhuishouding leveren de verscheidenheid aan leef omstandigheden die onmisbaar zijn voor de Nederlandse biodiversiteit. Tenslotte Een waardevol landschap is een publiek goed dat kwetsbaar is omdat het deels immateriële belang er van vaak ondergeschikt wordt gemaakt aan meer concrete, bijvoorbeeld economische belangen. Landschap is bovendien lastig te beschermen omdat de basis van het landschap ligt in het grondbezit van vele particuliere (en publieke) partijen. Voor de toekomst zal het essentieel zijn dat de overheid actief sturing wil geven aan de bescherming en de versterking van het landschap. Walcheren en er zullen meer regio's zijn- laat zien dat het wel degelijk mogelijk is om vooruitgang te boe ken. Dat, en het groeiend belang dat aan aantrekkelijk landschap wordt gehecht, geeft enige reden tot opti misme in een tijd dat de politiek flink bezuinigt op natuur. Dr. M.A. Hemminga is directeur van Stichting Het Zeeuwse Landschap

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2010 | | pagina 14