DOELVERBREDING Daar kun je veel over zeggen, en ongetwijfeld leerzame studies aan wijden. Titels als'Zwalkende overheid als aanjager van maatschappelijk protest' of'Gebrek aan bestuurlijk doorzettingsvermogen leidt tot falen van ruimtelijke projecten'of'Brede participatie en consensus van maatschappelijke sectoren is geen garantie voor succes rijksprojecten' doemen op. Ten diepste is echter de maatschappe lijke weerstand in Zeeland tegen de omzetting van landbouwgrond in buitendijkse natuur de voornaamste reden voor de escalatie. Omzetting van landbouwgrond in natuur ligt in Zeeland gevoelig, maar is niet onmogelijk. In goede harmonie is de afgelopen jaren aan de Ecologische Hoofdstructuur van Zeeland gewerkt. Daarbij zijn duizenden hectares landbouwgebied (veelal minder waardevolle) omgezet in natuur. Zelfs de omzetting van goede landbouwgrond in een groot zoutwatermeer bleek geen probleem, zoals de aanleg van het Goese Meer laat zien. Een kunstmatig meer van 35 hectare met zout water (want via een kanaal verbonden met de Oosterschelde), krabben en zeegras en met villa's op de oevers. Natuurlijk is het Goese Meer primair een woningbouwproject. Maar toch. Het grote probleem ontstaat bij de combinatie van omzetting van landbouwgrond in natuur met het buitendijks brengen van die grond. De vraag is of het ook anders kan. Is het bijvoorbeeld denkbaar te stoppen met natuurherstel in de Westerschelde, en natuurontwikkeling elders te zoeken? Volgens de natuurorganisaties, waaronder stichting Het Zeeuwse Landschap, niet. Zelfs staatssecretaris Bleker heeft in zijn voorstel voor natuurherstel de conclusie uit het Deltares rapport overgenomen dat natuurherstel niet elders in de delta moet worden gezocht. Het natuurprobleem doet zich voor in de Westerschelde en dus moetje daar je maatregelen treffen. De Grevelingen, het Krammer-Volkerak en zelfs de Oosterschelde zijn andersoortige systemen dan het estuarium van de Westerschelde, zodat maatregelen daar geen soulaas bieden. We moeten het blijven zoeken bij de Westerschelde. Die zoektocht wordt het best vanuit een breder perspectief gestart. Er bestaat in Zeeland verschil in maatschappelijke en politieke acceptatie tussen projecten met de focus op natuurontwikkeling en die met een bredere betekenis. Ik noemde al het woningbouwproject Goese Meer. Maar ook langs de Westerschelde werkt functiekoppeling. Voorbeelden zijn het natuur- en recreatieproject Waterdunen en het breed opgezette project Perkpolder. Beide projecten zijn een eind op weg richting realisatie. Het is in dat licht te betreuren dat in de discussie rond de ontpoldering van de Hedwige nooit de maatschappelijke meerwaarde van een uitgestrekt, grensoverschrijdend natuurgebied (Saeftinghe, de Hedwige-, Prosper- en Doelpolder) met alle mogelijke recreatieve meekoppelingsmo gelijkheden breed voor het voetlicht is gekomen. Dat had ons wellicht een beschamend conflict met Vlaanderen en vele miljoenen euro's kunnen besparen. Het nieuwe plan van staatssecretaris Bleker, dat selectief gebruik maakt van het wetenschappelijk rapport van Deltares, schiet tekort in het natuurherstel dat het oplevert en verplaatst Foto ontpoldering van Zeeuws-Viaanderen naar Goese Meer Walcheren. Daar kan niemand tevreden over zijn. (C. Jacobusse) Helaas betekent dit ook dat het dossier natuurherstel Westerschelde nog lang niet kan worden opgeborgen in de archiefkast. Dr. M.A. Hemminga is directeur van stichting Het Zeeuwse Landschap ZEEUWS -11-LANDSCHAP

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2011 | | pagina 11