Met het begrip kunstenaar heb ik niet zoveel.
Ik ben meer van gewoon werken, want er moet
brood op de plank komen. Misschien heb ik wel een
verkeerd beeld van wat een kunstenaar is. Ik zie heel
veel mooie dingen, ook moderne uitingen, waarbij
ik iets voel. Maar er zijn er ook een heleboel dingen
waarbij ik denk: sorry, wat moet ik ermee? Moet het
verhaal eromheen indruk maken of raakt het beeld
mij? Dat laatste ligt voor mij dichterbij kunst.
Op de lagere school was tekenen mijn lievelingsvak.
Het is toch een zekere gave. Mijn onderwijzer
stimuleerde het gelukkig ook. Ik kom uit een
arbeidersgezin en dan was het gebruikelijk dat je
naar de ambachtsschool ging.
Er kwamen steeds meer opdrachten en van lieverlee
ging ik minder werken als huisschilder.
In 2000 ben ik zelfstandig illustrator geworden.
Mijn fascinatie voor vogels is denk ik al begonnen
toen ik als jongetje door een gat in een
meidoornhaag naar baltsende kieviten keek.
Vanaf mijn elfde trok ik, liefst alleen, de polder in.
In de inlagen was het volop genieten.
Daar komt al die inspiratie vandaan en mijn
belangstelling voor de natuur. Je ontdekt hoe
divers de natuur is en hoe alles op elkaar inspeelt.
Ik ben een gelovig mens en opgevoed met het
scheppingsverhaal. Het zit zo geniaal in elkaar en
het is zo fantastisch om te zien.
Ik zou de richting timmerman gaan doen.
Mijn onderwijzer wees de directeur van de
ambachtsschool op mijn tekenwerk en die zei:
hij moet voor huisschilder gaan leren, dan kan hij
later altijd nog zien. In 1962 ging ik, 15 jaar oud, als
huisschilder aan de slag.
Lange tijd kwam er niets van tekenen. In 1984
reageerde ik op een oproep van Vogelbescherming,
die een illustrator van water- en moerasvogels zocht.
Geen van de inzenders werd uitgekozen. Er kwam
wel een tentoonstelling. Ik heb toen nieuw werk
ingestuurd, want de eerste tekeningen zagen er
niet uit. Bijna alles werd verkocht. Dat stimuleerde
me erg om verder te gaan. En daarmee kwam ook
de vraag op of ik tot mijn 65ste huisschilder wilde
blijven? Nee dus, in elk geval niet alleen maar.
Met wat geluk werd mijn teken- en kunstschilder
werk meer en meer ook gewoon werk. Via een
galeriehouder in Kamperland kwam ik bij het
Zeeuws Biologisch Museum binnen, waar ik mee
mocht doen met wintertentoonstellingen.
Ook kreeg ik er een zomerexpositie. Chiel Jacobusse
van Het Zeeuwse Landschap zag mijn werk wel
zitten. Mijn eerste opdracht was een poster over de
vogels van Saeftinghe. De PZC begon in 1998 met
de bijlage Buitengebied en ook daarvoor kon ik
tekenen.
Ik verwonder me over watje in de natuur allemaal
ziet. En dan ga ik vanuit mijn geloof terug naar
de schepping. Ik werk meestal in aquarel, soms in
gemengde technieken. Als ik een tekening maak
van bijvoorbeeld een insect, wil ik er ook graag
een beschrijving van hebben. Zo weet je of er
herkenningspunten zijn waarop je moet letten.
Ik werk ook op basis van foto's en voorbeelden.
Terwijl ik bezig ben, werk ik mezelf steeds meer
in de tekening. Ik heb vooraf een vaag idee en de
uitwerking komt al doende. De laatste tijd ben ik
ook bezig met olieverf. Grote inspirator is Henk
Helmantel. Ik wil iets maken waarvan je zegt: het is
mooi.
R. Antonisse is journalist en redactielid van Zeeuws
Landschap
ZEEUWS -5-LANDSCHAP