SPONSORS EN VRIJWILLIGERS ONDERSTEUNING VAN VELE KANTEN Het Zeeuwse Landschap is onlosmakelijk verbonden met Zeeland. Niet alleen met de Zeeuwse natuur, maar ook met "de Zeeuwen". Eén op de elf Zeeuwse huishoudens is donateur van Het Landschap. Vele natuurgidsen en andere vrijwilligers zetten zich in voor de organisatie. En vele bedrijven hebben een samenwerking met Het Zeeuwse Landschap. Die maatschappelijke ondersteuning maakt Het Zeeuwse Landschap tot wat het is. Foto Excursie in natuurgebied Saeftinghe met begeleiding van een gids (Peter Steutel) Carolien van de Kreeke - Abrahamse Het 60-jarig jubileum van Het Zeeuwse Landschap in 1996 was het startmoment van de campagne om het bedrijfsleven meer bij het werk van de organisatie te betrekken. De formule van deze campagne was (en is) dat Het Landschap haar natuurgebieden ter adoptie aanbiedt aan Zeeuwse bedrijven. De bijdrage, die afhankelijk is van de grootte en bekendheid van het terrein, wordt gebruikt voor de ondersteuning van het beheer van dat gebied. In ruil daarvoor biedt Het Zeeuwse Landschap tal van publicitaire mogelijkheden, waarmee het betreffende bedrijf zich kan profileren naar allerlei doelgroepen. Het toont maatschappelijke betrokkenheid en levert een positieve bijdrage aan het imago van het betreffende bedrijf. Bij de opstart was de insteek om deze campagne flexibel te kunnen inzetten. Een adoptieplan om maat. De praktijk heeft uitgewezen dat dat ook zo werkt. EEN WAAIER VAN BEDRIJVEN Adoptanten van het eerste uur zijn de Zeeuws-Vlaamse bedrijven DOW Benelux NV en Grafisch bedrijf Pieters. Laatstgenoemde adopteert natuurgebied het Groote Gat. Commercieel directeur Floor Pieters licht toe:"Deze samenwerking sluit geheel aan bij de profilering als Zeeuws bedrijf. Wij zijn er trots op om in het mooie Zeeland te wonen en te werken". De keuze voor het Groote Gat blijkt niet alleen gebaseerd te zijn op de geografische ligging - vlak bij het bedrijf - maar ook omdat beide directeuren 'er iets mee hebben'. "We zijn opgegroeid aan dit prachtige natuurgebied. We speelden en visten er, en in de winter leerden we er schaatsen. Nog dagelijks genieten we ervan, en we hopen dat nog vele generaties dat mogen doen". Ook voor DOW blijkt investeren in de omgeving van de werknemers van groot belang. "Als grootste werkgever in Zeeuws-Vlaanderen vinden we het belangrijk om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid. Willen we onze werknemers hier houden, dan moeten we, naast een fijne werkomgeving, ook zorgen voor een fijne leefomgeving"aldus Drea Berghorst, public affairs manager. De naam van DOW is verbonden aan de Hooge Platen en het Paulinaschor. Daarnaast werd er ook met enige regelmaat een bijdrage gegeven voor het Verdronken Land van Saeftinghe. Bijvoorbeeld voor het bouwen van een brug of het realiseren van een filmzaal. De tegenprestatie leeft nog jaren voort: de Herbert H. Dowbrug en de Herbert H. Dowzaal. De relatie blijft onder de medewerkers niet onopgemerkt. Aan hen is een donateurschap aangeboden en velen nemen deel aan de jaarlijkse 'natuurdag'. Afgelopen oktober was er weer veel animo voor de vaartocht naar de Hooge Platen. In de loop van de tijd hebben we geleerd dat er voor ieder bedrijf wel een passend terrein is. ZEEUWS -26-LANDSCHAP

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2011 | | pagina 30