Het is een klein wonder dat ik de Bevelandse landschappen en het Oosterscheldegebied heb kunnen schilderen. Ik had namelijk eigenlijk slager moeten worden. Bij ons thuis hadden we een slagerij en mijn ouders vonden dat ik mijn vader moest opvolgen in de zaak. No way, ik zag dat helemaal niet zitten. Nee, ik wilde tekenen en schilderen. Dat was het helemaal voor mij! Van jongs af aan heb ik daarvan gedroomd. Maar volgens mijn ouders was daarmee geen droog brood te verdienen. Vanaf mijn jeugd tekende en schilderde ik al. Dus ben ik na de ULO begonnen aan een avondopleiding van de Kunstacademie. Om die te kunnen betalen, ging ik werken als etaleur en decorateur. Na de kunstacademie kwam ik terecht in het Rotterdamse kunstenaarscircuit. Ik heb daar veel lol gehad, maar ook veel afgezien. En er was soms inderdaad geen droog brood te verdienen. Voordat ik in de Beeldende Kunst Regeling kon komen, heb ik daarom nog een tijdje gelegenheidsgrafiek gemaakt voor de Schiedamse Glasfabriek. Vooral de aquareltechniek leent zich uitstekend om het Zeeuwse landschap en de typisch Zeeuwse luchten weer te kunnen geven. Bij mijn aquarellen ben ik vaak een pietlut in het schilderen van details. Alles moet exact kloppen. Ik maak ter plekke eerst een potloodschets met soms ook een foto voor het vastleggen van de kleuren. Thuis werk ik het dan uit en ik voel een grote voldoening als het wordt zoals ik dat in mijn hoofd had. Mijn aquarellen kun je figuratief noemen. Dit in tegenstelling tot de olieverfschilderijen die ik maak. Deze zijn veel meer surrealistisch, Dali-achtig van opzet. Met grote precisie schilder ik de taferelen. Overigens wil ik geen pottenkijkers in mijn buurt als ik mijn schetsen of schilderijen maak. Ik ben ook geen figuur, die met zijn ezel en verf in de natuur gaat zitten en het commentaar kan aanhoren van voorbijgangers. De grootse voldoening heb ik als ik een kunstliefhebber tref, die heel bewust een keuze heeft gemaakt voor een van mijn schilderijen en daar dan dolenthousiast over is. Daar doe ik het voor! J. van den Boom is redactielid van Zeeuws Landschap Aquarel Oesterput Colijnsplaat Foto links Nico van Welzenes bezig met de uitwerking van een aquarel van een Be- velands Landschap. Bezoek voor meer informatie over de kunstenaar www.welzenes.nl In de zeventiger jaren woonde ik in Schiedam en heb ik veel pentekeningen en aquarellen gemaakt van de oude vervallen stadswijken. In die tijd heb ik nog meegedaan aan een tentoonstelling in het Schiedamse Museum, waarvan toen Pierre Jansen conservator was (Pierre Jansen was een begenadigd verteller in het vroegere TV programma Kunstgrepen). In de tachtiger jaren was de lucht in Schiedam en omgeving niet al te best voor de gezondheid. Het was dan ook in de Schiedamse kunstenaarskringen een hype om naar het 'platteland' in de provincie te verhuizen. Ik volgde hun voorbeeld en verhuisde naar Zeeland, eerst naar Goes, later naar Oostkapelle. In Zeeland vond ik eindelijk de rust en de voldoening om me veel meer in dit landschap te verdiepen en dit op papier of doek te kunnen zetten. Ik gebruikte het Goese Sas als uitvalsbasis om links of rechts langs de dijk de mooie plekjes te ontdekken. Zo heb ik het Bevelandse landschap en het mooie van de Oosterschelde met zijn dijken, inlagen en oude haventjes leren kennen. Aquarel Goese Sas ZEEUWS -

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2012 | | pagina 5