Het is een klein wonder dat ik de Bevelandse
landschappen en het Oosterscheldegebied heb
kunnen schilderen. Ik had namelijk eigenlijk slager
moeten worden. Bij ons thuis hadden we een slagerij
en mijn ouders vonden dat ik mijn vader moest
opvolgen in de zaak. No way, ik zag dat helemaal
niet zitten. Nee, ik wilde tekenen en schilderen. Dat
was het helemaal voor mij! Van jongs af aan heb ik
daarvan gedroomd. Maar volgens mijn ouders was
daarmee geen droog brood te verdienen.
Vanaf mijn jeugd tekende en schilderde ik al. Dus
ben ik na de ULO begonnen aan een avondopleiding
van de Kunstacademie. Om die te kunnen betalen,
ging ik werken als etaleur en decorateur. Na de
kunstacademie kwam ik terecht in het Rotterdamse
kunstenaarscircuit. Ik heb daar veel lol gehad,
maar ook veel afgezien. En er was soms inderdaad
geen droog brood te verdienen. Voordat ik in de
Beeldende Kunst Regeling kon komen, heb ik
daarom nog een tijdje gelegenheidsgrafiek gemaakt
voor de Schiedamse Glasfabriek.
Vooral de aquareltechniek leent zich uitstekend
om het Zeeuwse landschap en de typisch Zeeuwse
luchten weer te kunnen geven. Bij mijn aquarellen
ben ik vaak een pietlut in het schilderen van details.
Alles moet exact kloppen. Ik maak ter plekke eerst
een potloodschets met soms ook een foto voor het
vastleggen van de kleuren. Thuis werk ik het dan uit
en ik voel een grote voldoening als het wordt zoals ik
dat in mijn hoofd had.
Mijn aquarellen kun je figuratief noemen. Dit in
tegenstelling tot de olieverfschilderijen die ik maak.
Deze zijn veel meer surrealistisch, Dali-achtig van
opzet. Met grote precisie schilder ik de taferelen.
Overigens wil ik geen pottenkijkers in mijn buurt
als ik mijn schetsen of schilderijen maak. Ik ben ook
geen figuur, die met zijn ezel en verf in de natuur
gaat zitten en het commentaar kan aanhoren van
voorbijgangers.
De grootse voldoening heb ik als ik een
kunstliefhebber tref, die heel bewust een keuze heeft
gemaakt voor een van mijn schilderijen en daar dan
dolenthousiast over is. Daar doe ik het voor!
J. van den Boom is redactielid van Zeeuws Landschap
Aquarel
Oesterput
Colijnsplaat
Foto links
Nico van Welzenes
bezig met de
uitwerking van een
aquarel van een Be-
velands Landschap.
Bezoek voor meer
informatie over de
kunstenaar
www.welzenes.nl
In de zeventiger jaren woonde ik in Schiedam en
heb ik veel pentekeningen en aquarellen gemaakt
van de oude vervallen stadswijken. In die tijd heb
ik nog meegedaan aan een tentoonstelling in het
Schiedamse Museum, waarvan toen Pierre Jansen
conservator was (Pierre Jansen was een begenadigd
verteller in het vroegere TV programma Kunstgrepen).
In de tachtiger jaren was de lucht in Schiedam en
omgeving niet al te best voor de gezondheid. Het
was dan ook in de Schiedamse kunstenaarskringen
een hype om naar het 'platteland' in de provincie te
verhuizen. Ik volgde hun voorbeeld en verhuisde
naar Zeeland, eerst naar Goes, later naar Oostkapelle.
In Zeeland vond ik eindelijk de rust en de voldoening
om me veel meer in dit landschap te verdiepen en
dit op papier of doek te kunnen zetten. Ik gebruikte
het Goese Sas als uitvalsbasis om links of rechts
langs de dijk de mooie plekjes te ontdekken. Zo
heb ik het Bevelandse landschap en het mooie van
de Oosterschelde met zijn dijken, inlagen en oude
haventjes leren kennen.
Aquarel
Goese Sas
ZEEUWS -