Han Reijnhout, een artiest pur sang. Altijd
buiten bezig met het maken van schetsen
en tekeningen van allerlei situaties die hij
tegenkomt. Of hij is in zijn atelier bezig
met zijn andere passie: het bouwen van
modelschepen. Ook daarin is hij een
perfectionist die het liefst zijn eigen
katrolletjes maakt en de netten breit voor
een hengst of hoogaars.
Ik ben nooit helemaal tevreden over mijn
tekeningen. Het kan altijd perfecter. Als ik iets op
papier heb gezet, denk ik: 'het is wel aardig, maar
het kan nog beter'. Mijn vader was kleermaker en
na de lagere- en ambachtsschool hielp ik hem soms
in de kleermakerij. Maar liever was ik buiten, bezig
met het maken van tekeningen van het landschap
om me heen met alles wat daarin voorkwam. Ik
gebruikte daarvoor allerhande stukjes papier of
karton. Dat doe ik trouwens nog steeds. Lekker
schetsen maken op het erf bij een boerderij. De
sfeer opsnuiven van het boerenland. Mensen uit die
wereld tekenen.
Alles wat op het erf stond vastleggen op papier,
ook de rommel. Bij voorkeur teken ik oudere
voorwerpen, liever ook een oud pandje dan een
moderne flat. En natuurlijk teken ik graag oude
schepen, vissers in hun leefomstandigheden en
hun omgeving.
Een teken- of schildersopleiding heb ik niet gehad.
Ik ben een autodidact. Jacques Prince heeft mij de
techniek bijgebracht. Mijn tekeningen zijn grafisch
van opzet, figuratief, maar ook met een vleugje
expressionisme. De grote voorbeelden voor mij zijn
de zwart/wit pentekeningen en houtskoolschetsen
van de Vlaamse kunstenaar Schönberg en later ook
van de Antwerpenaar Maurice Seghers.
Het werken met acryl heeft me nooit kunnen beko
ren. In olieverf heb ik wel gewerkt, maar niet veel.
Het pennetje met inkt en potlood is mijn favoriete
tekenmateriaal. Als ik iets tegenkom in de buiten
lucht wat mij boeit, dan zet ik dat op papier. Soms
werk ik dat thuis uit met aquarelverf, maar eigenlijk
gebeurt dat zelden.
In de zeventigerjaren ben ik gaan werken bij een
drukkerij annex uitgeverij. Ik heb toen veel illus
traties gemaakt voor onderwijsuitgaven en voor
het Zeeuws Platenboek. Ik heb oog voor detail en
dat kun je goed zien aan de illustraties die ik in die
periode heb gemaakt.
In de tachtiger jaren werd ik door de leiding van
Miniatuur Walcheren gevraagd Zeeuwse miniaturen
te tekenen en bouwen. Ik heb daar een aantal jaren
plezierig gewerkt. Door mijn ervaring en kennis op
het gebied van allerlei typen Zeeuwse schepen zijn
veel van mijn scheepsmodellen in het Antwerps
Scheepvaartmuseum terecht gekomen.
Uiteindelijk heb ik dus mijn twee passies kunnen
verenigen: het maken van schetsen en tekeningen
toegespitst op alles wat met schepen te maken
heeft en het bouwen van allerlei type Zeeuwse
platbodems. I|
Jan van den Boom is lid van de redactiecommissie van
ZEEUWSLANDSCHAP
Afbeelding boven
Stroschoven voor
Veere
Afbeelding links
Oude Veersche
weg, fijntekening
ZEEUWS -5 - LANDSCH