^$fpgp '.r?-. K k3Ssb£ SSdh tl-.-"•a ..-r-hv,: S^aiè^ttsii^ Foto Het Kanaal door Walcheren is onlangs nog aan bod gekomen in dit tijdschrift, waarbij het wandelen over het jaagpad in dit mooie stukje landschap centraal stond. Deze keer staat een ogenschijnlijk detail centraal: de kanonnen. Een mooie aanleiding om de geschiedenis in te duiken. door Huibert Simons L.;,* "V-f£ Het kanaal in wording tussen Middelburg en Vlissingen, circa 1870. Bron www.geschiedenis- zeeland.nl Illustratie (inzet) De Haven (haven kanaal) en Kanaal van Welsinge. Uitsnede uit de kaart "Comilatus Zelandiae Tabula" van Frederik de Wit, (Zelandia lllustrata, dl. I, nr. 88), Bron: Zeeuwsch Genoot schap der Weten schappen. Wie over het jaagpad wandelt, is er, wellicht zonder het te beseffen, diverse gepasseerd: de kanonnen langs het Kanaal door Walcheren. Er staan er tientallen van. Niet gevechtsklaar opgesteld, maar ingegraven met hun loop naar beneden. Ze doen dienst als meerpaal. Deze gietijzeren kanonnen staan er sinds de aanleg van het kanaal. DE NOODZAAKVOOR EEN KANAAL Over de aanleg van het Kanaal door Walcheren valt veel te vertellen. Als rijke handelsstad met bloeiperi odes in de 17e en 18e eeuw werd de Middelburgse haven aan het eind van de 18e eeuw slechter bereik baar, omdat de toegang tot de haven dichtslibde. Middelburg was per schip bereikbaar vanuit het zuiden. Vanuit het Sloe en Arnemuiden, en vanaf de Westerschelde via het Kanaal van Welsinge kon men De Haven opvaren. De Haven was feitelijk een havenkanaal dat nog diverse malen van gedaante veranderde, namelijk achtereenvolgens naar de Oude Havenpolder, naar de Nieuwlandseweg en naar de N57, die tegenwoordig met een aquaduct onderdoor het Kanaal door Walcheren loopt. HET BESLUITVOOR EEN KANAAL Begin 19e eeuw wordt besloten vanuit Middelburg een nieuw kanaal te graven in de richting van Veere. Koning Willem I laat in die tijd veel kanalen graven. In 1817 wordt het kanaal geopend. Het loopt in één rechte lijn in noordoostelijke richting naar het Veerse Meer, toen Oosterschelde. In Middelburg sluit het aan op de be staande kaaien. Over deze aanleg van het kanaal is ons bij Het Zeeuwse Landschap niet zo veel bekend, maar des te meer over het vervolg. TWEEDE ONTSLUITING De monding van het kanaal in de Oosterschelde is onderhevig aan dichtslibbing en al snel ontstaat de wens Middelburg via Vlissingen voor de scheepvaart te ontsluiten. In 1839 worden hiervoor aanvragen ge daan voor het graven van een Kanaal door Walcheren. Enkele decennia later bepleit Middelburg nog steeds een nieuwe haven te maken aan de Westerschelde. Aannemer Dirk Dronkers speelt hierbij een belangrijke rol. Hij zit kennelijk om werk te springen en dringt aan op afdamming van het Sloe.Tegelijkertijd ontstaan er plannen voor een spoorlijn vanuit Noord-Brabant naar ZEEUWS -10-LANDSCHAP

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2013 | | pagina 10