- S> 'J' M X ia \J - m vj, v \ih/tuHfïaftiün '/te I <X'tt-~ fyjo^wrlw |f \ö«t>tntie ^FTfjN pski'vko v ©.'Si Luuv^'iiJ IM)K v.c Y m-It-B' S^SMtari-: m uemvitvm ':/Mc oVutU'Moi'p >ou illTi fxiuiinu'ft l Jüfhrm'<(vLju (fSllo.Cl I Vj A - -" -* /^ws f f('/U/f f'Cftfthitn/tn' At* (7AVC VVV foi ini Vlissingen, waartoe er onder meer een dam aangelegd moet worden in het Sloe. Intussen is vanaf 1839 het scheidingsverdrag met België (hetTractaat) van kracht, dat de Belgen naast onafhankelijkheid ook een vrije doorvaart op de Zeeuwse wateren garandeert; iets waaraan men ons tot de dag van vandaag helpt herin neren. Pas in 1865 valt het besluit in de Eerste en Tweede Kamer het Kanaal van Middelburg naarVlissingen te graven, in combinatie met de aanleg van de spoorlijn. De spoorlijn wordt op een dam gelegd in het Sloe, waarmee het doortrekken van het Kanaal van Veere naar Middelburg tot aan Vlissingen een verplichting wordt op basis van hetTractaat. Ook in fysieke zin vallen ze vrijwel samen, want langs een groot traject komen spoor en kanaal parallel te liggen. Een deel van de fraaie 16e eeuwse Middelburgse bolwerken moet hiervoor worden afgebroken, omdat ze plaats moeten maken voor het Kanaal door Walcheren en het Mid delburgse treinstation. Zo ontstaan in Middelburg de Loskade en de Stationsstraat. DE KANONNEN En dan nu terug naar de kanonnen. Nog maar net 200 jaar geleden aangeschaft in Luik. Als wapens, wel te verstaan. Echter, al snel na aanschaf van deze voorladers kwam er een beter type op de markt, de achterlader, dat veiliger en sneller was. De voorladers hebben zo'n dertig jaar dienst gedaan als kanon, maar wellicht nooit een kogel afgevuurd. In het besteken voorwaarden van 27 juni 1872 van het Ministerie van BinneniandscheZaken wegens het (o.a.) leveren van meerpalen langs het kanaal tusschen Middelburg en Vlissingen staat vermeld dat er meerpalen van kanonnen dienen te worden geplaatst. In het bestek is te lezen dat de aannemer zich bij 's Rijks Mariene werf te Amsterdam moet verzekeren dat hij de opgegeven kanonnen onbeschadigd ontvangen heeften verantwoordelijk is voor alle schade en verlies, van het oog- enblik dat hij de stukken ontvangen heeft. In totaal worden 254 kanonnen voorgeschreven, variërend van 3525 kg wegende Ie soort kanonnen tot 58 ligte van 1466 kg. De kanonnen die tweemaal met koolteer moeten worden bestreken rusten met hunne tappen onder de grond op houten driehoekige en vierhoekige frames. Groot voor deel van deze kanonnen is dat ze niet wegrotten, zoals houten meerpalen. Wie niet alleen de achterkant van de kanonnen wil zien, zou eens een kijkje kunnen nemen bij de Oranjemolen aan de Oranjedijk in Vlissingen. Daar staan enkele overbodig geworden meerpalen weer als kanon opgesteld. H. Simons is hoofd terreinbeheer Noord van stichting Het Zeeuwse Landschap Met dank aan dhr.T. Franken, Zeeuws Archief, en auteur van Op Stoom! Uitgave van Provincie Zeeland, 2004 Illustratie De Sloedam, spoor dijk en Kanaal door Walcheren op een kaart van Zeeland, gemaakt naar een tekening van P.H. Witkamp, om streeks 1883. Bron www.geschie- deniszeeland.nl en geplaatst met toestemming van hetZeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Foto Kanonnen als deze houden langs het kanaal nog steeds een oogje in het zeil. (H. Simons) De aanleg van het Kanaal verloopt snel in verhouding tot de besluitvormingstermijn. Het wordt met de hand gegraven door'polderjongens', arbeiders die van werk naar werk trekken. Tussen Middelburg en Vlissingen ontstaat een nieuw kanaal, maar richting Veere veran dert het bestaande kanaal aanzienlijk. De gemeente Veere verzoekt de monding te verleggen, en aldus wordt er ter hoogte van Kleverskerke een bocht in het kanaal gelegd. Het resterende deel van het oude kanaal uit 1817 slibt volledig dicht en wordt later ingepolderd. Tevens wordt de Arne verder uitgegraven en verlengd tot het Arnekanaal om Arnemuiden te ontsluiten via het Kanaal door Walcheren. De Haven, het oude Mid delburgse havenkanaal, wordt gedempt. Het Kanaal van Welzinge wordt in twee fasen ingepolderd. In 1846 ontstond de Mortierepolder en in 1860 werd de dijk, bij Fort Rammekens aangelegd waardoor de Schorerpol der ontstond. ZEEUWS -1| LANDSCHAP

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2013 | | pagina 11