Mijn passie voor schilderen heb ik pas laat ontdekt.
Na eerst scheikunde te hebben gestudeerd, wilde ik
toch de Vrije Kunst in gaan. Mijn creativiteit heb ikge-
erfd van mijn opa, die was creatief op velerlei gebied.
De natuur heeft mij altijd geboeid en na de academie
heb ik die dan ook alleen maar in beeld gebracht. Het
landschap met weidse gezichten groot afgebeeld,
maar ook vogels of vlinders in miniatuur. De Vlaamse
schilder Permeke is mijn grote voorbeeld.
Tijdens mijn verblijf in Zeeland boeide mij vooral ma
teloos de omgeving van Krabbendijke en Rilland Bath.
Met mijn schetsboekje naar buiten, in tekenkrabbels
alles neerzettend wat ik onder weg interessant vond.
Altijd met veel aantekeningen erbij van wat ik zag.
Me vaak verwonderend over de genialiteit van de
schepping.
In alle jaargetijden en op verschillende tijdstippen
heb ik de Vinkenissekreek met het Korte en Lange
Gat geschilderd. De Oosterschelde is voor mij een
voortdurende bron van inspiratie, zoals het schor-
rengebied bij de Stroodorpepolder, maar vooral het
watertje bij de dijk van de Karelpolder. Mooi in de
winter tijdens een gure bui, of bij de ondergaande
zon. Het geeft me een bijzonder gevoel om de
polders bij Gawege of de schorren bij Waarde in de
Westerschelde in beeld uit te werken. Of om het
kleine meertje bij de Bathse Dijk of de Pitten op het
board te schilderen. Het is bijzonder datje in zo'n
klein gebied zo'n variatie aan landschappen aantreft.
Ik ben nog altijd dankbaar, dat ik dit kan doen,
vooral als het resultaat naar mijn gevoel esthetisch
is geworden. Ik spreek soms die verwondering over
de prachtige natuur ook uit. Ik praat in mezelf als ik
buiten bezig ben met het maken van mijn schetsen
en ik stil sta bij het bijzondere van het landschap.
Ik werk volgens het patroon dat ik de ene dag buiten
een hoop schetsen met aantekeningen maak en
die dan de volgende dag in mijn atelier uitwerk in
olieverf op groot formaat board. Mijn schilderstijl is
figuratief. Voortdurend breng ik in het geschilderde
verbeteringen aan, totdat het helemaal naar mijn
zin is. Dat het is, zoals ik het in mijn schetsen, mijn
aantekeningen en in mijn hoofd heb opgeslagen. |p
Jan van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap
Afbeelding links:
Opklaring boven
het Bathse schor
Afbeelding rechts:
Korenveld
Poel op het schor
van Waarde bij
avondlicht
De polder bij
Gawege in de
vroege avond
Vaak is het vastleggen van een stukje natuur een
worsteling met jezelf en met de natuur. Met mezelf
vanwege mijn eigen beperkingen. Proberen daarin je
grenzen te verleggen om het beeld zodoende beter
weer te geven en zo de natuur te vangen in dat ene
sublieme moment wat je ziet. Om het vast te leggen in
je schetsen en aantekeningen. Het beeld datje waar
neemt wijzigt zo vlug, de lucht en weertypes worden
voortdurend anders, kleuren veranderen constant.
Je wilt dat ene speciale beeld vasthouden, het in je
hoofd opslaan en dat vind ik heel moeilijk. Soms is het
om wanhopig van te worden.
Dick Bakker (Assen, 1954), volgde de Vrije Afdeling
van de Kunstacademie in Groningen. Daarna
verhuisde hij van Drenthe naar Zeeland, waar hij
van 1982 tot 2007 woonde en werkte, eerst een paar
jaar in Middelburg, daarna 23 jaar in Krabbendijke.
Hij heeft meer dan 300 schilderijen gemaakt van
het oostelijk deel van Zuid-Beveland. Dick Bakker
woont nu in Oldetrijne, vlakbij Wolvega en het
natuurgebied 'De Weerribben'. Meer info? Zie
dickbakkerschilderijen.nl
Foto links
Dick Bakker bezig
met een 'zoekertje'
om de hoogte
van de horizon te
bepalen voor zijn
schets.
Afbeelding links:
Het Vinkenisse Gat