Mijn passie voor schilderen heb ik pas laat ontdekt. Na eerst scheikunde te hebben gestudeerd, wilde ik toch de Vrije Kunst in gaan. Mijn creativiteit heb ikge- erfd van mijn opa, die was creatief op velerlei gebied. De natuur heeft mij altijd geboeid en na de academie heb ik die dan ook alleen maar in beeld gebracht. Het landschap met weidse gezichten groot afgebeeld, maar ook vogels of vlinders in miniatuur. De Vlaamse schilder Permeke is mijn grote voorbeeld. Tijdens mijn verblijf in Zeeland boeide mij vooral ma teloos de omgeving van Krabbendijke en Rilland Bath. Met mijn schetsboekje naar buiten, in tekenkrabbels alles neerzettend wat ik onder weg interessant vond. Altijd met veel aantekeningen erbij van wat ik zag. Me vaak verwonderend over de genialiteit van de schepping. In alle jaargetijden en op verschillende tijdstippen heb ik de Vinkenissekreek met het Korte en Lange Gat geschilderd. De Oosterschelde is voor mij een voortdurende bron van inspiratie, zoals het schor- rengebied bij de Stroodorpepolder, maar vooral het watertje bij de dijk van de Karelpolder. Mooi in de winter tijdens een gure bui, of bij de ondergaande zon. Het geeft me een bijzonder gevoel om de polders bij Gawege of de schorren bij Waarde in de Westerschelde in beeld uit te werken. Of om het kleine meertje bij de Bathse Dijk of de Pitten op het board te schilderen. Het is bijzonder datje in zo'n klein gebied zo'n variatie aan landschappen aantreft. Ik ben nog altijd dankbaar, dat ik dit kan doen, vooral als het resultaat naar mijn gevoel esthetisch is geworden. Ik spreek soms die verwondering over de prachtige natuur ook uit. Ik praat in mezelf als ik buiten bezig ben met het maken van mijn schetsen en ik stil sta bij het bijzondere van het landschap. Ik werk volgens het patroon dat ik de ene dag buiten een hoop schetsen met aantekeningen maak en die dan de volgende dag in mijn atelier uitwerk in olieverf op groot formaat board. Mijn schilderstijl is figuratief. Voortdurend breng ik in het geschilderde verbeteringen aan, totdat het helemaal naar mijn zin is. Dat het is, zoals ik het in mijn schetsen, mijn aantekeningen en in mijn hoofd heb opgeslagen. |p Jan van den Boom is redactielid van zeeuwslandschap Afbeelding links: Opklaring boven het Bathse schor Afbeelding rechts: Korenveld Poel op het schor van Waarde bij avondlicht De polder bij Gawege in de vroege avond Vaak is het vastleggen van een stukje natuur een worsteling met jezelf en met de natuur. Met mezelf vanwege mijn eigen beperkingen. Proberen daarin je grenzen te verleggen om het beeld zodoende beter weer te geven en zo de natuur te vangen in dat ene sublieme moment wat je ziet. Om het vast te leggen in je schetsen en aantekeningen. Het beeld datje waar neemt wijzigt zo vlug, de lucht en weertypes worden voortdurend anders, kleuren veranderen constant. Je wilt dat ene speciale beeld vasthouden, het in je hoofd opslaan en dat vind ik heel moeilijk. Soms is het om wanhopig van te worden. Dick Bakker (Assen, 1954), volgde de Vrije Afdeling van de Kunstacademie in Groningen. Daarna verhuisde hij van Drenthe naar Zeeland, waar hij van 1982 tot 2007 woonde en werkte, eerst een paar jaar in Middelburg, daarna 23 jaar in Krabbendijke. Hij heeft meer dan 300 schilderijen gemaakt van het oostelijk deel van Zuid-Beveland. Dick Bakker woont nu in Oldetrijne, vlakbij Wolvega en het natuurgebied 'De Weerribben'. Meer info? Zie dickbakkerschilderijen.nl Foto links Dick Bakker bezig met een 'zoekertje' om de hoogte van de horizon te bepalen voor zijn schets. Afbeelding links: Het Vinkenisse Gat

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Landschap | 2013 | | pagina 5